Jump to content

5G antenne på targa. Hva er bra greier?

Swingswong

Recommended Posts

Hei.

Er ute etter å få bedre signaler inn på steder med dårlig dekning.

Ser på to forskjellige antenner og de ser veldig like ut, bortsatt fra at den ene er med marinefot. Begge er 4x4 MIMO.

Poynting omni-214 og omni-414

https://media.dustin.eu/media/d200001001666604/a-omni-0414-v1-01-nettverksantenne-rundtstrålende-antenne-sma-35-dbi-productdatasheetbrochure.pdf

https://media.dustin.eu/media/d200001001662882/omni-214-omni-dir-ant-4x4mimo-5glte-617-3800mhz-wh-productdatasheetbrochure.pdf

Innspill på disse eller andre?

Swingswong skrev for 5 timer siden:

Ruteren jeg har i dag har 4G, men om jeg kjøper ny antenne er det fint at den er klar for 5G. 
De fleste stedene jeg er har 5G dekning, men det hender en sjelden gang at man skulle hatt litt bedre signaler.  I dag har jeg en sånn sopp formet antenne fra Teltonika

Tror ikke du får bedere signaler med 5G. det du får slik jeg forstår det er raskere signaler og 10 ganger større båndbredde. Dette tror jeg ikke du får benyttet deg av i en lystbåt

Større kapasitet, mindre overbelastning

Den største forskjellen mellom 4G og 5G er altså ikke farten. Den mest bemerkelsesverdige endringen er de økte datamengdene som 5G-nettet klarer å håndtere. 

Allerede i de innledende stadiene vil kapasiteten til 5G-nettet være omtrent tidoblet sammenlignet med 4G-nettet. Det fører til mindre overbelastning i nettverket. Å kunne sende og ta imot store datamengder over mobilnettet skaper muligheter, og flere bedrifter har allerede tatt det i bruk.

Fra lav til ultra-lav forsinkelse med 5G

Både 5G og moderne 4G kan skilte med lav forsinkelse, men når det nasjonale 5G-nettet står klart får vi ultra-lav forsinkelse. Denne teknologien er foreløpig på teststadiet, men vil åpne mange dører når den er klar.

Lav forsinkelse handler om utrolig mye mer enn at det ikke hakker når tenåringen gamer eller du har Teams-møter. Det kan være med å forenkle og effektivisere industrien. Bare tenk hva vi kan få til med fjernstyrte maskiner, som for eksempel droner, når de kan styres etter presisjon fra store avstander.

Et annet eksempel er autonome, selvnavigerende biler. Bilene vil gjøre færre feil enn oss menneskelige sjåfører, men det er helt avhengig av at de kommuniserer med hverandre i sanntid, uten så mye som et sekunds forsinkelse. Den presisjonen er vanskelig å se for seg med 4G.

JRK skrev for 3 timer siden:

Tror ikke du får bedere signaler med 5G. det du får slik jeg forstår det er raskere signaler og 10 ganger større båndbredde. Dette tror jeg ikke du får benyttet deg av i en lystbåt

For både meg selv og mange andre er ikke hastighet hovedgrunnen til å oppgradere fra 4G til 5G, men veldig mye bedre dekning. Selv bare på mobilen har jeg nå 5G dekning der andre med 4G telefon ikke har ute blant holmer og skjær og i skogen.

Er i samme løypa som TS her med å oppgradere fult fungerende 4G router i båten med 5G for å få bedre dekning

Swingswong skrev for 1 time siden:

@Morten_L har du tenkt på antenner og routere enda?

Ser at gl-x3000 får bra kritikk, men dårlig med steder å kjøpe den. 

Har god hjelp av en kamerat til alt av nettverk. Han bruker stort sett MikroTIK utstyr. Har en MikroTik i radarmasta med ekstern antenne som er ca 4 meter over havet. 

Ny router og antenne kommer i mastetoppen va 18 meter over havet

Swingswong skrev for 9 timer siden:

Sitter ved nedgangen på targa. Ca 2m kabler som er originalt montert på antennen

Der taper du mye :-) 

Hiv routeren helt opp i targan. Strøm taper ikke noe særlig på å flyttes noen meter, RF signaler taper massevis på de meterne.

