casie Startet Lørdag 15:46 Link til dette innlegget Startet Lørdag 15:46 Det hele startet med et litt dårlig startbatteri dom gjorde båten tregstartet, spesielt når det er kaldt. Ved en episode så prøvde jeg å starte når det var kaldt. Starter Gikk veldig tregt rundt, og til slutt klikket det bare i et relé når jeg prøvde flere ganger fikk så på plass nytt startbatteri. Samme greien, klikker bare i et relé. tilslutt fikk jeg ikke grønt lys på nøytral på vp displayet, og gult diagnose lys lyser og indikerer at noe er feil. så siste utvikling nå, er at diagnoselyset har sluttet og lyse. Trykker jeg på D for diagnose så får jeg opp 1:1 lyskode som tilsier at det ikke er feil på systemet, men det grønne nøytraliser tennes ikke, som jo er en nødvendighet for at den skal starte… noen som har vært borti tilsvarende? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart Lørdag 15:58 Link til dette innlegget Svart Lørdag 15:58 Har du sjekket om automatsikringen på boksen på motoren har slått ut? Sitér dette innlegget Link to post
casie Svart Lørdag 16:02 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 16:02 Hei, Har trykket inn de begge,men den var ikke slått ut... Har dobbelinnstallasjon,så har hittil prøvd å kryssbytte stopprele,mainrele,pluss et til som jeg ikke husker...Alt lokalisert i den svarte boksen fremme på motoren. prøvde også krissbytting av nøkkelsvitsj,men til ingen nytte Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart Lørdag 16:12 Link til dette innlegget Svart Lørdag 16:12 Sikker på at nyebatteriet er fullt (nok)? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
casie Svart Lørdag 16:21 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 16:21 Hei,Det er et litt spesielt startbatteri med 1050 cca,agm.. kostet skjorten,men tenkte la gå... stb motor starter fint.. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart Lørdag 16:29 Link til dette innlegget Svart Lørdag 16:29 Motstand i kabel fra batteri til Starter? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
casie Svart Lørdag 17:40 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:40 Hei Bjørn, har målt med voltmeter, og har 13,3 på batteri og startmotor… søkt litt her på forumet, og ser at defekt edc Unit kan gi slike symptomer. Tenker å kryssbytte på motorene.. noen som har gjort dette før? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart Lørdag 17:42 Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:42 Kan hende spenning er lik, men ved belastning, klarer ikke kabler levere. Har hatt det selv🙂 Kan selvsagt også være koblingspunkt mellom starter og batteri som lager krøll Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
casie Svart Lørdag 17:58 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:58 Ja, det som er så dumt er at jeg får ikke grønt diodelys på neutral knappen på dashbordet… ergo så forsøker heller ikke starter å slå inn når nøkkel vris mot start… etter iherdig googling så kan dette tyde på defekt edc unit(hjerne) eller at den ved en feil ikke registrerer at den er i nøytral… tenkte meg bort nå i helgen for hjertetransplantasjon mellom stb og bb Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart Lørdag 18:19 Link til dette innlegget Svart Lørdag 18:19 Hvordan fungerer sensing av nøytralposisjon på disse? Kan det være en mikrobryter eller noe som krangler siden du ikke får nøytralsignal? Sitér dette innlegget Link to post
casie Svart Lørdag 19:07 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:07 Har tenkt den tanken og.. litt vanskelig å komme til bak dashbord. Absolutt verdt en kontroll Sitér dette innlegget Link to post
casie Svart Lørdag 20:20 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 20:20 Problem løst: det er to bladsikringer på 7,5 amp under den svarte elboksen på motoren. Litt vanskelig å få øye på, men de ligger like under ut mot barbord, gjemt under en svart plasthette. Den ene var gått Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart Lørdag 23:40 Link til dette innlegget Svart Lørdag 23:40 Kjekt du fekk orden på motoren. MEN sa instruksjonsboka noko om desse sikringane? Sitér dette innlegget Link to post
