Jump to content

Er det ok med to heading-input på NMEA2000 nettverk?

bellen

Recommended Posts

Driver en sjark i Vesterålsområdet og har Andøya Space i naboområdet. En gang nå i høst, uten at dem annonserte dette godt til oss fiskere, så hadde dem en øvelse på å jamme GPS-signalet akkurat i området der vi holder på å fiske. Dette medførte at vi var 5-6 sjarker som måtte avbryte fiskeriet. Jeg har i dag heading-input til autopilot kun fra GPS-satelittkompass og jammingen førte til at jeg mistet både autopilot og posisjon på plotteren. "Veldig kjekt" i frisk bris i stummende mørke når enn ikke har noen referansepunkt å forholde seg til. Nå får vi også melding om at russerene driver med jamming rundt Kirkenes, så jeg ser på det som en stor overhengende fare for at dem kan gjøre det andre plasser på kysten også. Siden jeg er bort i mot avhengig av autopilot på denne båten, så vil jeg gjerne nå ha et alternativt heading-input i nettverket for ekstra sikkerhet. Jeg vurderer derfor å skaffe meg et rategyrokompass. Men hvordan vil autopiloten oppføre seg om det er to kilder til heading i nettverket og det kansje kan bli missvisning mellom desse to? Er det mulig og ha en switch slik at jeg kan velge hvilken enhet som skal sende heading til nettverket?

Jeg har 3 heading kilder på mitt NMEA 2000 nettverk, satelittkompass, Maretron SSC200 solid state kompass og Simrad GS25. Fungerer utmerket med Simrad autopiloter, jeg har både AC12 (ofte kalt AP24) og NAC-2 installert. Har byttet til AP44 kontrollpanel som fungerer med begge autopilot computere og bruker Wago klemmer for å koble om strøm inn og ut av computerene. 

abbor skrev On 18.1.2025 at 17.38:

Jeg har 3 heading kilder på mitt NMEA 2000 nettverk, satelittkompass, Maretron SSC200 solid state kompass og Simrad GS25. Fungerer utmerket med Simrad autopiloter, jeg har både AC12 (ofte kalt AP24) og NAC-2 installert. Har byttet til AP44 kontrollpanel som fungerer med begge autopilot computere og bruker Wago klemmer for å koble om strøm inn og ut av computerene. 

Hvorfor har du valgt å ha to computere?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...