Jump to content

Yanmar 6lp-dte 240hk, hvor kjøpe billige slanger?


Helge1122

Recommended Posts

Kanskje ikke billigst, men her får du originaldeler til Yanmar, uansett hvor gammel motoren er. De er utrolig servicevennlige og leverer lynraskt. har selv handlet hos dem, bl.a. eksosmanifold og alle småslangene til kjølingen for min 1986 modell Yanmar 4JHE motor.

https://www.yanmardeler.no/

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Helge1122 skrev for 5 timer siden:

eg har ein yanmar 6lp-dte 240hk.

tenkte og skifte ut alle slangene på sjøvannsiden på motoren min pga noen har sprukket.

 

Hei Helge, har nylig fått dilla på disse motorene og lurer på om du kan dele hvilke slanger som har sprukket, produksjonsår og timetall?
Er det sprekker under/inntil slangeklemmer eller andre steder?

Har kjøpt noen 6LPA-STP varianter i stort sett dårlig forfattning, men har ikke funnet dårlige/sprukne slanger

(de kan selvfølgelig ha blitt byttet ut, uten at jeg vet om det)

Link to post
dieselfan skrev On 7.1.2025 at 18.47:

 

Hei Helge, har nylig fått dilla på disse motorene og lurer på om du kan dele hvilke slanger som har sprukket, produksjonsår og timetall?
Er det sprekker under/inntil slangeklemmer eller andre steder?

Har kjøpt noen 6LPA-STP varianter i stort sett dårlig forfattning, men har ikke funnet dårlige/sprukne slanger

(de kan selvfølgelig ha blitt byttet ut, uten at jeg vet om det)

I sommer så sprak slangen som går utav ladeluftkjøleren og inn på gear kjøleren. Den sprak i 90graders bendet. Merket ingen ting før motoromet var fylt opp med vatn og alarmer på motor gjekk

Link to post

Huff da. Da jeg for et par år siden skiftet alle slangene på min motor fra 1986 og gått langt over 3000 timer var alle slangene hele. Men jeg skiftet de for sikkerhetsskyld da jeg likevel styrte med å skifte eksosmanifold/varmeveksler. Og som sagt, jeg valgte originale Yanmar slanger selv om det ble en utgift på ca. 2400 kroner. Men nå burde de holde ut min levetid (jeg er 81 år) og båtens levetid (den er 39 år).

 

slanger_yanmar.jpg.a42d0f3c939359725d6e9edf11872b60.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Goddis77 skrev for 17 timer siden:

Hvis du trenger noen som er gode på slanger i Bergen kan jeg anbefale Proflex i Drotningsvik

De er sikkert gode på slanger men slanger som brukes på motorer er svært ofte formstøpte og de kan også ha forskjellige diameter i endene.
Derfor må man gjerne kjøpe disse hos forhandler 

Link to post

Når disse saltvannsslangene ryker på 6lpa,der det ofte fordi det begynner å bli veldig dårlig gjennomstrømning i kjølerne. Kjølesystemet er overdimensjonert,så man får ikke varsel ved at tempen begynner å stige. Litt damp i kjølevannet er ofte eneste indikasjon. Hvis de er harde å knipe på når motor går på tomgang,er dette og en indikasjon,men dette blir lett synsing.

Link to post
Helge1122 skrev On 9.1.2025 at 12.23:

I sommer så sprak slangen som går utav ladeluftkjøleren og inn på gear kjøleren. Den sprak i 90graders bendet.

Ypperlig deling,  :tommel_opp:

 

Helge1122 skrev On 9.1.2025 at 12.23:

Merket ingen ting før motoromet var fylt opp med vatn og alarmer på motor gjekk

Med en slik erfaring så tenker jeg du er ganske glad for at du har hatt fungerende alarm på motor...
Din erfaring gjør at jeg kun kommer til å erstatte slanger med originale slanger.
Argumentene for det synes jeg @cosmic og @pipe deler på en ypperlig måte i postene over :tommel_opp:

Er det en rett slangebit med lik diameter i begge ender og en får kjøpt riktig diameter, da er det sikkert ok, men om en må erstatte en formstøpt slange med 90gr bend, og kanskje må utvide noen mm i en ende og klemme sammen noen mm i den andre enden... da vil jeg anbefale å stå over. 

Om vi tar med de "varme" slangene på motoren hadde jeg ihvertfall ikke vurdert slanger som må stå i mye spenn/stress.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...