Jump to content

Noen som kjører landstrøm kun via lader og inverter?


turbomega

Recommended Posts

Ja som overskriften sier, er det noen her som gjør det? Altså at alt av 230 kommer fra batteri og inverter mens landstrøm kun går til lader? Først høres det litt rart ut muligens men jeg syns det virker genialt på sitt vis.

 

Søker man finner man dette også omtalt på nett at andre gjør det, spesielt de som seiler langt fordi det da er enkelt å finne lader som går på begge spenningene. 

 

Sakset fra nett:

 

I'd been thinking that I might start by installing a shore power connector, feeding an inverter/charger, but something I read in Nigel Calder's "Boatowners Mechanical and Electrical Manual, 4th Ed." rather an interesting possibility.

 

He suggests that if your batteries and invertors are sufficient to power your AC loads - which I intend mine to be - that connect shore power AC only to battery chargers that are electrically isolated from the boat. That, in essence, you configure your chargers to act as isolation transformers.

 

From his chapter 2:

 

Quote:

 

Shore-power benefits of an inverter-based boat.

You can wire an inverter-based boat so that its shore-power cord is connected to a large bank of battery chargers and nothing else. The shore-power circuit now terminates at the battery charger(s). The onboard AC circuits create an entirely separate (electrically isolated) AC system that originates at the inverter. When plugged into shore power, the boat’s AC system will run off the inverters, as at sea, but with the battery chargers recharging the batteries.

 

He discussion of this points out that this violates ABYC standards, but it's within ISO.

 

‐‐------------------

 

For min del så begynte dette med at jeg skulle hive inn 1200Ah Lifepo4 til forbruksbank og skal man lade de litt fort ble det 200A lader. Inverter skulle også kobles opp og ønsket var også skilletrafo siden jeg er skeptisk til korrosjon mellom båtene. Oppspist drev er dyrt..

 

Skilletrafo som er stor nok er hverken billig eller lett. Dvs Mastervolt sin er ikke så tung men 15k for en skilletrafo er over min smertegrense som den gnine mannen jeg er.

 

Så slo tanken meg om at laderen er jo isolert den.. Ja fra inngang til utgang ja, så den er jo egentlig en skilletrafo på nesten samme måte som Mastervolt sin er. Så om jeg bare kjører all annen 230V fra inverteren så har jeg jo det skillet jeg vi ha, sparer 32kg (vekt på skilletrafo) også får jeg plutselig mulighet til å justere maks strømtrekk på landstrøm (ladestrøm er justerbar 0-200A) og batteripakken kan supplere effekttoppene om jeg trenger, akkurat som en Victron Multiplus vil gjøre. Tapet i lader og inverter er nok vél så lave som skilletrafoen har, men det høres litt rart ut å kjøre lader og inverter døgnet rundt... men det er ca det Mastervolt gjør med sin skilletrafo likevel. Og eller blir ikke omkobling av landstrøm over til inverter en greie heller siden det alltid går via inverter.

 

Ulempene er at lader og inverter må alltid gå skal du ha 230V fra land også har jeg nå foreløpig kun 2500W kontinuerlig fra inverteren. Men hvorfor ville jeg ha mer enn 2500W via skilletrafo? Jo for å lade batterier fort om jeg ville. Men den laderen går jo nå rett fra land uansett. Varmtvann og vaffeljern må jo inverteren dra fint uansett. :)

 

Sikkert kryptisk for en del av dere, tydelig i mitt hode men gjerne ikke tydelig i teksten her. :) Tanker og betraktninger? Noen slm kjører noe av det samme?

 

Link to post
turbomega skrev 12 minutter siden:

Noen slm kjører noe av det samme?

Jeg gjør det hjemme. Har 10kW kombiinverter som har gått døgnet rundt siden begynnelsen av 2022 bare tilkoblet nettet når batteriene trenger lading pga for lite sol så teknisk er det ikke noe problem...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
On 1/13/2025 at 10:47 PM, Førstefender said:

Har det delvis slik, har kombinert lader/inverter fra Victon, alltid 220v i alle stikk i båten, et par stikk er koblet forbi, slik som varmtvannstank og et par andre stikk så jeg har mulighet til å lade feks nabobåten når jeg kjører generator ;) 

Multiplus?
Den leverer vel ikke invertstrøm hele tiden men slår inn når du mister landstrøm, eventuelt støtter opp om du har større forbruk enn konfigurert antall A fra landstrøm?

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Arne Henriksen skrev for 4 timer siden:

Multiplus?
Den leverer vel ikke invertstrøm hele tiden men slår inn når du mister landstrøm, eventuelt støtter opp om du har større forbruk enn konfigurert antall A fra landstrøm?

Multiplus ja, den kan konfugureres til å ikke gå i hvilemodus, så den lader en mobiltelefon uten annet forbruk. Landstrøm gir ikke 220v i noen stikk utenom de nevnte. Har org 220volt stikk i alle tre lugarer, oppholdsrom og bysse. Har by-pass lader/inverter for varmtvannsbreder, induksjonsplater og et stikk ute.

