Morten_L Startet 6.Januar Link til dette innlegget Startet 6.Januar Skal være med å seile en 40 fots seilbåt fra Stavanger til Kristiansand nå i vinter. Planen var først å seile rett før jul, men været har ikke helt vært på vår side ? så avreise er utsatt. Nå lurer vi på å dra fra Sandnes der båte ligger til Tananger onsdag eller torsdag ettermiddag så vi kan ta Jæren da torsdag eller fredag til f.eks Farsund og så Lista påfølgende dag. Hva tenker folk? Det er meldt lite vind, men litt sjø. Når lønner det seg å gå nærmere land rundt Jæren og når er det best å gå langt ut? Jeg har seilt mye, også vinterstid, men kun krysset Jæren om sommeren. Vi er 3 meget seilvante karer, har flytedresser, redningsdrakter, nødpeilesender +++ og båter er i meget god teknisk stand Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 6.Januar Link til dette innlegget Svart 6.Januar Hvis du har kommet deg over Jæren til Farsund har du allerede passert Lista fyr. Er vel ikke noe vits i å gå tilbake igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 6.Januar Link til dette innlegget Svart 6.Januar @Morten_L Kanskje du mente Egersund, ikke Farsund? Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 6.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar Litt fort i en styrbord sving der ja, mener selvsagt Egersund ikke Farsund Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 6.Januar Link til dette innlegget Svart 6.Januar Morten_L skrev 1 time siden: Jeg har seilt mye, også vinterstid, men kun krysset Jæren om sommeren. Vi er 3 meget seilvante karer, har flytedresser, redningsdrakter, nødpeilesender +++ og båter er i meget god teknisk stand Torsd, fred og lørdag ser da helt greit ut. Men vindfeltene hopper rundt fra time til time, så du bør se ann også i dagene som kommer. Siste vurdering når dere kaster loss. Morten_L skrev 1 time siden: Når lønner det seg å gå nærmere land rundt Jæren og når er det best å gå langt ut? På den vindretningen er det vel greit å holde seg utenfor 100 meteren, er vel ikke noe å gå langs land etter. Barentswatch er bra for vind, strøm og bølger. Jeg er Oslobasert, sikkert noen som kan gi bedre lokal-tips. Hvis dere og båten er så bra som du sier, så bør det vel være et greit vindu til å være januar. Sjøsykepiller og dieselfilter og god tur? Sitér dette innlegget Link to post
snuska Svart 6.Januar Link til dette innlegget Svart 6.Januar ville vurdert å gått til tananger på fredag og gått tidlig ut på lørdag morgen og motorseilt til korshavn/farsund med en sjarmøretappe hjem på søndag. Seilvind blir det vel dårlig med uansett. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 7.Januar Link til dette innlegget Svart 7.Januar Torsdag ettermiddag bør det være helt greit å gå til Tananger, slik det ser ut nå. Men det endrer seg fort. Så hvis været er OK fredag morgen ville jeg startet tidlig fra Tananger, og stått på non-stop så lenge mannskapet er i form. Eller er klar for en kveld i land. Strømkartet viser at det kan lønne seg å gå forholdsvis nær land. Med østavind blir det jo heller ikke noen nye bølger. Bare gammel dønning fra NV. ( BarentsWatch fredag kl.13) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 7.Januar Link til dette innlegget Svart 7.Januar Med sjø og vind bakfra blir det kosetur uansett. Har seilt/kjørt med luftslange fra uttak på varmeapparat inn i varmedressen og anbefaler sterkt å prøve det. Ville holdt helt nært land når været tillater det, for da er det mye fint å se på selv ned Jæren. God tur! Sitér dette innlegget Mons Link to post
Morten_L Svart 8.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar Takk for innspill Vi kjører bort i morgen tidlig og seiler rundt til Tananger. Så er planen nå tidlig avgang fredag og forhåpentligvis Korshavn fredag kveld og hjem lørdag. Bølgevarselet ser nokså greit ut fredag med sjøen aktenfra, dessverre ikke så mye seilvind så det blir nok motorseiling. Stuegulvet fult av tøy og utstyr som skal med for øyeblikket Gleder meg til vinterseilas Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 8.Januar Link til dette innlegget Svart 8.Januar Har seilt der nokså mange ganger, både sommer og vinter....Og med en 40 foter går vel det som smurt, Det blir kaldere enn du tror. Mye kaldere faktisk :-) (Ikke nødvendigvis lufttemperatur, men hvor KALD man faktisk blir). Så ikke spar på ullundertøyet, og ha nok strøm til å kjøre varmeapparat hele veien :-) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
