Lars H. Startet 29.Desember.2024 Link til dette innlegget Startet 29.Desember.2024 Idag tok jeg en tur til hjemmehavnen for å ordne litt med lading. Jeg er glad jeg har båten på land, for nå var det tomt for flytebrygger. Forklaringen er at Sonskilen har overtatt alle plassene fra kommunen og skal legge ut nye brygger. Fra 2025 går Sonskilen fra å drifte 250 plasser til å drifte 775 plasser. På bildet nedenfor er de blå feltene de område Sonskilen allerede har. De grønne og røde er de kommunen har hatt. På det røde området er det allerede nye brygger på plass. Da er det bare å håpe at dette er klart til våren. Heldigvis berører det ikke meg der jeg ligger med bommer mot land helt innerst i bukten Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 29.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2024 Riktig det, men sjekk for sikkerhets skyld om også du må søke på nytt. For det må alle som har hatt kommunale plasser. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2024 Jeg beholder min plass, faktisk den samme jeg har hatt siden 1987! Jeg trenger ikke å søke. Den eneste forandringen for meg er at det kommer ny strømstolpe på kaien der jeg ligger. Den gamle med utslitte "husmorkontakter" blir byttet ut Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 29.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2024 Bra! Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2024 Lars H. skrev for 12 timer siden: ..Den eneste forandringen for meg er at det kommer ny strømstolpe på kaien der jeg ligger. Den gamle med utslitte "husmorkontakter" blir byttet ut Jeg tror du må laste ned en ny app for å få brukt den neste sesong, betale for det du bruker. Jeg fikk tilbud om longsideplass i nye Sonskilen-havna og strømmen skulle styres via app (TallyWeb) Her er link til hvordan du laster den ned; STRØM | Sonskilen Båthavn | Son, Norge Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2024 En annen ting jeg la merke til, da jeg så det nyeste oversikts-kartet, er at det må da bli veldig trangt å komme seg inn og ut av båsene. Det blir jo enda trangere enn det var før ? Noen som ser det samme ? Forstår rett og slett ikke hvordan det skal gå ann å få plass til alle disse bryggene.. Se også avstanden i enden på F,G,H og I. Skal ikke mye drag i vinden til der, før det blir smalt. De jolleplassene som har vært mot land der, blir fjernet, så klart, men allikevel.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2024 Hvis bryggene skal stikke så langt ut som tegningen viser, forsvinner alle de kommunale plassene langs 'makrellboksene' (Havnegata). Det er neppe mer enn 7 meter mellom bryggeendene og spuntveggen på motsatt side. For tunge båter, merk at portalkranen ikke lenger er i funksjon. For truckene er maks løftekapasitet 15 tonn med båtbredde 4 meter. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2024 Hulda skrev 32 minutter siden: Hvis bryggene skal stikke så langt ut som tegningen viser, forsvinner alle de kommunale plassene langs 'makrellboksene' (Havnegata)... Det stemmer Hulda, de skal bort. Ellers så tar trucken løft av min, som er 4,14 bred. "Vår tjeneste båtslipp løfter båter med truck. Maksløft opp til 15,5 tonn og 4,4 m bredde" Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2024 Jeg fikk beskjed om 15 tonn på 4 m bredde. Men det er greit, ser uansett ikke ut som at de vil ha meg som kunde :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2024 En annen ting om havnen, slik i samme slengen. Hvordan i all verden kunne kommunen legge plasseringen av septiktømming der de har gjort det? Midt i et trangt innløp der det er så grunt at en seilbåt med over 1,2m dyp kjøl setter seg fast der? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 30.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2024 Worry II skrev for 4 timer siden: Jeg tror du må laste ned en ny app for å få brukt den neste sesong, Den app'n kjenner jeg og bruker allerede nå om vinteren. Det er jo nye strømstolper inne på opplagsplassen og der bruker jeg app'n. Den er grei den, god oversikt over forbruk og betaling. Strømuttakene er 16A, og det håper det blir det for meg også. Nå er strømmen fra den gamle stolpen gratis, men jeg bruker jo ikke mye strøm om sommeren, så å betale for strømmen da er greit. Nå har jeg forresten ladet et døgn, så nå tror jeg at jeg slår av strømmen, greit å kunne gjøre slikt hjemmefra. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 30.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2024 Hva Vestby kommune gjør og ikke gjør er nødvendigvis ikke betinget av fornuft. Men for 20 år siden kunne Hulda bruke portalkranen. Siden den gangen har elveløpet grunnet opp en snau meter. Det er nok mange leietakere av kommunale båtplasser som kommer til å få seg et sjokk nå. Selv om de ble varslet om endringen for tre år siden. Bryggeleien får nok en moderat prisoppgang. En gang i tiden eide fru Sørbye land på begge sider av elven, syd mot Son sentrum. Så eksproprierte kommunen området på østsiden av elven. Hvilket nok betyr at nå Sonskilen Båthavn disponerer sjøbunnen bort til spuntveggen på østsiden av elven. Det blir ikke mye kommunal havn igjen i Son. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 30.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2024 Lars H. skrev for 5 timer siden: En annen ting om havnen, slik i samme slengen. Hvordan i all verden kunne kommunen legge plasseringen av septiktømming der de har gjort det? Midt i et trangt innløp der det er så grunt at en seilbåt med over 1,2m dyp kjøl setter seg fast der? Du kan så si. Det hadde vært mye bedre om de hadde lagt septiktømmingen på samme brygge som dieselbunkringen vest for «huset på stylter». Der er det så vidt jeg vet plass nok på bryggen, og også dypt nok for alle relevante brukere. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Hulda Svart 30.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2024 Åhhh, garntørka eller 'gælja' på lokalspråket. Det er ikke vurdert som kommunal grunn. Og bryggen tilhører Sonskilen Båthavn. Og de bedriver ikke veldedighet. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2024 Nå skal det vel også sies, et en tømmestasjon der inne i Sonskilen, er "waste", eller ? Sitér dette innlegget Link to post
