Helge1122 Startet 7.Januar Link til dette innlegget Startet 7.Januar Hei eg har ein yanmar 6lp-dte 240hk. tenkte og skifte ut alle slangene på sjøvannsiden på motoren min pga noen har sprukket. Noen som har tips om hvor det er billigst og kjøpe slike slanger komplett? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Januar Link til dette innlegget Svart 7.Januar Kanskje ikke billigst, men her får du originaldeler til Yanmar, uansett hvor gammel motoren er. De er utrolig servicevennlige og leverer lynraskt. har selv handlet hos dem, bl.a. eksosmanifold og alle småslangene til kjølingen for min 1986 modell Yanmar 4JHE motor. https://www.yanmardeler.no/ Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
hanto1 Svart 7.Januar Link til dette innlegget Svart 7.Januar Antar slangene til marinisering må kjøpes via Yanmar, men er langt fra oppdatert på hva som evt. kan skaffes uoriginalt Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.Januar Link til dette innlegget Svart 7.Januar Helge1122 skrev for 5 timer siden: eg har ein yanmar 6lp-dte 240hk. tenkte og skifte ut alle slangene på sjøvannsiden på motoren min pga noen har sprukket. Hei Helge, har nylig fått dilla på disse motorene og lurer på om du kan dele hvilke slanger som har sprukket, produksjonsår og timetall? Er det sprekker under/inntil slangeklemmer eller andre steder? Har kjøpt noen 6LPA-STP varianter i stort sett dårlig forfattning, men har ikke funnet dårlige/sprukne slanger (de kan selvfølgelig ha blitt byttet ut, uten at jeg vet om det) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 8.Januar Link til dette innlegget Svart 8.Januar Hvis du trenger noen som er gode på slanger i Bergen kan jeg anbefale Proflex i Drotningsvik 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Helge1122 Svart 9.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar dieselfan skrev On 7.1.2025 at 18.47: Hei Helge, har nylig fått dilla på disse motorene og lurer på om du kan dele hvilke slanger som har sprukket, produksjonsår og timetall? Er det sprekker under/inntil slangeklemmer eller andre steder? Har kjøpt noen 6LPA-STP varianter i stort sett dårlig forfattning, men har ikke funnet dårlige/sprukne slanger (de kan selvfølgelig ha blitt byttet ut, uten at jeg vet om det) I sommer så sprak slangen som går utav ladeluftkjøleren og inn på gear kjøleren. Den sprak i 90graders bendet. Merket ingen ting før motoromet var fylt opp med vatn og alarmer på motor gjekk Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Januar Link til dette innlegget Svart 9.Januar Huff da. Da jeg for et par år siden skiftet alle slangene på min motor fra 1986 og gått langt over 3000 timer var alle slangene hele. Men jeg skiftet de for sikkerhetsskyld da jeg likevel styrte med å skifte eksosmanifold/varmeveksler. Og som sagt, jeg valgte originale Yanmar slanger selv om det ble en utgift på ca. 2400 kroner. Men nå burde de holde ut min levetid (jeg er 81 år) og båtens levetid (den er 39 år). Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
pipe Svart 9.Januar Link til dette innlegget Svart 9.Januar Goddis77 skrev for 17 timer siden: Hvis du trenger noen som er gode på slanger i Bergen kan jeg anbefale Proflex i Drotningsvik De er sikkert gode på slanger men slanger som brukes på motorer er svært ofte formstøpte og de kan også ha forskjellige diameter i endene. Derfor må man gjerne kjøpe disse hos forhandler Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 9.Januar Link til dette innlegget Svart 9.Januar Når disse saltvannsslangene ryker på 6lpa,der det ofte fordi det begynner å bli veldig dårlig gjennomstrømning i kjølerne. Kjølesystemet er overdimensjonert,så man får ikke varsel ved at tempen begynner å stige. Litt damp i kjølevannet er ofte eneste indikasjon. Hvis de er harde å knipe på når motor går på tomgang,er dette og en indikasjon,men dette blir lett synsing. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.Januar Link til dette innlegget Svart 10.Januar Helge1122 skrev On 9.1.2025 at 12.23: I sommer så sprak slangen som går utav ladeluftkjøleren og inn på gear kjøleren. Den sprak i 90graders bendet. Ypperlig deling, Helge1122 skrev On 9.1.2025 at 12.23: Merket ingen ting før motoromet var fylt opp med vatn og alarmer på motor gjekk Med en slik erfaring så tenker jeg du er ganske glad for at du har hatt fungerende alarm på motor... Din erfaring gjør at jeg kun kommer til å erstatte slanger med originale slanger. Argumentene for det synes jeg @cosmic og @pipe deler på en ypperlig måte i postene over Er det en rett slangebit med lik diameter i begge ender og en får kjøpt riktig diameter, da er det sikkert ok, men om en må erstatte en formstøpt slange med 90gr bend, og kanskje må utvide noen mm i en ende og klemme sammen noen mm i den andre enden... da vil jeg anbefale å stå over. Om vi tar med de "varme" slangene på motoren hadde jeg ihvertfall ikke vurdert slanger som må stå i mye spenn/stress. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.