frekar Startet 3.Januar Link til dette innlegget Startet 3.Januar Har handlet meg båt hvor jeg ser at det er lite til ingen gjennomstrømning på kjølevann gjennom drevet. Vet ikke dimensjon og gjengestigning på kranen i drevet og vurderer alternativ for å få kjøling på motor for å kunne flytte båten til hjemmehavn og kanskje et par småturer før opptak i april/mai. 1: Kanskje slange fra inntak til toalett foran i båten, men slange vil da bli liggende åpent der jeg/mannskap beveger oss i båten 2: slange fra pumpe og ut i sjøen bak båten. Har en gjennomføring like over vannflaten som kanskje kan benyttes da eksos er flyttet ut i siden. Slangen vil da ikke ligge i veien for noe og dermed mer skjermet. hvor langt klarer impellerpumpen å hente kjølevannet? Er det eventuelt noe stoff som kan prøves i kjølekanaler for å løse opp blokkering? Eddik? Plumbo? Er det evt noen som vet dimensjon og gjengestigning i drevet slik at jeg kan demontere nåværende ventil,forsøke stake litt og montere ny ventil? Båten ligger forøvrig på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 3.Januar Link til dette innlegget Svart 3.Januar Hei Gratulerer med ny båt. Begynn med det enkle. Steng krana og inspiser impellaren. Demonter slangen der den går inn på impellarpumpa. Løft enden over vasslina, opna krana og blås hardt i slangen. Dersom det er stor motstand er nok problemet i drevet. Er det lenge sidan båten var på land kan det tenkjast at inntaka (ja det er fleire på drevet) er grodd delvis att. Dette sagt, det skal veldig mykje til før det skal ha ein stor restriksjon på vassmengda inn. Dersom båten har saltvassfilter så må det sjølvsagt sjekkast. Ein annan typisk stad er eksosbendet. Ta av slangane og kikk inn i bendet. Slangane kan henga godt fast. I så fall kan det hjelpa å stikka eit flatt skrujern mellom slange og stuss, og spraya inn litt WD40 eller liknande. Dersom slangane er tvilsame bør dei byttast. Dersom inntaksventilen er ein gamal sluseventil kan det tenkjast at krana er delvis stengt sjølv om hjulet kan dreiast. I så fall må krana skiftast. Det er ikkje vanskeleg, men det er myyyykje lettare dersom båten står på land. Alternativt kan du dykka ned, tre ein plastsekk rundt drevet og stramma den godt med ein kraftig strikk. Då kan krana demonterast, men du må ha ein ny klar, og du bør òg ha ei pumpa klar. Eg hadde ikkje gidda dette når båten skal opp om nokre månadar. Er motoren saltvasskjølt? Uansett så er vel motoren over 40 år gamal? I så fall har motoren (som ikkje var spesielt god i utgangspunktet) gått lengre enn kva motoren blei bygd for. Tenk deg godt om før du eventuelt brukar pengar på motoren. Eit alternativ er å montera ein påhengsmotor på båten, og få ut VP-en først som sist. Ein føremon er at du blir god til å segla. Uansett lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
frekar Svart 3.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar Takk. Impeller og slanger er sjekket og funnet i god stand. Mistanken står på kranen eller tett inntak gjennom drevet. Båten må flyttes så er i grunn snakk om en midlertidig løsning. Pumper/plugg osv har jeg om det blir aktuelt å forsøke bytte kranen mens båten ligger i vannet. Alternativt vurderer jeg som sagt å enten bruke inntaket til toalett eller legge slange ut i hekken for å få kjøling. Motoren er bygget om med ferskvannskjøling og har etter sigende hatt dette i mange år. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 4.Januar Link til dette innlegget Svart 4.Januar Hei. Eg har aldri prøvd, men eg vil tru at å kopla slangen til inntaket til toalettet vil gå heilt fint. Det er ingen stor båt, og avstanden kan ikkje vera så mange meter. Eg trur at eg ville prøvd å fylt slangen med ein del vatn før samankopling og oppstart. Dette for at impelleren ikkje skal gå for lenge tørr, og bli øydelagt. MEN motoren kan ikkje suga inn meir vatn enn motoren blir kvitt. Ei blokkering på eksossida kan såleis òg vera årsaka Sitér dette innlegget Link to post
frekar Svart 4.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar Takker for tips. Får se litt mer på mulighetene neste gang jeg drar i båten. Kjapp tur til granca først😊 Fikk sjekket såpass sist at jeg ved det er gjennomstrømning i motor og eksos, og at problemet ligger i ventil eller drev. Koblet av slangene og der kom kun noen dråper vann fra inntaket… Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 4.Januar Link til dette innlegget Svart 4.Januar frekar skrev for 6 timer siden: Fikk sjekket såpass sist at jeg ved det er gjennomstrømning i motor og eksos, og at problemet ligger i ventil eller drev. Koblet av slangene og der kom kun noen dråper vann fra inntaket… Dersom du opplyser slikt tidleg så slepp folk å bruka tid på å skriva eventualitetar du alt veit om. (Dette blir mitt siste innlegg i denne tråden.) Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 5.Januar Link til dette innlegget Svart 5.Januar Slden Ask ikke svarte på spørsmål ditt,på 110s er gjenger 3/8 rør gjenger samme som på sjøvanns pumpe.siden motoren er bygget til ferskvann kjøling går sjøvann kun gjennom veksler og ut eksos.Hvordan sjekket du da gjennomstrømming på motoren? Den må jo ha egen sirkulasjon pumpe Sitér dette innlegget Link to post
frekar Svart 5.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar 3/8 rørgjenger ja. Takk for det! ved start av motor fikk jeg ikke kjøling i eksos. Stoppet motor og sjekket litt før jeg koblet slange på inntakssiden på pumpa og ned i en bøtte med vann. Ferskvanns siden har egen elektronisk sirkulasjonspumpe. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 5.Januar Link til dette innlegget Svart 5.Januar Du er nesten i mål,etter stengekrana på drevet er det stort hulrom helt til inntakssila nederst.Ikke lytt til han som anbefalte å hive ut vp.Norskprodusert Marna bygget for å holde det er fremdeles mange av de i bruk etter 40 til 50 år . Sitér dette innlegget Link to post
frekar Svart 6.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar Vp blir stående så lenge den vil gå. Og når den tid kommer vil den trolig erstattes av en annen gammel vp😅 skal demontere drev i forbindelse med bytte av belg på vårparten. Så får jeg se om jeg beholder kjøling via drev eller monterer nytt kjølevannsinntak. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 8.Januar Link til dette innlegget Svart 8.Januar frekar skrev On 3.1.2025 at 21.30: Er det eventuelt noe stoff som kan prøves i kjølekanaler for å løse opp blokkering? Eddik? Plumbo? Hadde samme problem selv på "henteturen". Skyldtes blåskjellyngel inni drevet. Ble fikset raskt og effektivt med ekstra inntaksventil/gjennomføring av Slippen da jeg ankom på Padda, visstnok "standard procedure". Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.