J-Å Svart 8.Januar Link til dette innlegget Svart 8.Januar Min løsning når det er kaldt er å sitte i nedgangen. Jeg har også plassert kartplotter og autopilot slik at de kan nåes fra denne posisjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Januar Link til dette innlegget Svart 8.Januar Sitte i trappa sparer mange kalorier, selv uten sprayhood (som Hulda mangler). Jeg har på programmet å snekre meg en seteplate som passer i nedgangen. På Hulda er 'terskelen' et jern på høykant, der sitter man jeg ikke lenge før smerten blir vanskelig å takle. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 8.Januar Link til dette innlegget Svart 8.Januar Jeg bruker ei dobbel sånn kapokpute i trappa. Men jeg er uten dieselvarmer for tida, og kan ikke (vil ikke) fyre vedovn i sjøen. Så forskjellen på seiling og motor over strekk på mer enn et par timer blir stor. Min løsning er polarutstyr jeg samlet opp som vintercamper. Massiv dunjakke og bukse, skinnlue fra sameland, scootervotter og fotposer fra forsvaret, i tillegg til tjukk ull under. Ikke ta på forsterkning før du er ferdig med avgang og seilsetting, da blir du klissvåt. Nullføre og regn/sludd er verst, da droppes dunklærne til fordel for mer ull under regntøy. Fotposene er vanntette og puster mye bedre enn gummistøvler, faktisk en veldig god løsning. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Morten_L Svart 8.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar I min båt har jeg laget et sete jeg setter i sporet til nedgangsluka. Har polstret bedre og trekt med skai på setet etter bildet her så den tåler all slags vær. Enkel å trø over når en skal opp eller ned og en sitter behagelig under sprayhooden med føttene i varmen på øverste trinn i lederen. Fint både for navigering, med ei bok forran seg på vakt eller for junior med Donald eller Lego. Kan betjene autopiloten fra den ekstra plotteren som står der Sitér dette innlegget Link to post
Sjøspeidern Svart 9.Januar Link til dette innlegget Svart 9.Januar Av egen erfaringer gjort så avhenger hvor nærme land du vil gå av bølger og vind, men om de faktorene er overkommelige er det best å være litt nærme land når du seiler retning Kristiansand, og et par nautiske utenfor land når du går retning Tananger, for da kan du unngå/ henge deg på havstrømmen som går vestover langs sørlandskysten, de gangene jeg har vært den veien har den lugget på ca .8-1.5 kn som er en fin boost, og en kjip motstander Sitér dette innlegget -Seiling er gøy helt til det ikke er det lenger. Sander "sjøspeidern" Øigarden Link to post
Hulda Svart 9.Januar Link til dette innlegget Svart 9.Januar Ref. @Steihy og Forsvarets poser. Før i verden, før plastikk, hadde vi skistøvler av skinn med lærsåler. I nullføre var det standard å bli klissvåt på beina. Med langrenn og Rottefella ble man forfrossen, uansett temperatur. Trikset for å holde seg varm og tørr, var å trekke et par avdanka ullsokker utenpå støvlene. Da holdt man seg utrolig nok varm og tørr, uansett temperatur og føreforhold. Nok en avsporing, men kanskje et idégrunnlag for de som seiler om vinteren. Og garantert bedre enn gummistøvler, så lenge man sitter i ro. Lite egnet for å springe rundt på dekk. Konstruksjonen til @Morten_Ler nokså identisk med det jeg skal lage til Hulda. Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 10.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar Fin tur til Tananger i går og nå er vi på Jæren, slettes ikke galt med bølger og fint vær! Egersund i natt mer bølger enn det ser ut som på bildet, men slettes ikke værst ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.