hanto1 Svart Fredag 11:19 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:19 Vår båt har hatt ca samme pris i over 10 år nå, hovedsaklig på grunn av ny har blitt veldig dyr. Krone for krone har den knapt sunket i verdi siden ny, men mot ny Viknes er verdien under 30% Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart Fredag 12:20 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:20 Det er viktig å kjøpe en båt det er fint å brenne inne med Når det gjelder den 2003 P40 i Bergen, så er nok den annonsen priset mot utlandet, med tanke på dårlig krone. Det er 2005 P42-pris på den der, det forstår vi som følger med på disse. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart Fredag 12:32 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:32 Det selges en god del båter til utenlandske kjøpere, og da snakker vi ikke Norskproduserte snekker men alt mulig fra Bavaria seilbåter til premium seilbåter og motorbåter i alle prisklasser. Prisene kom endel opp i 2020/2021 men er nå kommet litt ned igjen, dog ikke helt tilbake til tiden før 2020. At det er blitt mer og mer meglere ser ihvertfall jeg som positivt, ikke driver det prisen opp og det gir kjøperen fordeler med tanke på reklamasjonsrett. Vinn vinn. For ordens skyld har jeg sluttet som båtmegler så jeg er ikke "biased" Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart Fredag 14:31 Link til dette innlegget Svart Fredag 14:31 Men har man egentlig noen fordeler med reklamasjon gjennom megler? Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart Fredag 17:01 Link til dette innlegget Svart Fredag 17:01 Enzo skrev for 4 timer siden: Ikke driver det prisen opp Jeg sliter litt med den. Meglerne skal ha sin del av potten..? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Enzo Svart Fredag 18:01 Link til dette innlegget Svart Fredag 18:01 finnmarken skrev for 3 timer siden: Men har man egentlig noen fordeler med reklamasjon gjennom megler? Ja du kjøper gjennom profesjonell, ergo lengre reklamasjonsfrist. Er det en båt med litt utfordringer så er det da også noen ganger takstrapport fra uavhengig takstmann, det er det uhyre skjelden i privatsalg. Steihy skrev 1 time siden: Jeg sliter litt med den. Meglerne skal ha sin del av potten..? Salgssummen som båten selges for er verdien på båten, markedet bestemmer den summen, ikke selger eller i dette tilfellet megler. Jeg har solgt en hel del båter som megler og det har slått begge veier, jeg har fått folk ned på jorden som har hysteriske forventninger også, altså fått prisen ned. Det er ingen meglere som er tjent med å ikke få provisjonen sin pågrunn av overpriset båt som ingen kjøper. Om megler skal ha 6,25% som det var i de tilfellene jeg solgte eller 10-15% som også meglere tar så spiser dette av selgers sum. Som megler har jeg også fått båter inn i budrunde der selger var villig til å godta første bud og dermed ville gått glipp av en betydelig gevinst, ja da har jeg fått opp prisen men utropspris var allikevel som andre i markedet. Fordelene med megler er jo mange, jeg vil tippe, ihvertfall i de tilfellene jeg har solgt båter at mine kunder har brukt meg fordi de ikke vil ta prosessen selv med visning, salgsoppgave, presentasjon. Det er mange der ute som rett og slett hater å selge båt/bil/xx og derfor bruker megler. Jeg har også solgt båt det det har vært tvist etter forsikringssak, skaffet båter utenom marked som folk ikke klarer å få tak i selv osv, det er mange ting man gjør som megler. Salg mellom private for eksempel, da kommer det vanligvis ikke noe dokument som viser at båten er klarert fri for heftelser, hjelp til omreg i skipsregister, klinetkonto som sletter heftelser i overtakelsen osv. Det ble mye info men altså båter selges til en pris en kunde er villig til å betale, om jeg presenterer den fantastisk og noen derfor er villig til å betale mer, javel det er kanskje mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart Fredag 19:09 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:09 Men hva er det du megler? En mer korrekt tittel er vel selger? Bruktbåtmeglere, brukthusmeglere og bilmeglere? Sistenevnte holder fortsatt på tittel selger. Selv mener jeg at produktet selger seg selv. Kanskje verre for de med dysleksi å skrive annonsen på finn. