Jump to content

Sammenleggbart solcellepanel 220-300w, erfaringer?

Jan-Even

Recommended Posts

Hei,

jeg har montert Victron MPP og skal kjøpe meg et sammenleggbart solcelle panel mellom 220w til 300w for bruk i uthavn.(over 300 så blir de veldig store) (Lagt opp 6mm kabel og Victron Mpp er koplet til Lithium batteri)

Jeg kan ikke finne gode tester av de som selges i Norge mtp hva de klarer å gi i W.

Er det noen som har gode erfaringer mtp effekt av slike panel og hvilken type/merke? Hvor mye klarer feks et 220w panel å gi? 

Det er ikke veldig store forskjeller på de seriøse produsentene, teknologien har sine begrensninger. Men: Vinkel mot sola og fravær av skygge er enormt viktig for maksimal fangst. Du får mye mer med et flyttbart panel som er ideelt satt opp mot sola, enn et tilsvarende fast panel. Jo lavere sol, jo større forskjell. Høst og vinter får du mer med et flyttbart panel enn med et fire ganger så stort fast, flatt panel. Tenk over hvor du kan plassere optimalt, og ikke kjøp større enn du kan plassere der. 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...