Jump to content

Synspunkter på utviklingen i bruktbåtmarkedet?

Båtmaskinisten

Recommended Posts

Synspunkter på utviklingen i bruktbåtmarkedet

Det er en tydelig utvikling i bruktbåtmarkedet som gir grunn til bekymring. Bruktbåter, som tidligere har vært tilgjengelige for et bredt publikum, ser nå ut til å bli mindre av et allemannseie.

Dette skyldes flere faktorer:

1. Store aktørers dominans

De store aktørene i markedet ser ut til å bidra til å ødelegge balansen i bruktbåtmarkedet. Gjennom aggressiv prissetting og fokus på fortjeneste, presses prisene opp til nivåer som for mange kjøpere virker urealistiske.

2. Prisvekst uten fundament

Prisene på brukte båter har steget kraftig. Det er vanskelig å forstå hvordan meglere kan forsvare en slik prisutvikling, spesielt når det ikke nødvendigvis er samsvar mellom prisvekst og båtenes faktiske verdi. Spørsmålet er om dette skaper en kunstig boble som i verste fall kan føre til et markedsfall.

3. Høye verksted- og forsikringskostnader

En annen utfordring er de økende kostnadene forbundet med vedlikehold og reparasjoner. Verkstedene tar seg svært godt betalt, og dette reflekteres også i høyere forsikringspremier, spesielt når skader skal dekkes. Forsikringsselskapene justerer prisene oppover, noe som gjør båthold enda dyrere for den vanlige forbrukeren.

Konsekvensen av disse utviklingene kan være at mange blir priset ut av markedet, og at båter, både nye og brukte, forblir utilgjengelige for folk flest. På lang sikt er det verdt å spørre seg om dette er bærekraftig, eller om markedet står i fare for å kollapse dersom tilliten og etterspørselen forsvinner.

Det har kommet en ny kundegruppe, folk fra europeiske land vil gjerne ha klassiske norske båter.

Norsk krone er billig for tiden og i løpet av noen få dager flytter båten seg mange hundre kilometer.

Så det kan vel hende at prisene vil gå enda mer opp.

Synes bruktbåtprisene er horrible! Jeg kjøpte båt i 23 og alle jeg kikka på ble satt ned, og salget gikk supertregt! min ble satt ned 100.000 så syntes jeg gjorde et bra kjøp. Skal jeg kjøpe tilsvarende båt nå f.eks P76/P79 må jeg bla opp over en mill.  Begynner å nerme seg en eldre flybridgebåt. Så klart ikke moderne linjer og ny elektronikk og litt slitt, men likevel.  Båter som jeg liker er kunstig dyre!  styrhus med lukket, akterdekk og bra fartsressurser og helst nordisk. De ligger ofte en god del høyere enn de sør europeiske i samme segment. Kikket litt på de franske, men de er ikke helt på høyde praktisk eller designmessig. Tror ikke jeg kommer til å kjøpe noe annet en nordiske båtmerker.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Båtmaskinisten skrev 1 time siden:

... 2. Prisvekst uten fundament

Prisene på brukte båter har steget kraftig. Det er vanskelig å forstå hvordan meglere kan forsvare en slik prisutvikling, spesielt når det ikke nødvendigvis er samsvar mellom prisvekst og båtenes faktiske verdi. Spørsmålet er om dette skaper en kunstig boble som i verste fall kan føre til et markedsfall.

"Prisene på brukte båter har steget kraftig" Mener du selgers satte priser (utropspriser) eller reelle priser etter realiserte salg? Merkedsprisen på et objekt er jo den pris markedet reelt vil betale. Om du mener det er den reelle prisen (etter realisert salg) som er gått opp, hvilke kjøpergrupper er det da som kjøper til høyere priser?

Bonus skrev 4 minutter siden:

hvilke kjøpergrupper er det da som kjøper til høyere priser?

