Jump to content

Synspunkter på utviklingen i bruktbåtmarkedet?

Båtmaskinisten

Recommended Posts

oberst1 skrev On 16.1.2025 at 21.59:

Tja, har fulgt med litt i markedet...husker det var en tid før og etter pandemien. De som kjøpte overprisede båter da ser ut til å forvente å få tilbake det samme? Er det riktig å tenke at de prisene vi ser nå som er like som under pandemien, egentlig er at de har justert seg ned ettersom generell prisvekst og inflasjon ikke har medført økt pris på den samme brukte båten? Samtidig er jeg helt enig i en del objekter virker optimistisk priset.

Tror nok svak NOK er mye av forklaringen til prisene vi ser, samtidig er nok mye utropspriser...

Bitteliten skrev On 16.1.2025 at 22.56:

Internasjonalt holder bruktbåtprisene seg høye. De som er profesjonelle i markedet forventer at prisene holder seg høye fordi nybåtprisene har økt mye. 

det er både betydelig økte materialpriser og økt etterspørsel under covid som har drevet nybåtprisene opp. KPI måler ikke kapitalvarepriser. Så den vanlige inflasjonen kan ikke brukes som målestokk her. 

Dette som er skrevet her er nok "spot on" på situasjonen. Det var en tid før og etter pandemien prismessig.

I 2016 kunne man få en P50 MK3 (2009-) til 4-4,5 mill., og det var flere i markedet. Samme med f.eks. V52, den var ofte annonsert i området rundt 5,5 mill som 2010-11 mod. Og det ble solgt eksemplarer ned i 4,5 mill. På denne tida lå markedet helt i bunn for disse båtene.

Nå har nevnte båter blitt langt eldre men annonseres til langt høyere priser. Under pandemien kom det en rekke nye kjøpere, til dels pengesterke folk som drev prisene kraftig opp.

Nå er det ikke lengre samme interresse for disse objektene av mange årsaker, bl.a. har folk fått reisemulighetene tilbake, drivstoffkostnadene har økt kraftig og en eller to dårlige båtsomre på rad gjør ikke saken bedre. Samtidig er det ingen som ønsker å ta ta tapet ved å gå på en kraftig prisreduksjon for å få båten sin solgt. Nettopp Bergensmiljøet har jo vist at bare man har tålmodighet så vil båten før eller siden bli solgt og med all respekt så har de fleste eierne av disse båtene mulighet til å sitte med objektet en tid, også etter at båtinterressen er "over" og andre fritidsbehov har meldt seg. 

Nybåtprisene har gått kraftig opp de siste årene i Norge drevet av langt høyere kostnader på underkomponenter, dårlig valutakurs osv. Det har faktisk blitt slik at man må anta å bruke 5-7 millioner kroner på å erverve en ny "familiebåt" i størrelsen 35-38 fot. der samme båt kostet 1,5-2 mill. i 2006. Men prisveksten har jammen vært høy på bolig og andre ting i samfunnet også, om båtprisene således er unormalt høye er ikke sikkert. Men omsetningstakten er betraktelig lavere enn tidligere, det tror jeg ikke det er noen som helst tvil om.

Så er det også slik at pandemien og tiden etter ga svært gode muligheter i aksjemarkedene og det er faktisk en del som har tjent "styggmye" penger på tiden etter. Og de vil alltid ha kjøpemulighet på korrekt objekt.

Prisene i markedet er selvregulerende og man vil alltid få den prisen markedet er villig til å betale. Så kan man mene hva man vil om saken, de fleste av oss merker vel at alt har blitt dyrere.

Jeg kjøpte ny båt i 2006, jeg ville ikke kjøpt samme båt til dagens nypris i dag. Det føltes overkommelig da, det gjør det ikke nå. Men det er bare min oppfatning om saken, jeg kommer nok til å holde meg til nyere bruktbåt den dagen jeg evt. skal bytte båt igjen.

Hekri skrev for 8 timer siden:

Enig med @Sjølsøkk

Eller er det vi som har kostet på båten for mange (tapte) båtpenger - som kompensasjon for et reelt prisfall? 

Tror vi demne opp for verditap gjennom å tilføre verdi på gamle skjønnheter. Er jo tross alt en hobby som skal holdes ved like.

11 hours ago, Bitteliten said:

Jeg har sagt siden 2008 at refit markedet er stort og lønnsomt. 

Ja det er nok genialt når det gjelder storbåt.  Skulle jeg hatt 35-45fots båt, ville jeg prøvd å fått tak i en bra båt med gåene motrer eller helst uten motorer, om jeg skulle hatt den i 20 år fremmover i tid. 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg syns spesielt seilbåtene har blitt ekstremt mye dyrere. Vet ikke om jeg har belegg for påstanden, men i dag koster 36 foteren til Hanse 3,5 MNOK ferdig utstyrt. Det er over 3,5 gangeren fra når jeg kjøpte Hanse 350 i 2008 for 900 med alt.

Nå har jo disse nyeste seilbåtene blitt mye større ifht fot også så det er vel noe av årsaken.

Skal nedover på Düsseldorf på torsdag, men ser at det er en del som har trukket seg fra messa, blant andre Hanse og Bavarian pga at markedet er dårlig så det er ett tydelig tegn.

Viknes er der for første gang siden 2011, daglig leder der er åpne på at det Norske markedet ikke er stort nok for dem lengre. Deres forse nå er jo svak NOK, selv om mye kjøpes i utlandet bygges jo alt i Norge og akkurat nå er jo det smart! Krysser fingrene for at de lykkes! Ultimate båter syns jeg, skulle gjerne hatt en V10 for å si det slik?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Med riktig vedlikehold og jevnlige oppgraderinger, holder bruktbåter(bobåter) seg godt i pris. Glem hva båtene kostet for 10/20 år siden, det er historie. Med den svake kronen blir ny båt kostbart, da stiger også pent brukte objekter mye i pris, ikke så mye i forhold til euro/dollar, men i norske kroner.  Ny båt markedet stiger først, da dette er mer sensitivt for endringer, mens bruktbåtene kommer etter, med noe forsinkelse.  Om den norske kronen stabiliserer seg der den er nå, vil brukt båt fortsette å stige i pris, da etterslepet i forhold til nytt ligger inne fortsatt. 

Jeg må innrømme jeg er ganske uinterresert i bruktbåtmarkedet og priser. Jeg kjøpte vår første og siste båt for snart 34 år siden (Hallberg Rassy 312). Den var 5 år gammel og god som ny. Jeg hadde null peiling, men fikk den anbefalt av en forståsegpåer. Jeg tror jeg hadde flaks og har aldri angret. Båten blir nok ikke solgt før jeg har den ene foten i graven, og hva jeg får for den da, bryr jeg meg ikke så mye om.

Eivind

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...