Jump to content

2014/15 modell 50HK Mercury 4Takt, verdivurdering


LøpeGutten98

Recommended Posts

Lurer på hva man kan forvente og få i pris ved salg av en påhengsmotor, det er snakk om en 2014/15 modell 50HK Mercury 4Takt. Antal timer er rundt 100/120 timer, noe usikker på spesifikt tall, men det er lavt såvidt jeg husker med tanke på alder (sammenlignet med andre båt annonser jeg har sett). Generelt vedlikeholdt til hver sesong i i midt eie (5 år periode), starter og går godt. Kanskje et «hvor langt er et tau» spørsmål, men er på utkikk etter en pekepinn :) Takk for innspill. 

Link to post

10 år gammel = sånn rundt halvparten av nypris idag som et utgangspunkt. Og lavt timetall trekker jo opp verdien noe. 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Lavt timetall er ikke det samme som bra vedlikehold!  tæring,anoder, oljeskift, gerolje, impeller, bruk.   Her er det mange parabler. Et bilde innvendig av motor og bilde av sammenføyningene av stammen kan fortelle mye

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Teerex skrev for 6 timer siden:

10 år gammel = sånn rundt halvparten av nypris idag som et utgangspunkt. Og lavt timetall trekker jo opp verdien noe. 

Tror du skal være heldig hvis du får halvparten av ny pris for en 10 år gammel motor., vil vel heller tro noe under dette. Hadde også høyere pris forventninger  med min Honda BF 60 som kun var 7 år gammel. Nå var dette et innbytte i en ny motor , så normalt får man jo høyere pris ved et privat-salg. Men man kan jo naturligvis være heldig.

Link to post

Som selger vet man ofte hva man har. Alfa og omega ved salg er å ikke sette prisen for lavt i starten. Hvis man da ikke er litt "desperat" og må bli kvitt motoren kjapt.

Det gjelder altså å overbevise evt. kjøper om at dette er bra greier.

Godt vedlikeholdt og lavt timetall er et bra utgangspunkt så sant det kan synliggjøres på et eller annet vis, visuelt og/eller dokumentert. Så får man heller sette ned prisen litt etterhvert om dette ikke funker. Og det er som kjent alltid noen som skal prute :glorie:

 

Vi som kjøpte ny motor i 2014/2015 fikk såvidt nyte godt av at hk-avgiften nettopp var fjernet fra 1. juli 2014.

Men nyprisnivået de siste 3-4 årene har økt betraktelig, og bruktprisene følger jo gjerne med.

10 år er ikke spesielt mye for en motor som er godt tatt vare på og moderat brukt. Når alderen derimot bikker 15-20 år kan det dukke opp ting som tæringsskader og annen slitasje osv. som kan kreve kostbar eller arbeidskrevende utbedring. Da blir prisnivået plutselig et annet. Noen merker/modeller er mere utsatt enn andre. For modellårene ca 2000-2010 vet vi jo nå at de fleste merkene har hatt noen modeller med svakheter av ymse slag. Det kan virke som om kvaliteten generelt har bedret seg for nyere årganger.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...