Til tross for krigstypene i avisene er nordmenn flest fortsatt ganske pengesterke. Da jeg solgte en moderne seilbåt ble jeg overveldet av interessen fra det som fortonet seg som norsk middelklasse. De fleste sa de ville spare på å ikke kjøpe nytt fra utlandet, men de hadde mer enn nok disponibel inntekt til å gå i budkrig likevel. 

Båtlivet har lenge vært en viktig del av norsk kultur, men utviklingen i markedet gir grunn til bekymring. Når eldre båter, som en Princess P40 fra tidlig 2000-tallet, legges ut for 2,5 millioner kroner, begynner mange å spørre seg om det virkelig er verdt det. Slike båter har ofte gammelt utstyr, og motorene krever snart omfattende og kostbare overhalinger. Dette skaper frustrasjon for kjøperen, som kanskje ikke forstår hva de går til, mens meglere driver prisene opp uten nødvendig teknisk kompetanse.

Spesielt i Bergen ser man en tendens til at prisene på bruktbåter presses kunstig høyt. Mange av båtene ser flotte ut på overflaten, med nyopptrukket interiør og skinnende overflater, men det gir ingen garanti for at det tekniske holder mål. Slike prisnivåer gjør at aktørene i praksis priser seg ut av markedet.

Kostnader og konsekvenser

En annen stor utfordring er de skyhøye prisene på verkstedtjenester. Verkstedene tjener i stor grad på forsikringsskader og tilpasser prisene deretter, noe som går hardt utover den vanlige båteieren som bare trenger en mindre service. Dette gjør det vanskelig for folk flest å opprettholde båtene sine, og bidrar til at båtlivet blir stadig mindre tilgjengelig.

En truet mellomklasse

Tidligere var båtlivet noe som også mellomklassen kunne ta del i, men den tiden ser ut til å være forbi. Prisene, både på båter og vedlikehold, gjør at mange må gi opp drømmen om å eie en båt. I tillegg virker det som om det er mindre vilje til å hjelpe dem som forsøker å gjøre vedlikehold og reparasjoner selv.

Konsekvensen av denne utviklingen er at båtlivet får et dårlig rykte. Mange opplever at det koster mer enn det smaker, og færre ser båtlivet som et realistisk alternativ. Skal denne trenden snu, må bransjen gå i seg selv og tilrettelegge for en mer bærekraftig og inkluderende utvikling, slik at båtlivet igjen kan bli tilgjengelig for flere.

Båtmaskinisten skrev 1 time siden:

Spesielt i Bergen ser man en tendens til at prisene på bruktbåter presses kunstig høyt. Mange av båtene ser flotte ut på overflaten, med nyopptrukket interiør og skinnende overflater, men det gir ingen garanti for at det tekniske holder mål. Slike prisnivåer gjør at aktørene i praksis priser seg ut av markedet.

Min påstand er at det du skriver i denne tråden er både feil og motstridende.

Båter i prisklasse som nevner som eksempel (Princess) har ikke et lukket marked i Bergen, da slike båter kjøpes på kryss og tvers av landet (og litt og ut av landet). 

Videre er det motstridende å hevde at når båter faktisk selges til slike priser, så priser aktørene seg ut av markedet! Båten er verdt det markedet betaler.

Samtidig er det nok et faktum at dårlig kronekurs, økte priser på nye båter og eksport ut av landet for noen båter medfører økning i bruktpris i forhold til noen år tilbake.

Tja, har fulgt med litt i markedet...husker det var en tid før og etter pandemien. De som kjøpte overprisede båter da ser ut til å forvente å få tilbake det samme? Er det riktig å tenke at de prisene vi ser nå som er like som under pandemien, egentlig er at de har justert seg ned ettersom generell prisvekst og inflasjon ikke har medført økt pris på den samme brukte båten? Samtidig er jeg helt enig i en del objekter virker optimistisk priset.

Tror nok svak NOK er mye av forklaringen til prisene vi ser, samtidig er nok mye utropspriser...

