Jump to content

Winston Litium startbatterier - Ok som erstatning for bly?


Maika

Recommended Posts

tobixen skrev 6 minutter siden:

Jeg greier overhodet ikke å tolke det på noen annen måte enn at det faktisk er mulig å bruke batteriet som et 180Ah-batteri.

Ah, sorry, skjønte først nå hva du mente :forvirret: Og ja, enig i at det ut i fra grafen ser ut som at de klarer å dytte inn dobbel effekt med så høy ladespenning og ladestrøm. Som du sier, kanskje ment som reklame for å skryte, men pussig å ikke kommentere noe mer rundt dette.

Så forøvrig nå at det sto noe mer om kjemien for disse LYP-batteriene (som de kaller LiFeYPO4) til Winston:

"The positive active material of water-based LYP battery is made of fluorine compound and rare earth, while the negative electrode active substance is made of nano-carbon fiber and artificial graphite. Therefore, it can keep its inherent molecular structure unchanged, lattice firm, impact resistance, high safety, wide temperature resistance and long service life during high current charging."

Link to post
6 minutes ago, Maika said:

Som du sier, kanskje ment som reklame for å skryte,

 

Å markedsføre et 180Ah-batteri som 90Ah er ikke å skryte, heller det motsatte :-)  Man skal ikke se bort fra at akkurat dønn maken batteri fra samme fabrikk selges kanskje med et litt annet modellnummer og/eller merkenavn til en annen målgruppe, med samme grafer, men presentert som et 180Ah-batteri med anbefalt 16V ladespenning :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jeg har ikke hatt tid til å lese denne tråden, men så at det ble referert til de winstoncellene som jeg har ombord i Framtia. De fungerer fortsatt helt utmerket (montert i 2017), og det er ingen nedgang i kapasiteten.

 

Når det gjelder lading så har jeg gjort det så enkelt som at landstrømladeren står permanent på med spenning 13,4V. Så har jeg jo en Balmar MC614 som setter i gang et LFP-program på dynamoen hver gang vi kjører motor. Så jeg starter derfor ikke turen med fulle batterier, men i praksis har jeg det når seilingen tar til. Dette holder for all normal bruk av båten jeg har. Grunnen til at jeg har valgt fast spenning på landstrømladeren er at min Mastevoltlader kobler inn og ut til stadighet om den står på et LFP-program, noe som er litt irriterende når man ligger i hjemmehavna. 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
tobixen skrev for 11 timer siden:

Man skal ikke se bort fra at akkurat dønn maken batteri fra samme fabrikk selges kanskje med et litt annet modellnummer og/eller merkenavn til en annen målgruppe, med samme grafer, men presentert som et 180Ah-batteri med anbefalt 16V ladespenning :-)

Hvis man kjøper et 90Ah batteri og tror man får 180Ah så kommer man til å bli skuffet.  Jeg syns det var bra observert av deg mht. grafene, og det er neppe så mange i forhandler-nettet som har reflektert over hva de egentlig påstår.

 

Hvis man ser på 60Ah batteriet av samme slag (lenke her), så vil man se at de har fått grafene tilforlatelig riktige, og så kan man bare spekulere på hva de har surra med inne på markedsavdelingen til Winston.  Jeg har til gode å se en kinesisk bruksanvisning/forklaring som imponerer på det språklige, og siden alle grafene ser dønn like ut bortsett fra tallene som er bytta ut, så tenker jeg mitt om hvordan disse diagrammene er produsert.

 

Inni disse startbatteriene sitter det som Maika nevnte, helt vanlige celler fra produksjonslinjen til Winston.  Muligens nøye utvalgt mht. tilstand, men de yter det samme i start-batteriene som de gjør når de er løse.  Og som alle andre "12V" LiFePO4 batterier så kan man lade de 100% fulle med så lite som 13.6V.  Høyere spenning enn det vil speede opp ladingen så det går raskere, men ikke dytte nevneverdig mer energi inn i batteriet.