casie Svart Søndag 00:06 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 00:06 Jeg googlet meg fremt til en med samme symptomer.Slik jeg forstår det,så er dette sikringer til elsystem som har med bla girvelger å gjøre.Når dette systemet ikke får strøm,kan det heller ikke gi signal om at den står i nøytral,og derfor fikk jeg heller ikke det grønne lyset som indikerer at motor er i nøytral,som jo er en nødvendighet for at den i det hele tatt skal prøve og starte. Jeg tok også en titt på sikringen på stb motor.Den var nesten brent over,så den var ikke langt unna den heller...Lurer meg på om disse er i grenseland små... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Søndag 05:48 Link til dette innlegget Svart Søndag 05:48 Da er vel sikringene 'i grenselandet små'. Men da er vel også ledningene i grenselandet tynne, sett i forhold til aktuell strømgjennomgang? Sitér dette innlegget Link to post
casie Svart Søndag 08:43 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 08:43 Kan ikke svare på dette desverre, er ikke mitt felt, men syns det var pussig at samme sikring på andre motoren var begynt å bli svart inni. Dette er bladsikring der man enkelt ser bruddpunkt, og det var det lite igjen før den var røket.. så må jo gå mer strøm igjennom enn hva denne sikringen er beregnet for… ihvertfall helt på grensen Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Søndag 10:27 Link til dette innlegget Svart Søndag 10:27 Den enkle løsningen er å putte inn en 10- eller 15 A sikring. Men vær obs på at det kan gi kostbare følgeskader. Så derfor er det om å gjøre å finne ut om strømtrekket er høyere enn produsenten har regnet med. Og i såfall hvorfor det har blitt slik. Etter min mening er det en del motorer der fabrikanten har spart på alt fra kvadratet på ledningene til kapasiteten på kjølerene. Kjente en gang i verden en fyr som jobber på testavdelingen til Volvo i Göteborg. Der hadde de en testmotor som jeg kunne få kjøpt til 'vrakpris'. Mange år siden nå. Han ble dødsfornærmet da jeg takket nei. GM'en til Hulda rakler fornøyd 15 år senere :-) Uten at jeg har gjort annet enn å skifte olje og filter. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart Søndag 10:48 Link til dette innlegget Svart Søndag 10:48 casie skrev for 2 timer siden: men syns det var pussig at samme sikring på andre motoren var begynt å bli svart inni. Dette er bladsikring der man enkelt ser bruddpunkt, og det var det lite igjen før den var røket.. En slik sikring slites ikke annet enn av korrosjon om den er blitt våt... Nå er den vel sannsynlig at den røyk da batteriet var i ferd med å gå tomt, lavere spenning kan gi høyere strøm i enkelte tilfeller... Men om 7.5A har vært nok siden tidenes morgen så skal det være nok i framtiden også men jeg hadde ikke vært stort i tvil om å sette inn en 10A i nøden selv om det nok blir å rette feil feil... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Ask Svart Søndag 10:59 Link til dette innlegget Svart Søndag 10:59 Hulda skrev 32 minutter siden: Kjente en gang i verden en fyr som jobber på testavdelingen til Volvo i Göteborg. Der hadde de en testmotor som jeg kunne få kjøpt til 'vrakpris'. Mange år siden nå. Han ble dødsfornærmet da jeg takket nei. GM'en til Hulda rakler fornøyd 15 år senere :-) Uten at jeg har gjort annet enn å skifte olje og filter. Det synest å ha vore eit klokt val. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Søndag 11:53 Link til dette innlegget Svart Søndag 11:53 Ask skrev 55 minutter siden: Det synest å ha vore eit klokt val. Jepp. Selv om jeg kunne fått en motor med halve vekten og samme ytelsen. Med både elektronikk, turbo, små kjølere, ventiler som må justeres og alt mulig rart! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.