Skal selge båt selv nå, men vanskelig å spå...det er tross alt det markedet er villige til å betale som er prisen :usikker:

Generelt så er jeg enig at det totale kostnadsbildet er større enn tidligere, langt fra bare bruktmarkedet jeg er spent på utover...

Uansett; nå går tiden fort frem til hyggeligere tider med båtpuss :tommel_opp: 

ohio skrev for 4 timer siden:

Prisene det oppereres med nå på nye og brukte båter  er helt ute av kontroll og vil nok være ødeleggende i seg selv da svært få i middelklassen vil ha råd 

Litt snodig å mene at prisen er helt ute av kontroll. Mener du da at "noen" skulle kontrollere/overvåke prisene og gi anmerkning eller straff til de som tar for godt betalt? Det må da være helt opp til selger og eventuelt megler å forlange hva det måtte være. Markedet vil jo uansett ikke betale mer for produktet enn det de mener båten er verdt (under forutsetning at kjøper har korrekt info om vedlikehold og tilstand til båten).

Økt bruk av megler ved salg kan jo være en medvirkende årsak til økte priser og det er jo helt opp til selger om han vil bruke megler. Kjøperen må stort sett kjøpe varen der den er tilbudt. Om selger/kjøper har en vesentlig fordel ved at salget går via megler får være opp til de å avgjøre. Megleren må jo også ha til livets brød og jeg kjenner ikke til at båtmeglere sitter så alt for høyt på lønnsstigen.

Det kan være greit med priskontroll/-regulering på livsnødvendige varer, men det tar nok noen år før myndighetene mener at fritidsbåt kommer i den kategorien.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Internasjonalt holder bruktbåtprisene seg høye. De som er profesjonelle i markedet forventer at prisene holder seg høye fordi nybåtprisene har økt mye. 

det er både betydelig økte materialpriser og økt etterspørsel under covid som har drevet nybåtprisene opp. KPI måler ikke kapitalvarepriser. Så den vanlige inflasjonen kan ikke brukes som målestokk her. 

jeg tenker prisene skal ned over tid fordi etterspørselen kommer til å synke, særlig når folk etterhvert forstår at inflasjonen (sett bredere enn KPI) er vedvarende og rentene ikke kommer til å gå ned. Men det er en gruppe som holder prisene oppe: I Norge er det stadig flere godt voksne med penger på bok. Bra avkastning på sparing siste årene og arvet eiendom med atadig økende verdi er forklaringen. De vet hva de vil ha, og betaler godt for riktig båt. Disse er ikke i markedet på båt til 1-2 mill. De er i 3+ markedet. 

og det gjenspeiler også det som samfunnsøkonomisk alltid skjer i inflasjonstider. De med god råd blir rikere, de med dårlig råd blir fattigere. 

Båtmaskinisten skrev for 3 timer siden:

Tidligere var båtlivet noe som også mellomklassen kunne ta del i, men den tiden ser ut til å være forbi. Prisene, både på båter og vedlikehold, gjør at mange må gi opp drømmen om å eie en båt.

Nå vet jeg ikke nøyaktig hva du tenker på med tidligere,  men jeg tenker fort at det var på 70-80 tallet. Hva slags båter kjøpte middelklassen den gangen? Temmelig sikkert ikke båt tilsvarende det det snakkes om her. Det er en ganske vesentlig standardforskjell på de bruktbilene som er nevnt her, og de som middelklassen kjøpte den gangen. Så jeg mener vi også må ta dette med i regnestykket. 

Båtmaskinisten skrev for 9 timer siden:

Konsekvensen av disse utviklingene kan være at mange blir priset ut av markedet, og at båter, både nye og brukte, forblir utilgjengelige for folk flest. På lang sikt er det verdt å spørre seg om dette er bærekraftig, eller om markedet står i fare for å kollapse dersom tilliten og etterspørselen forsvinner.

Prisene blir vel høye fordi mange vil kjøpe bruktbilene, inkludert endel folk fra andre land pga kronekursen.

