Jump to content

Winston Litium startbatterier - Ok som erstatning for bly?


Maika

Recommended Posts

Maika skrev On 20.1.2025 at 18.36:

 

For mine to VP MD2030 28hk med hver sine 60A dynamoer, så funger det derimot fint.

Kor store startbatteri treng eigentleg dei grønne rakkarane dine? Eg forstår jo at du vil spara vekt, men er det eigentleg noko særleg vekt å spara i høve til gode blybatteri?

 

I vår cat har me eit Optima Red Top tip kvar motor. To slike i parallell bør vera evig nok til å starta dei to grønne. Då vil vel vekta på startbanken ikkje vera veldig mykje høgare enn for litiumbatteriet? 

Link to post
Bårdp skrev 1 time siden:

Den magnetiseringer er nokk så forsvinnende liten at den neppe spiller noen rolle.

Kanskje, jeg vet ikke hvordan disse batteriene oppfører seg ved overlading.  Typisk går det vel  ca. 100 mA i ladelampen. Det kan fint gi 2A ladestrøm med høyt turtall. Det er også en viss selvmagnetisering, så det sikreste er egentlig å ta shut-down på motoren.

Link to post

Vil vel tro disse batteriene fungerer omentrent som andre batterier. Når de er fulladet og en fortsetter å trykke på med strøm vil denne omsettes til varme i batteriet. Når motoren gå er vel forbruket om bord langt større en den lille strømmen ladelampen kan få dynamoen til å produsere så den vil nokk ikke bli noe problem for batteriet. Men det er jo ikke noe problem å bryte kretsen etter der ladelampen er koblet in for den som vil.

Hva folk vil gjøre får nå være opp til vær enkelt jeg påpeker bare at mulighetene finnes.

Link to post
Ask skrev 5 minutter siden:

Kor store startbatteri treng eigentleg dei grønne rakkarane dine? Eg forstår jo at du vil spara vekt, men er det eigentleg noko særleg vekt å spara i høve til gode blybatteri?

 

I vår cat har me eit Optima Red Top tip kvar motor. To slike i parallell bør vera evig nok til å starta dei to grønne. Då vil vel vekta på startbanken ikkje vera veldig mykje høgare enn for litiumbatteriet? 

Mine motorer trenger jo ikke stort, så 60Ah-batteriet passer meg egentlig supert, da er jeg på 11,5kg. Kanskje kunne jeg t.o.m. gått for 40Ah. To Optima Red Top veier 36kg, så da snakker vi  faktisk om ganske mye mer vekt.

Prisen på to Red Tops er også mer enn hva man får disse for (andre steder enn Farco), og disse burde strengt tatt vare mye lenger. Videre har de jo høyere maksimal utnyttelsesgrad, og tar mye mindre plass, så eneste grunnen jeg ser til ikke å gå for disse kontra Red Top er en potensiel sikkerhetsrisiko.

Link to post

Å implementere en 800 eller 1000A BMS vil koste alt for mye. 

 

Måten LiFePO4 startbatterier designes av seriøse produsenter et å bruke supercapacitors for startstrømmen, dermed kan en BMS med "normal" maks strømstyrke plasseres foran suoercapacitors. Slike batterier har ofte 2 eller 3 sett med tilkoblingspoler. 

 

Mercury har godkjent LiFePo4 startbatterier. Batterimodeller godkjent av Mercury er gode alternativer, men dyre. Finnes info om bra kandidater også hos panbo.com. 

 

Jeg ville ikke engang vurdert et LiFePo4 uten BMS. 

Link to post
Maika skrev 18 minutter siden:

Mine motorer trenger jo ikke stort, så 60Ah-batteriet passer meg egentlig supert, da er jeg på 11,5kg. Kanskje kunne jeg t.o.m. gått for 40Ah. To Optima Red Top veier 36kg, så da snakker vi  faktisk om ganske mye mer vekt.