 

Også verdt å merke seg at reklamen sier forventet levetid på 5-10 år.  Det er jo fullt på høyde med gode gamle bly-syre batterier (..), og hvis man tenker at reklame sjelden underdriver så sier det nok noe om hvordan cellene blir påvirka når de ikke er beskytta av BMS.  Funker helt sikkert fint til sitt bruk, men ikke nødvendigvis til alt.
 

Link to post
10 minutes ago, StorStas said:

siden alle grafene ser dønn like ut bortsett fra tallene som er bytta ut,

Jeg reagerte også på det med 100Ah-batteriet. Nå kan det jo være så enkelt som at dønn lik batterikjemi gir dønn like grafer for lading/utlading.

 

Hvis grafene er reelle ser jeg ingen mulighet for å lade batteriene mer enn ca 50% av angitt kapasitet dersom man lader med 13.5V.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev 22 minutter siden:

Hvis grafene er reelle ser jeg ingen mulighet for å lade batteriene mer enn ca 50% av angitt kapasitet dersom man lader med 13.5V.

Jeg for min del, har ikke tro på at grafene er korrekte, bortsett fra når det gjelder 60Ah batteriet.  Om de var korrekte så ville det bety at Winston lager celler med hittil ukjente egenskaper for LiFePO4 batterier, og da kun for startbatteriene sine (utenom 60Ah batteriet). 60Ah og 90Ah batteriene har vært på markedet i 6-7 år allerede, og jeg kan ikke se for meg at dette hadde gått helt upåaktet hen i "batteri-verden".

Link to post
StorStas skrev for 4 timer siden:

Også verdt å merke seg at reklamen sier forventet levetid på 5-10 år.  Det er jo fullt på høyde med gode gamle bly-syre batterier (..), og hvis man tenker at reklame sjelden underdriver så sier det nok noe om hvordan cellene blir påvirka når de ikke er beskytta av BMS.

Enkeltcellene, som dette bestå av, oppgis jo med Winstons vanlige 5000-7000 oppladninger, så man må vel nesten tro at når de her skriver 5-10 år, så er vel det en slags fraskrivelse av ansvar de gjør ifm. at de dette selges som et startbatteri som dermed vil stå med høy lading, få høy ladespenning, og kanskje aldri balanseres. 

Link to post
3 hours ago, StorStas said:

Jeg for min del, har ikke tro på at grafene er korrekte, bortsett fra når det gjelder 60Ah batteriet.

 

Hvorfor skulle grafene være riktige for 60Ah-batteriet om det ikke er det for de øvrige batteriene?

 

Forøvrig, dersom man ser bort fra utladingskurven fra 16V til 14.5V så stemmer grafen godt med den øvrige informasjonen om kapasitet og anbefalt ladespenning.

 

Det som derimot ikke fremkommer noe sted i dokumentasjonen er hvorvidt det er mulig å lade batteriet "100%" med 13.5V.  Er det noen som faktisk har testet dette grundig, og med hånden på hjertet kan påstå at batteriet faktisk yter den batterikapasiteten som er oppgitt dersom det bare lades med 13.5V?

 

Det er forøvrig min oppfatning av lithium-batterier, at det ikke er så veldig stor forskjell mellom ladespenning, hvilespenning og spenning under forbruk.  Dersom det er oppgitt at batteriet faktisk tåler 16V ladespenning og ikke har noe form for BMS, så kan jeg ikke skjønne annet enn at grafen er korrekt.

 

(Jeg vet ikke helt hvorfor jeg bruker tid på å krangle om dette) :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Maika skrev for 2 timer siden:

Enkeltcellene, som dette bestå av, oppgis jo med Winstons vanlige 5000-7000 oppladninger, så man må vel nesten tro at når de her skriver 5-10 år, så er vel det en slags fraskrivelse av ansvar de gjør ifm. at de dette selges som et startbatteri som dermed vil stå med høy lading, få høy ladespenning, og kanskje aldri balanseres. 

