Jump to content

Får ikke liv i volvo penta kad44


casie

Recommended Posts

Det hele startet med et litt dårlig startbatteri dom gjorde båten tregstartet, spesielt når det er kaldt.

Ved en episode så prøvde jeg å starte når det var kaldt. Starter Gikk veldig tregt rundt, og til slutt klikket det bare i et relé når jeg prøvde flere ganger

 

fikk så på plass nytt startbatteri. Samme greien, klikker bare i et relé.

tilslutt fikk jeg ikke grønt lys på nøytral på vp displayet, og gult diagnose lys lyser og indikerer at noe er feil.

 

så siste utvikling nå, er at diagnoselyset har sluttet og lyse. Trykker jeg på D for diagnose så får jeg opp 1:1 lyskode som tilsier at det ikke er feil på systemet, men det grønne nøytraliser tennes ikke, som jo er en nødvendighet for at den skal starte…

 

noen som har vært borti tilsvarende?

Link to post

Sikker på at nyebatteriet er fullt (nok)?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Ja, det som er så dumt er at jeg får ikke grønt diodelys på neutral knappen på dashbordet… ergo så forsøker heller ikke starter å slå inn når nøkkel vris mot start… etter iherdig googling så kan dette tyde på defekt edc unit(hjerne) eller at den ved en feil ikke registrerer at den er i nøytral… tenkte meg bort nå i helgen for hjertetransplantasjon mellom stb og bb

Link to post

Jeg googlet meg fremt til en med samme symptomer.Slik jeg forstår det,så er dette sikringer til elsystem som har med bla girvelger å gjøre.Når dette systemet ikke får strøm,kan det heller ikke gi signal om at den står i nøytral,og derfor fikk jeg heller ikke det grønne lyset som indikerer at motor er i nøytral,som jo er en nødvendighet for at den i det hele tatt skal prøve og starte.

 

Jeg tok også en titt på sikringen på stb motor.Den var nesten brent over,så den var ikke langt unna den heller...Lurer meg på om disse er i grenseland små...

Link to post

Kan ikke svare på dette desverre, er ikke mitt felt, men syns det var pussig at samme sikring på andre motoren var begynt å bli svart inni. Dette er bladsikring der man enkelt ser bruddpunkt, og det var det lite igjen før den var røket.. så må jo gå mer strøm igjennom enn hva denne sikringen er beregnet for… ihvertfall helt på grensen

Link to post

Den enkle løsningen er å putte inn en 10- eller 15 A sikring. Men vær obs på at det kan gi kostbare følgeskader. Så derfor er det om å gjøre å finne ut om strømtrekket er høyere enn produsenten har regnet med. Og i såfall hvorfor det har blitt slik. Etter min mening er det en del motorer der fabrikanten har spart på alt fra kvadratet på ledningene til kapasiteten på kjølerene.

 

Kjente en gang i verden en fyr som jobber på testavdelingen til Volvo i Göteborg. Der hadde de en testmotor som jeg kunne få kjøpt til 'vrakpris'. Mange år siden nå. Han ble dødsfornærmet da jeg takket nei. GM'en til Hulda rakler fornøyd 15 år senere :-) Uten at jeg har gjort annet enn å skifte olje og filter.

Link to post
casie skrev for 2 timer siden:

men syns det var pussig at samme sikring på andre motoren var begynt å bli svart inni. Dette er bladsikring der man enkelt ser bruddpunkt, og det var det lite igjen før den var røket..

En slik sikring slites ikke annet enn av korrosjon om den er blitt våt...

 

Nå er den vel sannsynlig at den røyk da batteriet var i ferd med å gå tomt, lavere spenning kan gi høyere strøm i enkelte tilfeller... Men om 7.5A har vært nok siden tidenes morgen så skal det være nok i framtiden også men jeg hadde ikke vært stort i tvil om å sette inn en 10A i nøden selv om det nok blir å rette feil feil...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
Hulda skrev 32 minutter siden:

 

Kjente en gang i verden en fyr som jobber på testavdelingen til Volvo i Göteborg. Der hadde de en testmotor som jeg kunne få kjøpt til 'vrakpris'. Mange år siden nå. Han ble dødsfornærmet da jeg takket nei. GM'en til Hulda rakler fornøyd 15 år senere :-) Uten at jeg har gjort annet enn å skifte olje og filter.

Det synest å ha vore eit klokt val.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...