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart Fredag 19:29 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:29 Bigdrago skrev 15 minutter siden: Men hva er det du megler? En mer korrekt tittel er vel selger? Bruktbåtmeglere, brukthusmeglere og bilmeglere? Sistenevnte holder fortsatt på tittel selger. Selv mener jeg at produktet selger seg selv. Kanskje verre for de med dysleksi å skrive annonsen på finn. Som megler hjelper du selger å kjøper å finne hverandre og ordner det praktiske ved handelen. En megler er altså ikke part i avtalen. De som selger båter eller biler de eier selv, (nye, tatt i innbytte eller kjøpt inn brukt) kaller seg vel selgere. De som selger biler for andre pleier vel å kalle seg formidlere eller lignende. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart Fredag 19:46 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:46 Enzo skrev for 1 time siden: Ja du kjøper gjennom profesjonell, ergo lengre reklamasjonsfrist. Er det en båt med litt utfordringer så er det da også noen ganger takstrapport fra uavhengig takstmann, det er det uhyre skjelden i privatsalg. Salgssummen som båten selges for er verdien på båten, markedet bestemmer den summen, ikke selger eller i dette tilfellet megler Ja, 5 års reklamasjonsrett hos forhandler, men hva er dette verdt? Hvem tar regninga hvis noe går galt? Jeg har aldri hørt om en megler som stiller opp for kjøper etter kjøp. Megler er jo selgers representant. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart Fredag 19:57 Link til dette innlegget Svart Fredag 19:57 finnmarken skrev 11 minutter siden: Ja, 5 års reklamasjonsrett hos forhandler, men hva er dette verdt? Hvem tar regninga hvis noe går galt? Jeg har aldri hørt om en megler som stiller opp for kjøper etter kjøp. Megler er jo selgers representant. Du kan jo for eksempel gå på megler om du finner et problem med båten som du rimelig sannsynlig kan si at selger har prøvd å skjule. Typ sparkle over en betydelig kjølskade og krakeleringer rundt kjølbolter. Da kan du reklamere til megler og denne vil da ta det med selger, evnt gå rett på selger om du vil etter omså 58måneder og faktisk ha noe å komme med. Selger skriver jo en egenerklæring på båtens stand og lyver selger i denne til megler så blir det jo en disputt der også. Å være megler er ikke lengre sånn at man bare representerer selger og er ansvarsløs, den tid er forbi. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart Fredag 20:04 Link til dette innlegget Svart Fredag 20:04 Bigdrago skrev 50 minutter siden: Selv mener jeg at produktet selger seg selv. Kanskje verre for de med dysleksi å skrive annonsen på finn. Mye mulig en båt selger seg selv men som selger er det også mulig å rett og slett ikke ville ta jobben med å selge, eller være så elendig i å presentere båten som skal selges at folk rett og slett styrer unna. Typ printscreene bilder fra mobilen, drite i å liste opp utstyr og vedlikehold, kjøre en uryddig handel og direkte prøve å lure kjøpere uten å vite det selv. Sitér dette innlegget Link to post
ohio Svart Fredag 20:04 Link til dette innlegget Svart Fredag 20:04 At man har rett til og reklamere ( ref 5år) betyr ikke at man har rett! det må fortsatt bevises Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart Fredag 20:24 Link til dette innlegget Svart Fredag 20:24 finnmarken skrev 35 minutter siden: Ja, 5 års reklamasjonsrett hos forhandler, men hva er dette verdt? Hvem tar regninga hvis noe går galt? Jeg har aldri hørt om en megler som stiller opp for kjøper etter kjøp. Megler er jo selgers representant. Hvis en privatperson selger båten ved hjelp av megler regnes dette som et forbrukerkjøp og kjøperen har da samme reklamasjonsrett mot selgeren som han ville hatt mot en forhandler. Dette tror jeg mange som selger via megler ikke er klare over. Det er ikke heller alltid megleren opplyser om dette. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart Fredag 22:08 Link til dette innlegget Svart Fredag 22:08 Jeg forstår hva det betyr, og forstår at det da blir et forbrukerkjøp. Jeg tror bare ikke at det blir som å handle fra en seriøs forhandler. At det må bevises er jo selvsagt, men jeg kan aldri tenke meg at kjøper får hjelp av megler i et krav mot selger. Er det virkelig noen av dere som tror på det? Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart Lørdag 05:33 Link til dette innlegget Svart Lørdag 05:33 Kallethekid skrev for 9 timer siden: Hvis en privatperson selger båten ved hjelp av megler regnes dette som et forbrukerkjøp og kjøperen har da samme reklamasjonsrett mot selgeren som han ville hatt mot en forhandler. Dette tror jeg mange som selger via megler ikke er klare over. Det er ikke heller alltid megleren opplyser om dette. Jeg forstår deg slik: Selger jeg båten selv til privatperson så kan kjøper reklamere til meg i to år fra kjøpsdato. Selger jeg via megler til privatperson så kan kjøper reklamere til meg i fem år fra kjøpsdato. Hvor kommer da megleren inn i bildet i forhold til reklamasjon? Hvis jeg har forstått det riktig hvor kommer dette fram i lovverket? Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Kallethekid Svart Lørdag 08:22 Link til dette innlegget Svart Lørdag 08:22 Bellil skrev for 2 timer siden: Jeg forstår deg slik: Selger jeg båten selv til privatperson så kan kjøper reklamere til meg i to år fra kjøpsdato. Selger jeg via megler til privatperson så kan kjøper reklamere til meg i fem år fra kjøpsdato. Hvor kommer da megleren inn i bildet i forhold til reklamasjon? Hvis jeg har forstått det riktig hvor kommer dette fram i lovverket? Det stemmer. i 1 kapitlet 1|§ Lov om forbrukerkjøp står det: "Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov. Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet. Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Representant som opptrer i næringsvirksomhet er solidarisk ansvarlig med selgeren for dennes forpliktelser dersom ikke forbrukeren blir gjort uttrykkelig oppmerksom på at representanten bare opptrer som mellommann og ikke er solidarisk ansvarlig med selgeren. Ansvaret gjelder ikke når selgeren selv opptrer i næringsvirksomhet." Som du ser vil megleren vøre solidarisk ansvarlig med kjøperen, hvis de ikke uttrykkelig gjør forbrukeren oppmerksom på annet, men dette pleier de å være nøye med å gjøre oppmerksom på... Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart Lørdag 09:44 Link til dette innlegget Svart Lørdag 09:44 Båtadvokaten har skrevet om saken her: https://baatplassen.no/i/topic/172763-store-endringer-i-forbrukerkjøpsloven/ Sitér dette innlegget Link to post
Ervil Svart Lørdag 13:17 Link til dette innlegget Svart Lørdag 13:17 Vi er endel av et internasjonalt båtmarked enten vi vil eller ikke. Hvis du kjøper en båt i utlandet må du betale frakt og mva i tillegg til prisen på båten. Kursen på NOK har svekket seg så mye de siste årene, at det stort sett ikke lengre lønner seg å importere fra utlandet. Jeg gjorde et raskt søk på Princess P40 nå og fant 4 tilsalgs (årsmodeller fra 1999-2003). Prisene varierte fra 160000-198000 EUR. Frakt og mva kommer i tillegg. Det betyr at disse båtene er priset fra 2300000-3000000 inkl. mva + frakt. Hvordan kan man da si at P40 i Bergen til 2500000 altfor høyt priset? Et annet eksempel er båten jeg selv har - en 2015 Sealine F380. De siste 2 årene har det kun vært 2 stk til salgs i Norge og de har blitt solgt for ca 2500000-2800000. Nå er det umulig å oppdrive en slik til under 4000000. Det ligger en 2018 tilsalgs i USA til 5200000 + mva. Det er en grunn til at det eksporteres flere brukte båter fra Norge nå enn det importeres… Sitér dette innlegget Link to post
ohio Svart Lørdag 16:44 Link til dette innlegget Svart Lørdag 16:44 Ervil Du kan ikke sammenligne priser ute med Norske båter De båtene i utlandet er Eu momset og det er det som er sammenligning mot Norske priser og da blir den P 40 i Norge langt dyrere sett i forhold til Norsk båt Sitér dette innlegget Link to post