Enig

 

tobixen skrev for 2 timer siden:

 

Hvorfor skulle grafene være riktige for 60Ah-batteriet om det ikke er det for de øvrige batteriene?

Grafene for 60Ah batteriet viser en "overkapasitet" på ca. 15%, og det er i hvert fall troverdig.

 

Her er oppladningskurven for disse cellene solgt løst.  Den er hentet fra Winston sine nettsider, for 90Ah cellene, og denne grafen harmonerer godt med "alt" annet du finner på nett om slike celler generelt.  Bortsett fra at de fleste LiFePO4 celler ikke skal lades til mer enn 3.65V.  Nå er det fire sånne celler i det batteriet vi snakker om, så man må gange alle spenningsverdier med fire for å få spenningen over et helt batteri.

 

image.png.638f4a789ebe48ef666e40789bb3474a.png

Grafen viser hvordan spenningen stiger i en celle, ved fire forskjellige ladestrømmer, etter hvert som cellen fyller seg, fra 0% og oppover. Det er den oransje som er relevant for diagrammet til startbatteriet. 

 

Som du ser, oppnår man noe under 115% av nominell kapasitet før cellene når 4V.  Altså vil et batteri med 4 celler komme opp i 16V når batteriet er "115%" fullt.  Og det i seg selv er ganske samsvarende med det som er oppgitt for 60Ah startbatteriet (og alle de andre Winston cellene solgt løst), og det er troverdig.  Legg også merke til at spenningen stiger bratt mot slutten, hvor batteriet vil gå fra rundt 14,5V til 16V på mindre enn 5% av kapasiteten. Det samsvarer godt med hvordan typiske spenningskurver for LiFePO4 celler ser ut.  Når man setter sånne celler i serie så blir kurvene noe flatere, men gjenkjennbare.  De er jo gjennkjennbare fra oppladingskurvene i diagrammet for startbatteriene også, om nå bare minutt-aksen hadde halverte verdier for de fleste av startbatteriene...

 

Så putter man altså fire sånne 90Ah celler i en boks, og så oppfører de seg plutselig helt annerledes?   Det er det jeg har liten tro på.

 

Denne grafen sier ikke noe om hvilken ladespenning man minst må ha for å få ladet batteriet helt fullt, bare hvor fort spenningen stiger når man lader med en gitt A.  Jeg har ikke testet dette batteriet, men jeg har 40Ah, 60Ah og 300Ah cellene fra Winston som løse celler.  De to første inngår i jollebatteriene mine, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg får full kapasitet ved 14V ladespenning, som er det laderen min gir.  Og så får det bare henge i lufta til evt. noen tester akkurat dette batteriet, men jeg har testet andre LiFePO4 batterier, og målt hvor mye energi som kan dyttes inn etter å ha stått over natta med 13.5V for så å øke spenningen til 14.6V.  Kom frem til at man kan dytte inn ca. 1% da.  Ligger et gammelt innlegg om det her inne et sted.  Men det tar selvsagt mye lenger tid å fylle et batteri fra 0-100% med f.eks. 13.6V enn med 16V.

 

Her er forresten en videosnutt som viser åpningen av et Winston startbatteri.

 

tobixen skrev for 2 timer siden:

(Jeg vet ikke helt hvorfor jeg bruker tid på å krangle om dette) :-)

 

Man engasjerer seg vel i det man er engasjert i :-)  Om argumentene mine ikke resonnerer hos deg så er det helt ok.  Og om noen skulle komme på banen med helt konkrete målinger for akkurat dette start-batteriet så hadde det bare vært fint.

 

 

 

Link to post
21 minutes ago, StorStas said:

Her er oppladningskurven for disse cellene solgt løst.  Den er hentet fra Winston sine nettsider, for 90Ah cellene, og denne grafen harmonerer godt med "alt" annet du finner på nett om slike celler generelt.