Er det få bruktbiler tilgjengelig i forhold til etterspørselen så vil prisene naturligvis øke. Og om båtene blir solgt så er de nok ikke priset for høyt, men riktig.

Og mår mange får dårlig råd blir det kamp om de billige bruktbilene og de blir ikke fullt så billige lenger.

Jeg hadde en 1980-modell båthenger med tillatt totalvekt 600 kg uten brems som jeg solgte for 4000 kr da den var 28 år gammel og hadde slark I hjullager og feil på lysa. Kostet sikkert ikke så mye som ny, men var lettsaltet til den prisen (6 stykker som tok kontakt og ville kjøpe den). Det fantes få billige båthengere på markedet i forhold til etterspørselen og det gav høye priser og jeg kunne nok priset min enda høyere og likevel solgt den lett.

19 fot skrev for 3 timer siden:

Prisene blir vel høye fordi mange vil kjøpe bruktbilene, inkludert endel folk fra andre land pga kronekursen.

Er det få bruktbiler tilgjengelig i forhold til etterspørselen så vil prisene naturligvis øke. Og om båtene blir solgt så er de nok ikke priset for høyt, men riktig.

Og mår mange får dårlig råd blir det kamp om de billige bruktbilene og de blir ikke fullt så billige lenger.

Jeg hadde en 1980-modell båthenger med tillatt totalvekt 600 kg uten brems som jeg solgte for 4000 kr da den var 28 år gammel og hadde slark I hjullager og feil på lysa. Kostet sikkert ikke så mye som ny, men var lettsaltet til den prisen (6 stykker som tok kontakt og ville kjøpe den). Det fantes få billige båthengere på markedet i forhold til etterspørselen og det gav høye priser og jeg kunne nok priset min enda høyere og likevel solgt den lett.

Her tror jeg det ble mye autokorrektur :fniser:

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Har fulgt med på dette markedet noen tiår, mener det er helt OK nå. Det var en kunstig topp under Corona men siden har pris flatet ut / minket  på dem båter jeg ser på.

Sett opp mot nypris er mange bruktbåter OK priset og vedlikeholder man en plastbåt så har den ingen utløpsdato.

Kan heller ikke si at forsikringer er dyrt, har en Viknes og en Ibiza skjærgårdsjeep, helt greie priser og lite økning.

Verksted og opplagspriser er jo dyrt, særlig om man skal sette bort alt arbeid ( samme som for bil) Det er jo ikke gøy å vaske , polere og stoffe båten, men det svir mere ( for min del) å få andre til å gjøre det for  1500 kr timen.

Vanlig service og vedlikehold av båt er ikke vanskelig, men mange er "late og hjelpeløse" ( noe som er helt ok hvis man er rik)

Har ingen krystallkule, men slik prisene er nå handler folk mindre nybåter og da blir det fortsatt ok trykk i bruktmarkedet. Tror ikke det blir store bølger i prisnivået i 2025. 

Båtmaskinisten skrev for 15 timer siden:

Det er vanskelig å forstå hvordan meglere kan forsvare en slik prisutvikling

Verkstedene tar seg svært godt betalt, og dette reflekteres også i høyere forsikringspremier, spesielt når skader skal dekkes.

Hvorfor skal meglere forsvare en helt naturlig prisutvikling? Kjøperne betaler vel ikke mer enn de synes båten er verdt? Ellers så vil jeg tro at en rekordsvak krone gjør at vi opplever mer konkurranse fra utenlandske kjøpere enn tidligere. Norske båter er rett og slett billige. 

Disse verkstedene som tar seg svært godt betalt, burde ikke det i så fall føre til at flere synes det er lukrativt å drive med båt? Mitt inntrykk er heller det motsatte, båtverksteder sliter med å rekruttere gode folk da de ikke kan tilby gode nok betingelser. Og konkurser er slett ikke uvanlig.