Har også kjøleskap på 220v som går via inverter. (140liter kjøleskap på Power kostet 2300kr, 24volt kostet

18 000kr..)

Link to post

Slik jeg forstår trådstarter, så har dette ingenting med multiplus å gjøre. Multiplus lader opp batteriene og tar over hvis landstrøm forsvinner. Normalt når multiplus er koplet til landstrøm, fører den landstrømmen videre ut i båten, og sper på litt ekstra hvis det brukes strøm utover de ampere multiplusen får tilgang på fra land. 

 

Slik jeg forstår trådstarer, så lurer han på om han kan la landstrømladeren være konstant tilkokplet batteribanken, også ha en inverter som er koplet på det samme batteriet, som så gir strøm videre ut til alle forbrukere 230v ombord. dvs, spenningen transformeres ned fra 230 til 12v, også tilbake fra 12v til 230 ombord i båten. Jeg synes det høres unødvendig komplisert ut og krever både kraftig inverter og lader. Hvis du er på langtur og må forholde deg til både 110v og 230, så tror jeg en omformer er den enkle løsningen på det. Da vi var på langtur hadde vi generator ombord og solceller, så i praksis var vi uavhengig av landstrøm. Når vi lå i gjestehavner og hadde behov utover solcellene, var gjerne  generatoren satt opp til å gå en time midt på dagen, når vi ikke var ombord og det generelt var mye annen aktivitet i havna. Det fungerte utmerket 

Link to post

For min del er svaret "nei", men jeg ser en del fordeler i dette, så lenge man bare har kraftig nok landstrømslader (tidvis er jeg tilkoblet landstrøm kun for en kort tid, da ønsker jeg å få mest mulig nytte av landstrømmen, da er landstrømsladeren min alt for pinglete til at den kan være eneste forbruker) og inverter.

 

  • UPS-funksjonalitet: 220v-utstyr bare fungerer 24/7, uansett hvor ustabil landstrømmen er, eller om man skal forlate brygga og koble ut landstrømmen.  (mulig ulempe: ingen rask og synlig tilbakemelding dersom noen napper ut strømkabelen ... og dessuten, hvor mange 220V-forbrukere har man som ikke tåler at strømmen plugges ut i noen minutter?  dessuten, en del av 220V-utstyret ønsker man trolig å koble ut i samme øyeblikk som landstrømmen kobles fra - jeg har i allefall normalt ikke noe ønske om å kjøre f.eks. varmtvannsbereder eller luftavfukter fra batteriet).
  • Alle stikkontaktene virker alltid, uten noe om og men.  Jeg vet av andre som har hatt halvparten av stikkene ombord koblet til inverter og halvparten til landstrømmen - det blir fort upraktisk.  Selv må jeg styre med å koble om på en skjøteledning dersom jeg skal bytte strømuttakene fra landstrøm til inverter og tilbake igjen.  Mer normalt blir det til at jeg trekke en skjøteledning gjennom hele båten om jeg har én 220V-forbruker som må kobles til inverter.
  • Dersom laderen støtter det, mulighet til å plugge seg til landstrøm uten å tenke på spenningen, når man er i land med avvikende nettspenning fra det vi er vant med.
  • Løsningen medfører galvanisk isolasjon mellom 220V-utstyr ombord i båten og landstrømmen.
  • Et slikt oppsett fjerner risikoen for at man ved et uhell kobler batterilader til inverter (det er noe som kan skje i min båt dersom jeg kobler stikkontaktene mine til inverter uten å forsikre meg om å skru av sikring for ladere).
  • Dersom man har en god lader, kan man makse uttaket fra landstrømmen uten å risikere at sikringen ryker. (ellers er det slik, dersom man har mange frostvakter med termostater, varmtvannstank med termostat, batterilader som plutselig hopper opp fra 13.8V til 14.4V når man plutselig har et litt høyt 12V-forbruk, lufttørker som skrur seg av og på, etc, så kan det hende at man i snitt trekker langt mindre enn hva sikringen tåler mens forbruket tidvis kan bli høyt nok til at landstrømssikringen går)
  • Mulighet til å enkelt doble strømtrekket (f.eks. fra 16A til 32A - dvs 3.7 kW -> 7.4 kW) ved å ha to ladere med to landstrømskabler.  Jeg har sett båter med to landstrømskabler, men dersom man kjører forbrukere rett fra landstrømmen blir det vel en del "micromanagement" med å prøve å balansere strømbruken, samt lite optimal utnyttelse av kapasiteten)

 

Det er selvfølgelig ulemper også.  Lader + inverter vil forårsake at mye av energien omdannes til varme.  Vinterstid i Nord-Norge spiller det kanskje ikke så stor rolle om varmen genereres av utstyret eller av en varmeovn, men sommerstid i Middelhavet så blir det et dobbelt problem, både at man kaster bort energi, og at man får det ekstra varmt i båten.  Så har man ofte vifter for å få varmen vekk fra inverter og lader, disse viftene trekker også ekstra strøm og medfører i tillegg bråk.  Invertere lager aldri "helt ren sinus", dette øker risikoen for at "finelektronikk" går i stykker, og en del utstyr vil finne på å lage ulyder dersom de ikke får helt ren sinus.  Dersom man har en løsning hvor 220V-inverter står på 24/7, så koster dette også noe energi - de fleste invertere har relativt høyt "egenforbruk" uansett om noe er koblet på 220V-siden eller ikke.  (enkelte skrur seg av automatisk dersom ingenting er koblet på, og skrur seg så på igjen automatisk - men det er heller ikke helt uten ulemper).

