klikk Startet 26.Juni.2003 Link til dette innlegget Startet 26.Juni.2003 Eller er det mulig å ha en innenbords ferskvannskjølt motor i mange år uten å måtte reparere noe? Det virker som om "alle" har problemer med motoren innimellom. En dieselmotor som snurrer på rolig turtall i en båt har vel tilnærmet optimale forhold? De burde jo være evighetsmaskiner i forhold til f.eks bilmotorer!? Har aldri hatt motorproblemer på noen av bilene mine.. Jeg har en 198x Ford Sabb 54hk som har gått 850timer, er det sansynelig at den går noen timer til før noe skjærer seg? Sitér dette innlegget Link to post
Anabelle Svart 26.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2003 Det er vel hovedsaklig saltvannskjølte motorer som har mest feil med kjølesystemet. Vet at også motorer med ferskvannskrets har problemer, men det skyldes (har jeg inntrykk av) vanlig aldring. Husk at mange av disse motorene er 20 -30 år. Biler på samme alder har som regel også hatt litt av hvert av feil. Båt er jo et temmelig røft miljø, og slanger osv. tæres nok noe raskere her. Forskjellen på saltvann, og ferskvannskjøling er jo ikke bare at salt i seg selv er sterkt korroderende, men i en kjølekrets har man ofte kjølevæske som inneholder antikorrosiver. Anabelle Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Festina Lente IV Svart 26.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2003 Jeg tror du kan ta det rimelig med ro. Båtmotorer går laaaangt, om de bare får vedlikeholdet sitt. 850 timer er lite, en gjennomsnittlig båteier kjører sin motor ca 100 timer hvert år. Men det er klart, det er nok tøffere å være båtmotor enn bilmotor. I en båt er det alltid oppoverbakke. Turtallet er det samme ofte i time etter time etter time. En bilmotor har alltid et mere variabelt liv. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
BK Svart 26.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2003 Mener mindre fiskebåter overhaler eller bytter motorer etter ca 30-40.000 timer Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 26.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2003 Mener mindre fiskebåter overhaler eller bytter motorer etter ca 30-40.000 timer ....men de er jo varme nesten hele døgnet og ganske mange av disse timene er er tomgang. Båtmotorer, spesielt i planende båter, går jo på nær full last hele tiden. Motoren din, klikk, er av det uslitelige slaget, forutsatt at den får littegrann stell (normalt vedlikehold) og du kan leve med litt blårøyk. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Jens_P Svart 26.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2003 Kan dele med deg av mine erfaringer, motoren er en Perkins fra 1960, bygget om til ferskvannskjøling i 1962. Antar total driftstid er 1.500 - 2.000 timer. Vanlig drift er halvplanenede skrog i deplasementsfart. Alvorlige feil oppsto først 1997, innsprøyningspumpe måtte da overhales. Denne havarerte igjen i 2002 og måtte da byttes. Årsaken er antagelig dieseltank av kobber som aldri var rengjordt. (Regner dette som selvforskylt p.g.a. manglende vedlikehold.) Hadde i vinter av topplokket etter mistanke om defekt toppakning. Pakningen viste klare tegn av gjennomslag. Overhalte og planslipte toppen samtidig, trolig var det ikke nødvendig. Åraskene til demontering av toppen var overtrykk i ventildekselet/oljepåfylling. Dette ble ikke bedre, tips om årsak går på stempelringer som sitter i sot/koks. Har også byttet starter i år, den gamle lot seg desverre ikke reparere. Ny var hyllevare hos Universal Diesel! Nå en motor kommer opp i denne alder er det tidens tann som ødelegger den og tilgang på deler som eventuelt fører til utskifting. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Ingar Svart 26.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2003 Men det er klart, det er nok tøffere å være båtmotor enn bilmotor.Jeg trodde det var i start-øyeblikket det meste av mekanisk slitasje skjedde på en motor. (Spes. om vinteren)Ville også tro at fraværet av veistøv er til båtmotorens fordel? Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 27.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2003 Jeg trodde det var i start-øyeblikket det meste av mekanisk slitasje skjedde på en motor. (Spes. om vinteren) Ville også tro at fraværet av veistøv er til båtmotorens fordel? Ja, det har du vel kanskje rett i, men det er vel grunn til å tro at slitasjen blir noe større i "oppoverbakke" enn på flat mark. Veistøvet er vel ikke noe stort problem sålenge luftfilteret er intakt. En båtmotor har ikke alltid slik luksus, iallefall ikke gamle Perkinsmotorer. Her er det bare et metallgitter som fjerner partikler større enn 1 mm. Forøvrig,..... ha en god sommer. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
terron Svart 28.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2003 En vel ganske utbredt mening rundt om at veldig mange båtmotorer faktisk ikke slites ut (til tross for at alt det som er nevnt over stemmer), men at de mer eller mindre "står i hjæl". Og hvor mange båteiere er flinke til å "levere båten på service hos en merkeforhandler" på samme måten som han gjør med bilen. Og lystbåtflåten består av en forferdelig masse båter som er både 15, 20 og 30 år gamle som er i daglig bruk - hvor mange biler fra "disse årene" er det som ikke har hatt problemer??? (de fleste er vel kondemnert!) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 28.Juni.2003 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2003 Helt enig Terron.Syntes å være utbredt oppfatning at disse motorene skal gå evig uten litt kjærlig pleie.Jo flere eiere jo større muligheter for trøbbel?Og for all del ikke kjøp båt og motor av en maskinist Det har jeg gjort engang og har ikke råd til å gjøre den tabba en gang til Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.