Prisen på to Red Tops er også mer enn hva man får disse for (andre steder enn Farco), og disse burde strengt tatt vare mye lenger. Videre har de jo høyere maksimal utnyttelsesgrad, og tar mye mindre plass, så eneste grunnen jeg ser til ikke å gå for disse kontra Red Top er en potensiel sikkerhetsrisiko.

Vekta på Optima er større enn eg hugsa. Eit av våre Red Top er minst 12 år gamalt, så levetida er bra.

Link to post
Ask skrev for 1 time siden:

Kor store startbatteri treng eigentleg dei grønne rakkarane dine? Eg forstår jo at du vil spara vekt, men er det eigentleg noko særleg vekt å spara i høve til gode blybatteri?

 

I vår cat har me eit Optima Red Top tip kvar motor. To slike i parallell bør vera evig nok til å starta dei to grønne. Då vil vel vekta på startbanken ikkje vera veldig mykje høgare enn for litiumbatteriet? 

Jeg starter faktisk VP D6 370 Hk med et Optima Red Top. Har 2 redtop til thrustere som kan paralelkobles via bryter på styrepsosisjopn om problemer oppstår

Link to post
11 hours ago, Bårdp said:

Vil vel tro disse batteriene fungerer omentrent som andre batterier. Når de er fulladet og en fortsetter å trykke på med strøm vil denne omsettes til varme i batteriet.

Tja.

 

Blybatterier har en maks hvilespenning på rundt 13.0V, pluss/minus. Dvs, lader man batteriet helt opp og så lar det stå frakoblet i et døgn, så kan man kanskje måle 12.98V. Trykker man da på med 13.2V så tåler batteriet dette ganske fint, og det blir litt varmgang. De fleste blybatterier tåler også 14.4V for en stund, det medfører mer varmgang. De fleste blybatterier tar imidlertid skade av å stå med 14.4V påtrykt spenning 24/7.

 

Slik jeg forstår dette batteriet så er maks hvilespenning nært 16V. Trykker man på med 13.2V, så kan det sammenlignes med å lade et blybatteri med kanskje 12.4V. Batteriet blir aldri fullt oppladet.

 

Overskrider man 16V, så blir det nok noe varmgang, men generelt sett så tar Li-Ion-batterier fort skade av å overlades - muligens også med risiko for brann eller eksplosjon. Det et også en av grunnene til at de aller fleste Li-Ion-batterier leveres med noe slags form for innebygd laderegulator aka BMS.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jeg spurte Farco, og fikk følgende svar:

 

Ville du satt et slikt inn i din båt uten noen ekstra sikkerhetsmekanismer som feks ekstern styring av dynamo?

- (Ikke noe svar på dette, selv om personen som svarte har mye erfaring med litium i seilbåt, ref diverse artikler i seilblader m.m.)

 

Hva skjer hvis dette feks kortslutter, blir det da bare ødelagt eller risikerer man brann?

- Ved korrekt sikring, så vil sikringen ryke. Skulle du montere opp løsningen uten noen sikringer og du kortslutter batteriet VIL du trolig få en brann. (Farco anbefaler nok altså å ikke miste skiftenøkkelen på begge polene.)

 

Hva er det som gjør dette batteriet er spesielt robust? De "vanlige" Winston-batteriene inneholder jo også yttrium, men dette tåler jo mye høyere utladningsstrøm, ladespenning og temperaturbruk.

- Vi forholder oss til de tekniske data som er levert av produsent.

 

Hva er det som gjør at dette veier ca 50% mer enn de vanlige litiumbatteriene (også deres 12V litium-batterier, som jeg har mange av).

- Vi forholder oss til de tekniske data som er levert av produsent. Vi sitter ikke på inngående kunnskap om hvordan kjemi og produktet er bygd opp.

 

Og så et oppfølginsspørsmål om datablad, og jeg fikk da link til https://en.winston-battery.com/?qdxdc/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...