-morten- Startet 2.Januar Link til dette innlegget Startet 2.Januar Ekstreme bølger i Peru, Chile og Equador Må si Dagbladet er sikkelig useriøst opplegg. Her er en artikkel der artikkelforfatter fullstendig har misset! Her er det snakk om ekstereme bølger på 4 meter? anbefaler ikke båtene å gå ut? Dette er ikke bølger men svell ved land pga store dønninger. Om man ser på videoen er det knapt bølger ute på sjøen. Synd at nettaviser bare er optatt av klikk og ikke fakta. Så klart det ser dramatisk ut Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Cheyenne Svart 2.Januar Link til dette innlegget Svart 2.Januar Fakta blir det sjelden mange klikk av😄 Når det er sagt så er vel snart monster, ekstrem og mange andre lignende ord snart oppbrukt til de grader. Er jo snart ikke en overskrift uten disse ordene. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 2.Januar Link til dette innlegget Svart 2.Januar Når du ser hvordan lokale fiskebåter blir kastet på land etc., må det vel sies å være mer enn normal svell. Hadde dette vært hverdagskost, hadde ikke fiskerne ligget der de ligger. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 2.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar 7 minutes ago, Tom Rør said: Når du ser hvordan lokale fiskebåter blir kastet på land etc., må det vel sies å være mer enn normal svell. Hadde dette vært hverdagskost, hadde ikke fiskerne ligget der de ligger. Her er det nok sånn at det er veldig tendens med vindretninger fra motsatt veg, og derfor ikke problem med svell i den bukta. Her har det vært uvanlig uvær ute i havet som forårsaker tung dønning. På videoen ser man at det ikke er bølger ute på sjøen. Det blir ganske naturlig med svell når det kommer dønning fra havet med veldig lang bølgelengde i en grunn bukt. Da er nok det beste å gå ut, ikke det motsatte! Det beste er å ligge i havn som er beskyttet mot havet. Det er nok uvanlig mye mer svell enn det de er vant til der lokalt, men å påstå at dette er ekstreme bølger på 4meter, blir litt feil kontekst. Når det gjelder vær og klima, vil man bestandig få avvik. I en uskjermet bukt med havet rett utenfor, er det omtrent uungåelig at det oppstår slike forhold. har ikke studert sjøkartet der, men rekner med at det er utrolig dypt utenfor kysten der og når store vannmasser presser mot land og dønning med lang bølgelengde får man surfebølger. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Framtia Svart 2.Januar Link til dette innlegget Svart 2.Januar https://www.youtube.com/watch?v=oLyliuovmB0 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
-morten- Svart 2.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar Det var en sikkelig saklig artikkel som forklarer fenomenet litt bedre ja! flott oppklaring Framtida! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
S/Y Emma Svart 3.Januar Link til dette innlegget Svart 3.Januar Det hadde sikkert vært langt mer kaotisk om det plutselig kom slike bølger i Indre Oslofjord. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
-morten- Svart 3.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar Det er en del forutsettninger som skal til for slike svell. Når man ser på havdybde utenfor Peru, ingen skjergård eller noe som skjermer for, så synes jeg ikke det virker som en sensasjon at det kan bli sikkelig svell. Nå er nok dette litt skjeldent, men at dette ikke har skjedd i løpet av historien har jeg veldig vanskelig for å tro. Bølger på havet merkes faktisk ganske langt nede og når det som her er dybder på 3-5000 meter der havdønninger med stor kraft og lang bølgelengde kommer i C formet bukt som er grunn kan det bli heftig! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
S/Y Emma Svart 3.Januar Link til dette innlegget Svart 3.Januar Har opplevd svell (relativt liten skala), og det er markant annerledes enn vanlige, korte bølger på samme høyde. Det er som om havet "puster" når store vannmasser stiger og synker taktfast. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
tobixen Svart 3.Januar Link til dette innlegget Svart 3.Januar Det heter vel dønninger på norsk? Swell er engelsk? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
S/Y Emma Svart 3.Januar Link til dette innlegget Svart 3.Januar Ja, det er vel dønninger som en norsk. Har stort sett brukt swell på engelsk, så svell er en dårlig oversettelse. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