Princess V48 Svart 31.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2024 Det er mudring på gang i havna nå. Skal graves helt til mars visstnok. Graves opp i lekter som taues til Storsand for tømming til godkjent deponi der. Etter min mening fint at dybden forbedres, det muliggjør vel muligens bruk av tømme stasjon også. Lite info å finne om det som skjer. Sonskilen skal ha inn en rekke til med brygger så det blir flere plasser. Jeg syns det er synd det ikke blir flere større plasser og mulighet for større båter på land og at de tar i bruk krana evt bytter den ut. Jeg syns service hos Sonskilen er helt super, hatt båten på land hver vinter siden 2017. Nye brygger med strøm blir ett løft. Tøft gjort å satse på småbåt som mulig er det første som forsvinner om økonomien blir dårlig for folk flest. Vi har vært heldig og fått kommunal plass(lå tidligere på Sonskilen siden på kommunal plass). Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2024 Princess V48 skrev 58 minutter siden: Det er mudring på gang i havna nå. Skal graves helt til mars visstnok. Graves opp i lekter som taues til Storsand for tømming til godkjent deponi der. Etter min mening fint at dybden forbedres, det muliggjør vel muligens bruk av tømme stasjon også. Lite info å finne om det som skjer. Vet du mer om hvor det skal mudres? Det skal ihvertfall ikke mudres helt inne i kroken der jeg har båtplassen min. Der ligger jeg nedpå med baugen ved ekstremt lavvann. Her mudringsbåten og lekteren nå i romjulen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 31.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2024 Det er kommunal mudring, mao S og E for septiken. Sonskilen Båthavn skal ikke mudre, blir for dyrt. I tillegg er det et område med kvikkleire. Så da Gunnar mudret der på 70-tallet var det litt 'cowboy-aktivitet'. Den gode mann var litt av typen som gjorde først og spurte ettrrpå :-) Sitér dette innlegget Link to post
Princess V48 Svart 31.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2024 Det står litt her : https://www.vestby.kommune.no/mudring-i-deler-av-baathavna-saana.6698242-531445.html?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR0yccbD_y3hCrFMxTUp28CQDpcEM8f8oOIIuEbMbkoPRz_oFMTvBsSTNGY_aem_pY70dIhRaGTWiP3lOmXJDg Det ligger bilde nederst i innlegget som viser området som skal graves. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2024 Her bildet over hvor det mudres. Da burde det bli dypere ved septiktømmingen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Popeye70 Svart 31.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2024 Som det står i teksten (min utheving): «Formålet med arbeidene er fjerne muddermasse i havnebassenget slik at det blir økt vanndybde foran kloakktømmestasjonen og langs bryggen mot Havnegata 3 og 5. Elva Såna, som har sitt utløp i Sonskilen tar med seg partikler nedover elva som medfører at mudderet bygger seg opp over tid og bunnen stiger. Med økt seilingsdybde sørger vi for at båter kan komme til brygga uten å gå på grunn. Arbeidet er også viktig fordi det betyr at større båter kan komme til kloakktømmestasjon som står langs brygga. Ved å unngå at båter slipper ut kloakk rett ut i fjorden vil man være med å bidra til en renere Oslofjord som et viktig miljøtiltak.» Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
pipe Svart 31.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2024 Popeye70 skrev 1 time siden: Arbeidet er også viktig fordi det betyr at større båter kan komme til kloakktømmestasjon som står langs brygga. Ved å unngå at båter slipper ut kloakk rett ut i fjorden vil man være med å bidra til en renere Oslofjord som et viktig miljøtiltak.» Det var narretivet som gjorde det mulig å få tilatelse til å mudre. Mudre skal man normalt ikke få lov til lengre selv om båtplassene går tomme for vann. Det i seg selv skal ikke være god nok grunn Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2024 Før i tiden, før 1975, var det trekaier langs Havnegata. Der lå fiskeskøytene på skeive i mudderet på lavvann. Det har jeg fra en forlengst avdød frakteskipper som sammen med sin far drev virksomhet ut fra Son. Så kilen der elven renner har vært grunn i generasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2024 Garntørket eller 'gælja' sto litt mer ensomt før i tiden enn nå. Utfyllingen og utbyggingen av båthavnen startet tidlig på 70-tallet. Mer om det med bilder kan leses her. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 31.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2024 Artig historikk @Lars H.. Jeg ble kjent med Gunnar rett etter at vi flyttet til Son i 1975. Når mor Randi var på syklubb, kom gjerne Gunnar innom oss. Da satt vi ved kjøkkenbordet å tegnet hengere og portalkrana. Randi hadde pengene. Gunnar var mer Reodor. Nedi Fram, som var slepebåt fra Halden, hadde han parkert motor fra en Allison bulldozer. Med gir, radiator og hele greia. Det gikk noen ganger veldig bra, andre ganger noen tilbakeslag. Det var en artig periode. Uansett, Godt Nytt År! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.