Jump to content

Værvindu for kryssing av Jæren og Lista

Morten_L

Recommended Posts

Skal være med å seile en 40 fots seilbåt fra Stavanger til Kristiansand nå i vinter. Planen var først å seile rett før jul, men været har ikke helt vært på vår side ? så avreise er utsatt.

Nå lurer vi på å dra fra Sandnes der båte ligger til Tananger onsdag eller torsdag ettermiddag så vi kan ta Jæren da torsdag eller fredag til f.eks Farsund og så Lista påfølgende dag. 

Hva tenker folk? Det er meldt lite vind, men litt sjø. Når lønner det seg å gå nærmere land rundt Jæren og når er det best å gå langt ut?

Jeg har seilt mye, også vinterstid, men kun krysset Jæren om sommeren.

Vi er 3 meget seilvante karer, har flytedresser, redningsdrakter, nødpeilesender +++ og båter er i meget god teknisk stand :smiler:

Morten_L skrev 1 time siden:

Jeg har seilt mye, også vinterstid, men kun krysset Jæren om sommeren.

Vi er 3 meget seilvante karer, har flytedresser, redningsdrakter, nødpeilesender +++ og båter er i meget god teknisk stand :smiler:

Torsd, fred og lørdag ser da helt greit ut. Men vindfeltene hopper rundt fra time til time, så du bør se ann også i dagene som kommer. Siste vurdering når dere kaster loss.

Morten_L skrev 1 time siden:

Når lønner det seg å gå nærmere land rundt Jæren og når er det best å gå langt ut?

På den vindretningen er det vel greit å holde seg utenfor 100 meteren, er vel ikke noe å gå langs land etter. Barentswatch er bra for vind, strøm og bølger. Jeg er Oslobasert, sikkert noen som kan gi bedre lokal-tips. Hvis dere og båten er så bra som du sier, så bør det vel være et greit vindu til å være januar. Sjøsykepiller og dieselfilter og god tur?

Torsdag ettermiddag bør det være helt greit å gå til Tananger, slik det ser ut nå. Men det endrer seg fort. Så hvis været er OK fredag morgen ville jeg startet tidlig fra Tananger, og stått på non-stop så lenge mannskapet er i form. Eller er klar for en kveld i land.  

Strømkartet viser at det kan lønne seg å gå forholdsvis nær land. Med østavind blir det jo heller ikke noen nye bølger. Bare gammel dønning fra NV. ( BarentsWatch fredag kl.13)

image.png.733fbea0b6b3cf24fa703459d7719d25.png

Med sjø og vind bakfra blir det kosetur uansett.

Har seilt/kjørt med luftslange fra uttak på varmeapparat inn i varmedressen og anbefaler sterkt å prøve det.

Ville holdt helt nært land når været tillater det, for da er det mye fint å se på selv ned Jæren.

God tur!

Mons

Takk for innspill :tommel_opp:

Vi kjører bort i morgen tidlig og seiler rundt til Tananger. Så er planen nå tidlig avgang fredag og forhåpentligvis Korshavn fredag kveld og hjem lørdag. Bølgevarselet ser nokså greit ut fredag med sjøen aktenfra, dessverre ikke så mye seilvind så det blir nok motorseiling.

Stuegulvet fult av tøy og utstyr som skal med for øyeblikket :fniser: Gleder meg til vinterseilas :kul:

Har seilt der nokså mange ganger, både sommer og vinter....Og med en 40 foter går vel det som smurt,

Det blir kaldere enn du tror. Mye kaldere faktisk :-) (Ikke nødvendigvis lufttemperatur, men hvor KALD man faktisk blir).

Så ikke spar på ullundertøyet, og ha nok strøm til å kjøre varmeapparat hele veien :-)

S/Y Surprise

Sitte i trappa sparer mange kalorier, selv uten sprayhood (som Hulda mangler). Jeg har på programmet å snekre meg en seteplate som passer i nedgangen. På Hulda er 'terskelen' et jern på høykant, der sitter man jeg ikke lenge før smerten blir vanskelig å takle. 

Jeg bruker ei dobbel sånn kapokpute i trappa.

Men jeg er uten dieselvarmer for tida, og kan ikke (vil ikke) fyre vedovn i sjøen. Så forskjellen på seiling og motor over strekk på mer enn et par timer blir stor.

Min løsning er polarutstyr jeg samlet opp som vintercamper. Massiv dunjakke og bukse, skinnlue fra sameland, scootervotter og fotposer fra forsvaret, i tillegg til tjukk ull under. Ikke ta på forsterkning før du er ferdig med avgang og seilsetting, da blir du klissvåt.

Nullføre og regn/sludd er verst, da droppes dunklærne til fordel for mer ull under regntøy. Fotposene er vanntette og puster mye bedre enn gummistøvler, faktisk en veldig god løsning.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

I min båt har jeg laget et sete jeg setter i sporet til nedgangsluka. Har polstret bedre og trekt med skai på setet etter bildet her så den tåler all slags vær. Enkel å trø over når en skal opp eller ned og en sitter behagelig under sprayhooden med føttene i varmen på øverste trinn i lederen. Fint både for navigering, med ei bok forran seg på vakt eller for junior med Donald eller Lego.

Kan betjene autopiloten fra den ekstra plotteren som står der

FB_IMG_1736341043782.jpg.d3d1c1abc75909fd38d5180d8da22431.jpg

Av egen erfaringer gjort så avhenger hvor nærme land du vil gå av bølger og vind, men om de faktorene er overkommelige er det best å være litt nærme land når du seiler retning Kristiansand, og et par nautiske utenfor land når du går retning Tananger, for da kan du unngå/ henge deg på havstrømmen som går vestover langs sørlandskysten, de gangene jeg har vært den veien har den lugget på ca .8-1.5 kn som er en fin boost, og en kjip motstander

-Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger.

Sander "sjøspeidern" Øigarden

Ref. @Steihy og Forsvarets poser. Før i verden, før plastikk, hadde vi skistøvler av skinn med lærsåler. I nullføre var det standard å bli klissvåt på beina. Med langrenn og Rottefella ble man forfrossen, uansett temperatur. Trikset for å holde seg varm og tørr, var å trekke et par avdanka ullsokker utenpå støvlene. Da holdt man seg utrolig nok varm og tørr, uansett temperatur og føreforhold. Nok en avsporing, men kanskje et idégrunnlag for de som seiler om vinteren. Og garantert bedre enn gummistøvler, så lenge man sitter i ro. Lite egnet for å springe rundt på dekk.

Konstruksjonen til @Morten_Ler nokså identisk med det jeg skal lage til Hulda.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...