e s Startet 29.Desember.2024 Link til dette innlegget Startet 29.Desember.2024 Har i dag lakket teak i cockpiten i seilbåten. Lakken begynner å bli såpass slitt at det er på tide å gjøre noe med det. Spørsmålet da er om jeg skal fortsette å lakke, eller gå over til olje. Ønsker derfor å høre om erfaringer fra folket om hvilken overflate som tørker raskest etter det har regnet. Ønsker altså ikke en generell diskusjon om hva som er penest og hva som hører hjemme hvor, eller arbeidsmengde med å eventuelt gå over fra lakket til oljet. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 29.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2024 Vil tro at ubehandlet tørker raskest hvis det er et alternativ for deg. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 29.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2024 Som mye annet kommer det an på flere faktorer, tenker du på hvor fort overflaten vil tørke i seg selv, eller får du lov til å hjelpe til i tørkeprosessen? Lakkerte overflater er oftest lettest å tørke av med ei fille eller en nal, da vil det lille som er igjen av fukt fordampe raskt, og man kan sitte på teaken uten å fukte buksebaken. Hvis du ikke tørker av vil dråpene kunne bli værende en stund, alt etter vær og vind. Oljet teak, her kan man skille mellom impregnerende oljer og herdende oljer. Herdende oljer blir tilnærmet som med lakk i forhold til regn. Impregnerende oljer, altså oljer som enten ikke herder eller herder svært sakte, vil over tid kunne skylles vekk av regn. Da vil vannet erstatte olja etter hvert når det regner, etter hvert i større og større grad, da blir teakens overflate mer som ubehandlet i forhold til vann. Her vil altså vannet i første omgang prelle av, litt som med herdende oljer og lakk, men etter en tid også trekke ned i overflaten. Det finnes også ulike typer nanoprodukter for teak som vil kunne være vannavstøtende, til en viss grad. Prøvde en nanobasert teaksealer fra Respect, den var vannavstøtende en stund, men krevde oftere gjentakelse enn det jeg syntes var greit i forhold til hva jeg fikk igjen for pengene. Ubehandlet teak blir raskt tørr etter en kort regnskur, regner det over tid vil teaken mettes mer med vann. Da tar det naturlig nok lengre tid før den tørker, gjerne lengre enn om den hadde vært oljet eller lakkert. Overflaten tørker for så vidt rimelig kjapt, men setter man seg ned og sitter en liten stund kan man ofte begynne å kjenne fukt i raua, da vannet trekker opp. Hos meg er teaken på sitte og tråkkeflater ubehandlet (mest på grunn av sklisikkerhet og fordi jeg ikke ønsker mer vedlikehold enn nødvendig), tørker relativt raskt sommerstid etter en liten regnskur. Regner det mer enn litt må jeg sitte på et sitteunderlag. Da tar det en tid før overflaten tørker skikkelig, slik at man kan sette seg uten forbehold. Teaken ellers, luker, håndtak og mer, er oljet/lakkert med Benar UVR med toppstrøk med Benar Matt. Der er overflaten grei å tørke kjapt av med hånda eller ei fille. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 4.Januar Link til dette innlegget Svart 4.Januar Oljede overflater vet jeg ingenting om, så jeg kan ikke svare på spørsmålet i tittelen - og svaret her har trolig ikke relevants overhodet dersom valget står mellom oljet og lakket teak, men for fremtidige lesere av tråden kan det kanskje være aktuelt å sammenligne ubehandlet teak med lakkert teak. Jeg har ubehandlet teak ute på dekk, og også noen lakkerte flater (mahogny, ikke teak, men jeg regner med at hva slags treverk som er på undersiden ikke spiller noen større rolle). Lakken (særlig når det er nylakkert) frastøter seg jo vannet, så man skulle intuitivt tro at de lakkerte flatene ble raskest tørr (særlig ettersom teaken stort sett ligger horisontalt, mens de lakkede overflatene ofte er mer diagonale) - men nei, min erfaring (Oslo-klima) er at ubehandlet teak tørker mye raskere enn lakkerte flater. Som nevnt av @Hakkanen, dersom man kan gå over lakken med en klut eller en nal, så vinner imidlertid lakken. Slik sett vil kanskje lakkert teak kunne vinne over ubehandlet teak på benkeflater i en ubeskyttet cockpit. På dager med store temperaturvariasjoner mellom dag og natt (har en sjelden gang merket dette i Oslofjorden, men nå som jeg er på mer sydlige strøk så er det mer normalen enn unntaket), så merker jeg at ubehandlet teak fort absorberer fukt fra lufta, mens det skal mer til før de lakkerte flatene blir våte. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.