-morten- Svart 6.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar On 1/3/2025 at 9:24 PM, S/Y Emma said: Ja, det er vel dønninger som en norsk. Har stort sett brukt swell på engelsk, så svell er en dårlig oversettelse. Vi på Trøndelagskysten er veldig vant til store dønninger fra havet, ute ved Smøla. Sula,Frøya, Hitra. Når disse kommer ved holmer og skjær/undervannskjær blir det svell. Utallige Tyske fisketurister som kar hvelva rundt stående i båten langs skjæra ute i havgapet, og skjønner ikke hvilke krefter som er i sving. Jeg har forstått det sånn at dønninger er ute på sjøen, og kommer jo og inn mot land. Disse skaper igjen det jeg kaller for svell. noen kaller det også brott svell substantiv MODERAT BOKMÅLet; svellet, svell ETYMOLOGI til svelle; i denne betydningen jf. også engelsk swell BETYDNING OG BRUK 1 issvull SITATER der havde dannet sig et stort svell paa den anden side af elven, saa glat som glas; midt paa svellet stod Thraain og hans følge (Karl L. Sommerfelt (oversetter) Njaals Saga 169 1871) svæll og haalke (Johan Falkberget Fimbulvinter 21 1919) det var … noe svell her og der, men bergelig å ta seg fram med vogn (Mikkjel Fønhus Under Skagsnuten 143 1973) 2 det å svelle ; svelling SITAT musikken ømmer seg til et nostalgisk svell i rommet (Arne Hestenes Karusell 372 1987) 3 bevegelse av lange bølger ; dønning SITATER til tider er [det] mye «svell» i havna (Fiskaren 18.04.1985/7) det grunne farvannet førte til store svell i sjøen (Firdaposten 06.02.1988/13) det var ikke høye bølger, men mye svell, lange bølger, som er uheldig under slep (Østlands-Posten 12.01.2021/7) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
bellen Svart 6.Januar Link til dette innlegget Svart 6.Januar -morten- skrev for 8 timer siden: Jeg har forstått det sånn at dønninger er ute på sjøen, og kommer jo og inn mot land. Disse skaper igjen det jeg kaller for svell. noen kaller det også brott Swell er dønninger og svell er ikke det samme som brottsjø. Som det står i artikkelen du har lagt ut, så står der at svell er bevegelse av lange bølger, altså dønninger. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 6.Januar Link til dette innlegget Svart 6.Januar 41 minutes ago, bellen said: Swell er dønninger og svell er ikke det samme som brottsjø. Som det står i artikkelen du har lagt ut, så står der at svell er bevegelse av lange bølger, altså dønninger. Det ene sitatet der er jo ... Quote det grunne farvannet førte til store svell i sjøen Grunt farvann kombinert med dønninger medfører brottsjøer. Grunt farvann forårsaker ikke dønninger. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
-morten- Svart 7.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar 14 hours ago, bellen said: Swell er dønninger og svell er ikke det samme som brottsjø. Som det står i artikkelen du har lagt ut, så står der at svell er bevegelse av lange bølger, altså dønninger. Helt uenig! skrives svell, ikke med w. Brott, når noe bryter, ikke brottsjø. Problemet med norsk er at det finnes for få ord, og det finnes mange lokale utrykk for forskjellig Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Framtia Svart 7.Januar Link til dette innlegget Svart 7.Januar Sitat Svell er et begrep som brukes for å beskrive en bestemt type havbølger. Det er bølger som har oppstått et stykke unna, ofte generert av kraftig vind over store havområder. Når disse bølgene beveger seg inn mot kysten, har de ofte en lang periode og et jevnt utseende, i motsetning til kortere, mer uregelmessige bølger som dannes direkte av lokal vind. Kort sagt, svell er bølger som har reist langt og har en karakteristisk jevn og lang form. Hva skiller svell fra andre bølger? Opprinnelse: Svell oppstår langt fra kysten, mens andre bølger kan dannes nærmere land av lokal vind. Utseende: Svell har vanligvis lengre perioder mellom hver bølgetopp og et mer jevnt utseende. Kraft: Svell har ofte mer kraft enn bølger som dannes av lokal vind, noe som gjør dem ideelle for surfing og andre vannsport. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
