Jump to content

Koble 2 stk 12V batteribanker med batterivelger, samt diverse lading

b0rls

Recommended Posts

Hei,

Jeg har i dag 2.stk 240ah batterier til forbruk 12V. Jeg ønsker å utvide med en ekstra batteribank jeg kan benytte når det trengs, jeg har 2 batterier liggendes på 140ah som jeg tenkte å bruke.

På forbruk ønsker jeg å kunne slå over fra ene banken til den andre ved behov, regner med dette kan løses med en batterivelger. Jeg har også en 2-polt hovedbryter som jeg ønsker å benytte meg av for å kunne bryte både +og-. Dette løses vel fint med å koble batterivelger etter hovedbryteren.?

Så er det lading da, her har jeg solceller, landstrøm og dynamo. Er det slik at jeg kan koble ett skillerelé mellom batteribankene så fikser den biffen?

Ja, det bør gå greit å skiffte over fra en bank til en annen slik, men hvis det er snakk om lithiumbatterier, så bør du helst ikke koble en utladet bank sammen med en oppladet. Da kan det gå mye strøm.  Så hvis du har en OFF - 1 - 1+2 - 2 velger, så bør du være forsiktig med 1+2 posisjonen. Av samme grunn anbefaler jeg ikke et skillerelé mellom bankene. Da er det bedre å bruke Argofet eller lignende. Evt. separate DC-DC ladere for hver bank. 

• 2 uker senere...

Da har jeg fått koblet opp alt og det ser ut til å fungere fint. Jeg har en Ctek lader jeg testet med og den slår over og lader begge bankene. Jeg ser at ladespenning er litt høyere nå 15V vs 14.7 tidligere, men mulig det har med at det har vært veldig kaldt i det siste.  :) 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...