Jeg bruker HUAWEI B535-232A (riktignok "bare" 4G), den funker fint til vårt formål og er rimelig

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Ja dere som hevder 5& har sikkert rett, men jeg har en proff 4G router med 10 m lang RG58 kabel  til 4G antennen i targa bøyle, og aldri opplevd mangel på nettverk.

Oppholder med stort sett på sørøstlandet og svensk vestkyst.. Dette er jo relativt flatt landskap med mange basestasjoner.Om det ikke bygges ut nye basestasjoner, i det området dere har problemer dere ferdes, så har jeg fremdeles vanskelig for å se at dekningen kan bli bedre med 5G. Begrensningen ligger jo i avstand på signaler til og fra basestasjoner og topografi.

Har router fra denne leverandøren https://yachtrouter.com

Her er Routeren jeg har om noen lurer. I og med at det er en 4G finnes den ikke i salg lenger. Men den har et par interresante funksjoner

1, WiFi booster som rekker 10 NM. (Ethernet kabel fra router til booster) Ypperlig til gratis nettverk i nærliggende havner eller andre med fritt wiFi.

2 Egen Ethernet inngang for satellitt basert nettverk

https://maxmarineelectronics.com/product/locomarine-yacht-router-mini-lyr-mb-p-a/

Lurer på dette med antenne. Men vi har Samsung nettbrett og telefoner. Vi mister landsignalet et par timer når vi er midt ute i Kattegat mellom Norge, Sverige og Danmark. Ellers har vi såpass dekning at vi kan se NRK Dagsrevyen i de nevnte landene pluss Tyskland. Så det jeg lurer på, hva er det for noe ekstra en antenne/router vil gi meg? Abonnementet  hos Telia har uansett fastpris, slik at å koble opp mot usikrede nett er ikke aktuelt for vår del.

Morten_L skrev for 16 timer siden:

For både meg selv og mange andre er ikke hastighet hovedgrunnen til å oppgradere fra 4G til 5G, men veldig mye bedre dekning. Selv bare på mobilen har jeg nå 5G dekning der andre med 4G telefon ikke har ute blant holmer og skjær og i skogen.

Er i samme løypa som TS her med å oppgradere fult fungerende 4G router i båten med 5G for å få bedre dekning

kan sikert vare så att enkelte plasser har bedre 5G dekning en 4G

men på generell basis skriver Nkom er det langt kvar til arealdekningen blir som 4G-nettet hadde reden år 2020 (84%)

5G år 2024 har 61%

https://nkom.no/statistikk/statiske-rapporter-og-analyser/_/attachment/inline/766457cb-8054-4fb5-972f-43fa501f7444:77c347d65977df41ed5050538f04f7ed5659cbe8/2024 5 Tilgang til mobildata i Norge.pdf

S/Y Gunga Din

Hulda skrev for 5 timer siden:

Lurer på dette med antenne. Men vi har Samsung nettbrett og telefoner. Vi mister landsignalet et par timer når vi er midt ute i Kattegat mellom Norge, Sverige og Danmark. Ellers har vi såpass dekning at vi kan se NRK Dagsrevyen i de nevnte landene pluss Tyskland. Så det jeg lurer på, hva er det for noe ekstra en antenne/router vil gi meg? Abonnementet  hos Telia har uansett fastpris, slik at å koble opp mot usikrede nett er ikke aktuelt for vår del.

Det er flere forhold som avgjør når du mister landsignalet
450 MHz båndet kan rent teoretisk rekke 100 km. 900 MHz 7 km, 2400 MHz  500m ?

Med andre ord ved lavere frekvens får du vesentlig lengre rekkevidde, men utfordringen er antall kanaler som er tilgjengelig .Er det mange som bruker nettet blir det tregere og i værste fall mister du forbindelsen.

Så er det det med antennen. Dess høyere den er plassert desto mindre påvirkes du av jordkrumningen.  Men du får også litt tap i plugger og kabler., med ekstern antenne Til gjengjeld kan du ha en lengre antenne «hel bølge antenne» som gir lengre rekkevidde.. 