tobixen Svart 7.Januar Link til dette innlegget Svart 7.Januar Beskriven over er hva jeg ville kalt "dønninger" på norsk og "swell" på engelsk. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 7.Januar Link til dette innlegget Svart 7.Januar Språk er rare greier. I min kjedsommelige tilværelse ser jeg for mye på YouTube. Der er det en drøss engelsktalende seilere rundt om i verden. Når de ligger for anker rundt om og blir utsatt for generende swell, er det dønning. De ligger ikke ankret midt i bråtta. Det fremgår tydelig av videoene. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 7.Januar Link til dette innlegget Svart 7.Januar For enskrogsbåter så kan dønninger være veldig lite kos mens man ligger for anker. Bølger med lange bølgelengder har en tendens til å kunne gå rundt hjørner - og dermed trenge inn i bukter og steder som i utgangspunktet er godt beskyttet mot bølger. Enskrogsbåter har en tendens til å rulle kraftig dersom bølger kommer fra siden. Siden dønningene ikke er lokale, men ofte laget av gårdagens vind et helt annet sted, så stemmer ikke alltid bølgeretningen med vindretningen. I tillegg kan dønningene lett kan runde hjørninger. Dermed er det ikke helt uvanlig at man ligger i en bukt med åpning som vender f.eks. sydover, lett vind fra vest, båten ligger med bredsiden mot nord, og dønninger som kommer inn fra nord. Jeg benytter ofte ett eller flere snøre mot land og/eller hekkanker for å få vendt baugen mot dønningene. Dønninger på en normalt skjermet ankringsplass skal være rimelig heftige før de oppleves som ubehagelige så lenge de kommer rett forfra. Hekkbølger er en annen ting - men "gamle hekkbølger" kan tidvis oppføre seg som dønninger, bare at de kommer helt uventet fra det blå og forsvinner igjen. Både dønninger og store hekkbølger tenderer både til å reise seg og eventuelt bryte når de kommer på grunt vann. Tregangersregelen gjelder vel like mye for anker som når man seiler - man bør sørge for at dybden er minst tre ganger bølgehøyden. Dette har sjeldent særlig stor betydning når man ligger for anker, som hovedregel forventer man ikke bølger på mer enn meteren, som regel sørger man for å ha minst en meter med vann under kjølen dersom man ikke ligger på et veldig godt skjermet sted, og har man to meter dyptgående båt så betyr det at det er tre meter eller dypere. Jeg har imidlertid opplevd å ligge for anker hvor man nesten ikke føler at det er bølger, men hvor bølgene allikevel skvalper veldig mot land. I Palma på Mallorca så undrer jeg meg over om det var et hangarskip som passerte langt ute på samme tidspunkt to dager på rad. Åpen bukt, rolig vær, helt stille - jeg fortøyde jolle (RIB med tung motor) mot en stenrøys, da jeg kom tilbake lå jolla slengt oppi stenrøysen. Dagen etter lå jeg med jolla nært land og ventet på fruen - veldig bra at jeg ikke lå like ved land, da hadde det gått riktig ille. Da jeg ble var på bølgene var det bare å fossro, både for å sørge for å få baugen mot bølgene og for å komme seg lengst mulig unna land. Bølgene var enorme, veldig skumle, jeg ble våt fra topp til tå. Barna som var i moderskipet merket imidleritd absolutt ingenting. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Eika Svart 8.Januar Link til dette innlegget Svart 8.Januar Det heter hverken svell, dønninger eller brottsjø, det er havets fartsdumper Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.Januar Link til dette innlegget Svart 8.Januar -morten- skrev On 7.1.2025 at 7.11: Helt uenig! skrives svell, ikke med w. Brott, når noe bryter, ikke brottsjø. Problemet med norsk er at det finnes for få ord, og det finnes mange lokale utrykk for forskjellig Hva er du uenig med? Swell er det engelske ordet for svell, som igjen betyr lange bølger eller dønninger. Brottsjø er en helt annen type bølge, og er den typen som vises på filmen til trådstarter Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 9.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar Jeg kalle det svell når vannet i ei havn går veldig opp og ned. Det er en konsekvens av dønninger. Swell og svell har ikke helt det samme. For meg er dønninger noe som er ute i hacet. Brott er noe spm bryter over skjær og undervannskjær, har ingenting med brottsjø å gjøre. men brottsjø kan jo oppstå både ute på havet og ved grunner såklart. Det mangler begrep i norsk språk og mange blander det sammen. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
tobixen Svart 10.Januar Link til dette innlegget Svart 10.Januar 22 hours ago, -morten- said: Det mangler begrep i norsk språk og mange blander det sammen. Den andre påstanden er helt klart et problem, men vi har foreløbig etablert at vi allerede har begrepene "bølger", "svell", "dønninger", "brott" og "brottsjø", så hva mangler her egentlig? Finnes det flere begreper på spansk eller engelsk? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.