Maika Svart 24.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar Da har du vel enten noe seriøst galt i ladeopplegget eller laderutinene dine, kjøpt noen svært dårlige batterier, eller hatt seriøst uflaks med noen celler, @tobixen Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 24.Januar Link til dette innlegget Svart 24.Januar Jeg har ved tidligere anledninger hatt trøbbel med at batteriene av ymse årsaker har blitt helt utladet, men ikke denne gangen. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Arne2 Svart 24.Januar Link til dette innlegget Svart 24.Januar On 1/23/2025 at 8:35 PM, tobixen said: Hva som nå enn er riktig, så kan vi vel enes om at informasjonen som er gitt, både fra Wilson og fra norsk leverandør, er under pari. Da vanker det jo både mulig erstatnings og straffeansvar for den som står for import og salg, ut i fra felles EU-regelvek. (For den som eventuel bryr seg om den siden i av saken.) I Norge så er de aktuelle EU direktivene innarbeidet i form av Produktkontrolloven og Forskft om elektrisk utstyr. Utstyret skal være CE, merket, ha en samsvarserklæring og opplysniner om dette er instllasjonsmateriell for installatører eller maskinbyggere, eller om det er utstys som kan tas i bruk av "menigmann". Det følger vel sannsynligvis også med et lite ansvar ved å ta i bruk denne tyen utstyr, hvis man da, som sagt, bryr seg om den siden av saken. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Januar Link til dette innlegget Svart 24.Januar Jeg bevæpner meg minst med et multimeter når jeg kjøper batterier. Og jeg kjøper aldri noe som står nedstøvet borti en krok. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 24.Januar Link til dette innlegget Svart 24.Januar Har samme opplegg som Maika, 800amp med orginale dynamoer som ikke går varme. REC. bms. styrer det hele, og snakker med Victron, båten er i hellas og jeg sjekker lading og status på battbanken på i-pad og telefon eller mac. så strøm ombord har blitt enkelt. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Swingswong Svart 25.Januar Link til dette innlegget Svart 25.Januar StorStas skrev On 24.1.2025 at 13.38: Her er utladingsgrafen for disse 90Ah cellene solgt løst, hentet fra Winston sine sider. Som oppladingsgrafen, så harmonerer denne også godt med egne og andres observasjoner, og man finner mye lignende grafer om man f.eks. Googler "LiFePO4 discharge curve": Er det de samme cellene som er i startbatteriet? I såfall er det bare å hive inn en bms Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 25.Januar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar Swingswong skrev 8 minutter siden: Er det de samme cellene som er i startbatteriet? I såfall er det bare å hive inn en bms Ja, men da må man åpne batteriet og da gjelder ikke garantien lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Øystein Reksten Svart 12.Februar Link til dette innlegget Svart 12.Februar Har kjørt med eit winston 90 Ah startbatteri siden sommeren 23. har ein Mercruiser 4,2 300 hk. Dette har fungert heilt fint fram til no. Her lader dynamo med 14,6v som egentlig burde vere optimalt ut fra informasjon / bruksanvisning de leverer med den sier 14,4 - 14,8 v ladespenning skulle starte opp i går da, var det for lite strøm så eg satte på lader med ladeprogram med 14,7 v. Så at den låg på 14,3v og 0,3a så det var mer eller mindre fullladet. Høyre berre at solinoiden slo inn og datt ut igjen. Samtidig var spenninga ned under 10v. så dette er nok defekt. Har kontakte levrandør i dag for å høyre om de dekker dette på garanti eller reklamasjon. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 13.Februar Link til dette innlegget Svart 13.Februar Uten et BMS-system har man heller ingen beskyttelse mot underlading, f.eks. dersom det skulle gå krypstrømmer mens båten står i vinteropplag. Slik jeg har forstått blir vel også dette batteriet uopprettelig ødelagt dersom batteriet blir helt utladet. Jeg sier ikke at det er dette som har skjedd her, men jeg ser at det kan være vanskelig å gi gode garantier på batterier som leveres uten BMS. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
JRK Svart 13.Februar Link til dette innlegget Svart 13.Februar Hulda skrev On 24.1.2025 at 18.33: Jeg bevæpner meg minst med et multimeter når jeg kjøper batterier. Og jeg kjøper aldri noe som står nedstøvet borti en krok. Støtter deg her når det gjelder bly batterier. Tror det er mange forhandlere som ikke etterlader batterier. Batterier som står med for lave spenning sulfaterer. Lav spenning og høy temperatur er det blybatterier tåler dårligst. Ser at mange batterileverandører oppgir at 12,7 V er normal vilespenning. Nei da er 10 % av kapasiteten borte . I praksis 20% da du bare bør ta ut 50% av et bly batteri. Paralellkobler du du dette dårlige batteriet, ødelegger også dette for de andre batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Øystein Reksten Svart 14.Februar Link til dette innlegget Svart 14.Februar Fekk svar fra forhandler, angående defekt startbatteri for såvidt positivt i første omgang. fekk returlapp, så batteriet er pakket og sendt i retur for de veille teste det hos seg sjølv. så får vi berre sjå hvordan det går om de er villig til å dekke dette etter at de har fått undersøkt batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 23.Februar Link til dette innlegget Svart 23.Februar Fikk du noe svar på hva som hadde skjedd? Har du noen gang målt spenningen på batteriet under start? Jeg vurderer litt et slik til thruster. Den trekker 380A. Hva tror man om det? jeg klarte ikke få noe fornuftig ut av kurven for utladning. Sitér dette innlegget Link to post
Øystein Reksten Svart 13.Mars Link til dette innlegget Svart 13.Mars Fekk i dag svar angående mitt defekte WINSTON 90ah startbatteri, dette er ein garantisak, ikkje noko om kva som var defekt. Dette batteriet kunne ikkje skaffes og de har ikkje noko alternativ så pengen blir refundert. det var vel kanskje vert eit forsøk, men nå blir det eit agm Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.