Routere, finns i mange kvaliteter og med forskjellig funksjonalitet. De aller enkleste har ikke mer funksjonalitet en mottageren i dine Samsung produkter. Men det viktigste er jo at med ett SIM-kort kan mange koble seg opp mot routeren. Min Royer har jo vanlig 4G mottager, men i tillegg har den en egen booster som kan hente wifi fra åpne nett. Denne boosteren kan justeres slik at rekkevidden økes, men man er jo nødt til å forholde seg til de regler som hvert land har for slikt utstyr. I tillegg har den inngang for satellittkommunikasjon som igjen sikrer nettverk worldwide. Men det koster. Den har skikkelige lavtaps tilkoblingsplugger for å sikre lat tap i disse og antennekabel

Hulda skrev for 9 timer siden:

@Hulda jeg installerte vårt 2023, samme år som vi seilte til Middelhavet, så jeg har ikke så mye rekkevidde erfaring i Kattegatt/Skagerakk å komme med……

nå har vi en Teltonika RUT956 med doble data-sim som er koblet til våre tlf-abb.  100Gb/abb med full fart sen for oss da etter 200Gb reduseres hastigheten, men den er fortsatt tilstrekkelig høy for å streame TV o film !

https://www.dustinhome.se/product/5011275372/rut956-industriell-lte-router?ssel=true&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=SEK|B2C|Performance+Max|Margin+High&gad_source=1&gbraid=0AAAAADuD3SQarzs_QMaAhfgF9x161aHJy

IMG_1464.jpeg.eaa96b39f72b4009b52e231fe05483d3.jpeg

som antenne  bruker vi denne

https://www.dustinhome.se/product/5011122064/003r-00253-mobilegnsswifi-roof-sma-antenna
IMG_1465.jpeg.d733b52a95bcb58698ec1913b4a8bde6.jpeg

Antennen er plassert i targan bak, o routern under dekk….de kablene til antennen er 3m lange, tror det er RG174….hvilket er en ´kass´ kabel, med høy demping,  men det funker og det funker bra, riktig bra…….

Vi har dekning over alt på kystseiling……

Det funker over forventen, faktisk så bra, att jeg tar med routern(med data-sim) hjem og plugger inn det hjemme i Tønsberg til vår hjemmerouter………

så vi har sagt opp vårt fiberabbonemang og kjører bare på mobilabbonemang 

S/Y Gunga Din

Hulda skrev 28 minutter siden:

Skal titte på løsningene dere bruker. 

jepp det bør du absolutt…..

innen vi tok tak i dette…hadde vi var sitt mobilabb på ca 800kr/mån

(vi hadde dårlige gamle abb. som bare løpte på..våre arb.giv. Betalte)

og fiber + TV til 1500 kr/mån…..totalt rundt 3100 kr/ mån

etter vi blev pensjonister måtte vi bare gjøre noe med dette….

akk nå så har vi felles utgift på 1084 kr/ mån 2 abb fri tlf, fri sms og 200 Gb med fri fart sen reduseringen men fortsatt ingen debitering

for data……………..

men med det klare vi oss veldi bra…..og en besparing på 24ˋ / år…..

får mye Mythos for de pengene :smiler:

S/Y Gunga Din

Swingswong skrev for 8 timer siden:

Mulig det bare er innbilning, men tenker en større antenne klarer å få inn litt mer signaler enn den der soppen. 

generellt er det så ja, lenger antenn er bedre

”Soppen” er vel egentlig tenkt for tak-montering på biler.

Den har ett gain på 3.0 dBi på LTE

antennene du linker til har gain på 3.5 men varierer litt over de ulike bånden….litt dårligere på 5G-nettet ett gain på 1.8dBi

så ja, teoretisk borde de vare litt bedre men ikke mye….

Jeg liker Comrod / Procom antenner, proffe selskap som lager antenner for fartøy industri etc

Procom har en som har ett gain på 5.0 dBi på 5G-nettet, jeg tykker den ser ut å vare bedre enn de to du linket til.

https://amphenolprocom.com/products/base-station-antennas/2768-cxl-690-4200

Men jeg kan ikke tilstrekklig om dette for å kunne uttale meg skråsikkert !

_—————-

att bygge en router med antenne og plassere i mastetoppen er sikkert det mest optimale……men der sitter reden en VHF-antenne og hur fint de skulle passe sammen er ett annet spørsmål

alle mine routrer jeg hatt, har ved noe tilfelle mått fabrikks-resettes,

da skall man opp i masttoppen med en liten binder å pirke i ett litet hull………nja kanskje ikke så lokkande :smiler:

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...