 

(Digresjon: jeg hadde en person ombord som hadde laptop med batteri som kunne fjernes lett - og han insisterte på å bruke laptop'en sin uten batteri, for å forlenge batteriets levetid - men det betydde også at strømavbrudd var veldig irriterende for ham.  Jeg har en 12V sigarettennerplugg for Lenovo ombord - men sigarettennerpluggen er lite optimal, og i tillegg finnes det forskjellige pluggtyper for Lenovo, så det endte opp med å bli en sårbar rigg med overganger.  Vi hadde heller ikke stabil landstrøm - så løsningen hans ble å bruke strøm fra inverter.  Greit nok så lenge vi hadde gratis landstrøm, men superirriterende når vi gikk for seil, han var ikke helt i stand til å ta innover seg at hans ønske om å redusere avskrivingskostnadene på batteriet sitt med noen få øre medførte både økt dieselbruk og økte avskrivningskostnader på min batteribank).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Kaftein ØL skrev for 16 timer siden:

Slik jeg forstår trådstarter, så har dette ingenting med multiplus å gjøre. Multiplus lader opp batteriene og tar over hvis landstrøm forsvinner. Normalt når multiplus er koplet til landstrøm, fører den landstrømmen videre ut i båten, og sper på litt ekstra hvis det brukes strøm utover de ampere multiplusen får tilgang på fra land. 

 

 

Jeg svarte på direkte spørsmål fra Arne Henriksen, TS har ikke vært innpå noe mer, så da lever gjerne tråden sitt eget liv..

Link to post
5 hours ago, Førstefender said:

TS har ikke vært innpå noe mer, så da lever gjerne tråden sitt eget liv..

 

Jeg ville ikke avskrevet TS, og det er en interessant problemstilling uavhengig av TS.  Jeg tipper at denne løsningen i første rekke blir brukt av større motorbåter, hvor man generelt sett er mer raus med energibruken, og hvor man har plass nok til ekstra stor batteribank, generator og støyskjerming for vifter.

 

Kanskje det finnes flere modeller av Multipluss?  Varianter som switcher mellom landstrøm og inverter ved utfall av landstrøm vil vel alltid forårsake en liten periode med strømavbrudd, noe som kan være uheldig for en del konsumenter.  @Førstefender hevder hardnakket at hans løsning med Multipluss innebærer direktedrift fra inverter 24/7, mens @Kaftein ØL hardnakket hevder at Multipluss switcher mellom landstrøm og inverter, én av dem må ta feil :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Det var først litt labert med respons så sjekket ikke etter et par dager. :)

 

Ingenting er perfekt, ikke dette oppsettet heller.

 

Angående varmetap så tror jeg faktisk det er lavere enn med skilletrafo. Og ja, jeg vil ha galvanisk skille mot korrosjon.. En tradisjonell skilletrafo (som victron sin er) har en betydelig tomgangsstrøm. Blir god lunk der. Min lader og inverter kjenner jeg null varme fra. Skal ta å måle forbruket men det kan ikke være så mye. For ikke å snakke om vekten til skilletrafo..

 

Jeg testet litt på kjøkkenbordet, bare koblet strømforsyningen til inverteren og varmeovn som belastning. På ca 650W belastning så gadd hverken strømforsyningen eller inverteren å starte viftene. På ca 850W likeså. Slo på 1500W og da startet inverteren umiddelbart viftene mens strømforsyningen ventet til den ble litt varm. Inverteren blåste godt men kjente null varme fra den. Display sa 61% belastning som stemmer med 2500W maks kontinuerlig effekt.

 

Kablene som fulgte med inverteren ble noe varme da de var noe tynne og det gikk ca 146A i de. Utspenningen på terminalene på strømforsyningen ramlet ca 140mV ved 146A som jeg vil kalle meget akseptabelt. Altså ca 1mohm utgangsresistans som fort kan være terminalene i seg selv.

 

2500W inverter må holde tenker jeg. Er ikke så mye som kjøres på 230V, Ladingen vil går direkte fra landstrøm så det er kun varmtvannsberederen, avfukter og ev frostvakt som er noe å snakke om. Ja en spinkel vannkoker, vaffeljern eller noe innimellom. Valgte ikke større inverter siden tomgangsstrømmen var en del mer på de større. Men får se om det blit oppgradering en gang.

 

Var spent på hvor god sinus inverteren leverer så det måtte også testes. Fant en brasilianer som hadde testet den samme før jeg kjøpte og han var happy. Sinusen ut var nesten vel så god som i veggen. :)

 

 

20250116_235021.jpg

20240605_172439.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...