Obligatorisk Svart Lørdag 21:59 Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:59 “Problemet” er inflasjon samt liten reallønnsvekst. Om det er båt, bil, strøm, mat, hus etc - alt er blitt dyrt. Syns meget synd på de som skal kjøpe sin første bolig først og fremst.. Skal båtmarkedet endres, må hele samfunnsøkonomien endres. Altså politiske valg. Hele Europa har ødelagt økonomien sin med klimareligionen dessverre. Det vil sikkert forby båter også. Stem på fornuft til høsten så vi kan håpe på en kursendring for økonomien og at vi kan drive på med båtliv😅 Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart Søndag 05:05 Link til dette innlegget Svart Søndag 05:05 Litt på siden, men hva ligger "EU momsen" på? Hvis man skulle eksportere til Europa, er vel neppe aktuelt, men ser jo båten jeg har feks ligger omtrent 1mill høyere i utlandet enn jeg forventer å få her på berget.. Fikk noe henvendelser fra utlandet på min forrige båt, en V42, den gang var det jo ikke nærheten så lukrativt for utlendingene å handle her i landet. Sitér dette innlegget Link to post
casie Svart Søndag 08:50 Link til dette innlegget Svart Søndag 08:50 Jeg har en båt for salg nå som jeg tok i innbytte . Der kommer det en danske i neste uke på visning. Han har forhandlet seg noe ned på pris(8%) allerede før visning, så tyder på at prisene her på berget er såpass bra, at det lønner seg selv med eu moms på toppen. eu moms er varierende fra land til land, men mener den ligger på mellom 20-27 %.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjølsøkk Svart Søndag 09:29 Link til dette innlegget Svart Søndag 09:29 Lest hele tråden, det diskuteres jo slik jeg leser det båter på 1mnok pluss. Ikke helt min prisklasse. I "nedre prisklasse" hvor mitt båthold ligger (nytteverdi og bruk til fiske) har prisene steget voldsomt i korona årene, og holdt seg der. Kjøpte min Usynkelig..2 i 2019. Den var litt sjaber i formen da, men mye jobb på selve båten fra min side, så har den nok steget markant i verdi tross sine ungdommelige alder som 1997 modell. Søker stadig på finn 18-21 fot, helst overbygg (nord norsk sommer og skulder sesongen) og lavt timetall motor. Det skal holde hardt å finne noe vettig til under 250' altså! Om du ikke går for nytt prosjekt. Er av en oppfatning at motorprisene drar opp voldsomt. At det innledningsvis vises til dyrt båthold i form av kostnader service, ja vi har vel alle hatt inflasjon i form av økte priser og egen lønn, noe som enhver bedrift må ta ansvar for å dekke inn gjennom drift, beholde egen lønnsomhet for å sikre forsvarlig drift. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart Søndag 10:03 Link til dette innlegget Svart Søndag 10:03 Sjølsøkk skrev 17 minutter siden: I "nedre prisklasse" hvor mitt båthold ligger (nytteverdi og bruk til fiske) har prisene steget voldsomt i korona årene, og holdt seg der. Enig med @Sjølsøkk. Vår 98 P460 ble kjøpt til koronapris, og må vel plasseres i "overkant middels prisklasse". Uten å ha tenkt på salg, har det vært spørsmål om vi tenker å selge - og det er nevnt samme pris vi kjøpte for. Enten har folk for mye penger, eller de planlegger for at Ida W.B. setter ned renta. Eller er det vi som har kostet på båten for mange (tapte) båtpenger - som kompensasjon for et reelt prisfall? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Ask Svart Søndag 11:14 Link til dette innlegget Svart Søndag 11:14 casie skrev for 2 timer siden: Jeg har en båt for salg nå som jeg tok i innbytte . Der kommer det en danske i neste uke på visning. Han har forhandlet seg noe ned på pris(8%) allerede før visning, så tyder på at prisene her på berget er såpass bra, at det lønner seg selv med eu moms på toppen. eu moms er varierende fra land til land, men mener den ligger på mellom 20-27 %.. Kva type båt er det du sel? Eit anna moment er at finn sitt monopol gjer den norske båtmarknaden svært oversiktleg og me har ikkje der same systemet med "surweyor" og meklarar som skal ha sin del av kaka. Det kan gjera det enkelt å kjøpa bruktbåt i Noreg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.