Jeg tror vi skal være glade for at vi har et marked som fungerer og som ikke er regulert på noe vis. Det er noe vi alle tjener på i lengden. Og 40 pluss fot har vel aldri vært allemannseie i Norge, selv om mange skulle ønske det. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
ohio skrev 5 minutter siden:

Index Om vi referer til den Princess 40 til 2,5 mill så får du kjøpt en slik båt i utlandet for 1,5 / 1,6 mill så tror ikke noen fra utlandet selv med lav kronekurs ville kjøpe den i Norge

Da kommer neppe noen her i Norge til å kjøpe den for 2,5 mill heller. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
ohio skrev 9 minutter siden:

... Om vi referer til den Princess 40 til 2,5 mill ...

Men, blir den kjøpt av noen for denne prisen, eller blir den kjøpt for eks. 1,8 mill? Markedsprisen er det noen kjøper den for. Ikke utropsprisen.

Har ikke fulgt med på et par år, denne tråden fikk meg til å ta en tur på Finn. Første inntrykk er at det ikke har skjedd stort i "mitt" segment - 80 talls seilbåter. Man får fortsatt en begynnerbåt for en månedslønn, og en 35 foter for et par hundre. Svinger fra Scanmar 31' fra 1987 til 80k (billig), til en 38' Sweden Yacht, også 1987, 999k (dyrt). Jeg har ikke finstudert annonsene for tilstand og utstyr. 

Men jeg kan ikke huske å ha sett så få båter siden jeg begynte å følge med i 2017. Ja, det er januar, men 149 båter, der mange er fra forhandlere, er veldig lite.

Så det betyr kanskje at det er trykk i dette segmentet også. Skal lagre noen annonser og følge med litt.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Hei

Dette temaet er jo ein gjengangar.

Eg føl litt med på annonsering av seglkatamaranar internasjonalt.

Utropsprisane synest å vera vesentleg høgare enn i Noreg.

Der er det kanskje meir vanleg at båtane blir seld vesentleg under utropspris?

Me har ein 1995 modell FP Athena 38. Me kjøpte båten i 2004.

Båten er oppgradert jamnt og trutt. (Segl, rigg, elektronikk, kjølekompressor, ankervinsj, batteri etc.)

Eg trur at me vil får fleire hundre tusen meir no enn me betalte for båten.

Det er sjølvsagt ikkje same krona, og nye båtar er svært mykje dyrare.

Jeg tror det avhenger veldig hvilken båttype alder og segment vi snakker om. Ikke alle vil utvikle seg likt. Selv kommer jeg aldri til å kjøpe noe båt eldre enn 5år når jeg skal bytte igjen.

I segmentet jeg ser på Pilothouse 25-30fot,  med sengeplass for 3+ weekend/tur fasiliteter og med 250hk+ samt fartsressursjer, så er de veldig poppulære og prisene ligger stort sett fra en mill og oppover. eks. Nordkapp, Askeladden, Finnmaster, Axopar.

At det koster med moderne design og ny båt det skjønner jeg godt!  Båt er ikke noe noen må ha, og det er mange som hverken har råd eller mulighet til å eie en stor ny båt.  På 70-80 tallet var folkebåten en Nidelv24 Nå er kravene vesentlig forandret!  Båtmagasinet lager jo folkebåtartikkler på båter som koster et par milioner. Det er nok et feil bilde!  mesteparten av båtene i Norge er vel mindre åpenbåter og dagsturbåter. Men vil si de siste årene er det kommet en god del storbåter og en del folk som har tjent gode penger har invistert i båter.

Selv har jeg en romslig og konservativ økonomi så jeg kjøper ikke større/dyrere båt enn at jeg klarer å drifte den og bruke den så mye jeg vil. Klarer også større uforutsette kostnader om det skulle oppstå. Kjøper man en eldre 80tallscruiser med to grønne i buken, bør man ihvertfall sette av litt på den kontoen, selv om man har gjort et godt kjøp!

som kjøpere vil vi ha rimeligere priser og som selgere vil vi jo gjerne ha litt fortjeneste! sånn er båtlivet! :forvirret:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...