bellen Startet Lørdag 11:30 Link til dette innlegget Startet Lørdag 11:30 Driver en sjark i Vesterålsområdet og har Andøya Space i naboområdet. En gang nå i høst, uten at dem annonserte dette godt til oss fiskere, så hadde dem en øvelse på å jamme GPS-signalet akkurat i området der vi holder på å fiske. Dette medførte at vi var 5-6 sjarker som måtte avbryte fiskeriet. Jeg har i dag heading-input til autopilot kun fra GPS-satelittkompass og jammingen førte til at jeg mistet både autopilot og posisjon på plotteren. "Veldig kjekt" i frisk bris i stummende mørke når enn ikke har noen referansepunkt å forholde seg til. Nå får vi også melding om at russerene driver med jamming rundt Kirkenes, så jeg ser på det som en stor overhengende fare for at dem kan gjøre det andre plasser på kysten også. Siden jeg er bort i mot avhengig av autopilot på denne båten, så vil jeg gjerne nå ha et alternativt heading-input i nettverket for ekstra sikkerhet. Jeg vurderer derfor å skaffe meg et rategyrokompass. Men hvordan vil autopiloten oppføre seg om det er to kilder til heading i nettverket og det kansje kan bli missvisning mellom desse to? Er det mulig og ha en switch slik at jeg kan velge hvilken enhet som skal sende heading til nettverket? Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart Lørdag 12:00 Link til dette innlegget Svart Lørdag 12:00 Du velger bare på autopiloten hvilken kompasskilde du vil bruke fra nettverket. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Lørdag 12:23 Link til dette innlegget Svart Lørdag 12:23 Hvilken autopilot har du? Noen autopiloter har direkte inngang for kompass. Men også hvis det kun er NMEA 2000, så skal det være mulig å velge kilde ja. Noen plottere har også en "Dead Reckoning" funksjon, som gjør at de kan beregne ca. posisjon basert på kompass og logg. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart Lørdag 14:12 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 14:12 J-Å skrev for 1 time siden: Hvilken autopilot har du? Autopiloten er en Simrad AP60 med AC70-computer. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Lørdag 14:43 Link til dette innlegget Svart Lørdag 14:43 bellen skrev 37 minutter siden: Autopiloten er en Simrad AP60 med AC70-computer. Da finner du vel valg av datakilde her Og kompasskalibrering her Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart Lørdag 16:38 Link til dette innlegget Svart Lørdag 16:38 Jeg har 3 heading kilder på mitt NMEA 2000 nettverk, satelittkompass, Maretron SSC200 solid state kompass og Simrad GS25. Fungerer utmerket med Simrad autopiloter, jeg har både AC12 (ofte kalt AP24) og NAC-2 installert. Har byttet til AP44 kontrollpanel som fungerer med begge autopilot computere og bruker Wago klemmer for å koble om strøm inn og ut av computerene. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart Søndag 17:01 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 17:01 J-Å skrev On 18.1.2025 at 15.43: Da finner du vel valg av datakilde her Og kompasskalibrering her Ja, fant ut det etter litt trykking Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart Søndag 17:02 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 17:02 abbor skrev On 18.1.2025 at 17.38: Jeg har 3 heading kilder på mitt NMEA 2000 nettverk, satelittkompass, Maretron SSC200 solid state kompass og Simrad GS25. Fungerer utmerket med Simrad autopiloter, jeg har både AC12 (ofte kalt AP24) og NAC-2 installert. Har byttet til AP44 kontrollpanel som fungerer med begge autopilot computere og bruker Wago klemmer for å koble om strøm inn og ut av computerene. Hvorfor har du valgt å ha to computere? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart Søndag 17:07 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 17:07 @abborHar du prøvd å brukt GS25 som heading sensor på autopiloten? Ser den er uten rategyro, men trur du den er grei nok til backup om satelittkompasset mitt skulle streike? Hadde vært ok med både Gps og heading i backup på NMEA2000 nettverket. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart Søndag 23:51 Link til dette innlegget Svart Søndag 23:51 GS25 har rategyro. Fungerer greit når det er lite vind og bølger, men får problemer under mer utfordrende forhold. Lowrance Point-1 AP er samme kompass med annen software, dette fungerer greit til autopiloter, men er bare tilgjengelig i autopilot pakker. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart Søndag 23:54 Link til dette innlegget Svart Søndag 23:54 bellen skrev for 6 timer siden: Hvorfor har du valgt å ha to computere? For å kunne sammenligne. AC12 styrer bedre, i hvertfall på min båt, så jeg skal sørge for at Simrad oppdaterer NAC-2 software slik at den blir like god eller bedre enn AC12. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.