Jump to content

Uttern S46 Exclusive med Mercury 50 EFI, hvilken propell?

TrygveL

Recommended Posts

Hei

Kjøpte i sommer en Uttern S46 Exclusive.

Har ordnet mye småplukk på den i løpet av sommeren som var men nå gjenstår en gammel alupropell som lider av en del hakk og småskader.

Men jeg er usikker på dette med stigning, tenner og rotasjon.

Motoren er en 4takt mercury 50 EFI fra 2004.

Vedlagt er bilde av et klistremerke som er limt på rett over propellen.

Dette beskriver kanskje propellen som er montert?

Fornøyd med båten men merker den er litt baktung/lett i front.  Stailer en del når jeg sitter i den alene. kan det være en ide og montere hydrofoil?  Virker som det kan være en problemløser på baktunge båter for å komme raskere i plan.

Erfaringer?

Screenshot_20241221_231347_Photos.jpg

TrygveL skrev for 2 timer siden:

Vedlagt er bilde av et klistremerke som er limt på rett over propellen.

Dette beskriver kanskje propellen som er montert?

Nei, klistremerket forteller deg utveksling på girhuset ditt.
Siden du trolig har Mercury propell, må du trolig ta av propellen og se etter merking på endeflaten på bosset.
Merkingen der kan feks være 12 7/8 x 17
Det første tallet er diameter i tommer.
Det andre tallet er stigning i tommer. (hvor langt avstand propeller teoretisk skrur seg fram i vannet på en omdreining)

Tar du av propellen er det enkelt å telle hvor mange splines du har. Har du boka som følger med motoren står det der.
Utternforhandleren din svarer sikkert også på hvilken propell som er anbefalt til din båt/motor kombinasjon.

Ellers så er det sikkert mange som har samme båt og motor som kan dele propellanbefaling.

Anbefaler deg å være klar på hvor mye ekstra vekt du skal ha i båten og om du skal ha fem drøsne ombord + trekke opp to mann på vannski eller om du er ute etter toppfart.... fordi det er en enorm forskjell....

slike små "jeeper" med styreposisjon på akterbenk blir fort litt følsomme for vekt i hekken.    Jeg tenker smart tabs kan egne seg godt her for å få litt mer løft i hekken når det trengs som mest. 

Vil tippe det står på noe i dim ala 11 3/8 x 13,  13 splines på disse.    Om det er en mercury prop så innbiller jeg meg at de ofte er merket med et delenummer og ikke dimensjon 

Om du har kjørt med båten, har du notert maks oppnådd turtall og toppfart?   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

21 hours ago, dieselfan said:

Nei, klistremerket forteller deg utveksling på girhuset ditt.
Siden du trolig har Mercury propell, må du trolig ta av propellen og se etter merking på endeflaten på bosset.
Merkingen der kan feks være 12 7/8 x 17
Det første tallet er diameter i tommer.
Det andre tallet er stigning i tommer. (hvor langt avstand propeller teoretisk skrur seg fram i vannet på en omdreining)

Tar du av propellen er det enkelt å telle hvor mange splines du har. Har du boka som følger med motoren står det der.
Utternforhandleren din svarer sikkert også på hvilken propell som er anbefalt til din båt/motor kombinasjon.

Ellers så er det sikkert mange som har samme båt og motor som kan dele propellanbefaling.

Anbefaler deg å være klar på hvor mye ekstra vekt du skal ha i båten og om du skal ha fem drøsne ombord + trekke opp to mann på vannski eller om du er ute etter toppfart.... fordi det er en enorm forskjell....

Takk for svar. Da får jeg demontere den å se etter merkinger.

Den ble brukt både med 5 personer og litt lettere fisketurer med 2 barn i båten.   Tenker å prøve oss på ski/tube til sommeren som kommer :)

9 hours ago, ivar said:

slike små "jeeper" med styreposisjon på akterbenk blir fort litt følsomme for vekt i hekken.    Jeg tenker smart tabs kan egne seg godt her for å få litt mer løft i hekken når det trengs som mest. 

Vil tippe det står på noe i dim ala 11 3/8 x 13,  13 splines på disse.    Om det er en mercury prop så innbiller jeg meg at de ofte er merket med et delenummer og ikke dimensjon 

Om du har kjørt med båten, har du notert maks oppnådd turtall og toppfart?   

Hvis jeg husker korrekt så kom jeg opp i 5800rpm og 27-28 knop en stille dag når jeg var alene i båten.

Har sett på smarttabs men tror den ene vil komme i konflikt med badestige bak. Derfor tanken om Hydrofoil på motor.

TrygveL skrev for 17 timer siden:

Hvis jeg husker korrekt så kom jeg opp i 5800rpm og 27-28 knop en stille dag når jeg var alene i båten.

for best allround ytelse så bruker jeg å legge meg helt opp på øverste anbefalte turtall under slike forhold du beskriver.   Siden du sa at nåværende propell var litt medtatt så tenker jeg at ny prop i samme dimensjon vil gi litt rett turtall samt gjerne etpar knop til på topp 

Blir fort litt trangt om plassen bak på akterspeilet på mindre båter, spesielt dersom det ikke er helt flatt 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...