Takk, dette var mer troverdig ja, det viser et helt annet bilde og er ganske oppklarende.  Jeg vil påstå at det er den nederste kurven som er mest relevant - ved "kryplading" er forskjellen mellom hvilespenning og ladespenning minst.  Ellers må man nesten sammenligne grafer for utlading også for å se hele bildet.

 

Slik jeg leser grafen har batteriet sitt viktigste virkeområde (10% lading - 100% lading) mellom 3.3V og 3.5V.  I ytterområdene endres spenningen raskere, med 0-10% mellom 3.0V og 3.5V, samt 100%-115% mellom 3.5V og 4.0V.  For et 12V-batteri betyr det at man kan oppnå 100% lading ved 14V og 115% lading ved 16V.  Oppløsningen på grafen er dessverre ganske dårlig - den burde virkelig vært zoomet inn bedre på området 2.95V til 4.05V, samt fått seg noen flere streker på Y-aksen - så avlesningene mine er nokså omtrentlige.  Det er heller ikke mulig for meg å anslå hvor god ladning man kan oppnå med 13.5V (3.375V), men jeg anser det fortsatt som ganske opplagt at det ikke vil være mulig å oppnå 100% ladning dersom man lader med 13.5V.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Jeg kjøpte nye blybatterier i 2022, og denne batteribanken er allerede så godt som kaputt, så jeg har et 12V batteribehov og vurderer lithium, så trådens tema er ikke helt irrelevant for min del - men jeg har en følelse av at startbatterier av gammel type trolig fortsatt gir bedre nytte/kost-forhold for å fore baugtrusteren med strøm.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
8 hours ago, StorStas said:

Hvis man ser på 60Ah batteriet av samme slag (lenke her), så vil man se at de har fått grafene tilforlatelig riktige,

Jeg greier ikke helt å se dette, jeg ser samme graf der som for de andre batteriene - en utladningsgraf som viser at det tas ut omtrent angitt Ah-kapasitet i området fra 16V til 14.5V, og deretter samme kapasitet igjen i området 14.5V til 10V.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Siden batteriet er lukket, vil cellene aldri hverken kunne balanseres eller overvåkes individuelt. Dette er vel det jeg anser som mest negativt med dette batteriet.

16V-grensen er jo egentlig en 4x4V-grense, altså hver celle skal ikke ha/være på en spenning høyere 4V. Over tid blir det jo ubalanse, og det kan vel medføre at det skal mindre til for at en av cellene får for høy spenning.

Brannrisikoen for LiFePO4 er vel omtrent lik null, og disse med yttrium skal jo være enda mye mer robuste, så de går vel i verste fall i stykker.

Kjøper man dette batteriet så tenker jeg at man, så snart garantien har gått ut, burde åpne det, måle spenning og helst kjøpe en BMS for videre overvåkning, strøm- og ladekontroll, samt balansering.

Man kan få kjøpt dette batteriet til under 5000,-, noe som jo er en temmelig bra pris for disse fire cellene pluss batterikasse, kjenner at dette frister litt...

Link to post

Mangler varme og stopper lading når det er kaldere enn 5 grader.

 

For meg er det totalt uaktuelt med et litium basert batteri uten BMS. Er det noe jeg har lært av mer enn 30 års produktutvikling innen elektronikk og elektro er det at hvis en risiko er identifisert vil den på et eller annet tidspunkt intreffe. Jeg har erfaring med utvikling av litium batteripakker. 

 

Er nok fortsatt AGM for start og Lifepo4 for forbruk som er det beste valget. Jeg kunne trengt et Lifepo4 som egner seg for begge formål siden jeg har brukt plassen for et batteri nr 2 til tank for dieselvarmeren. Har heller ikke lademulighet der båten står på henger når jeg ikke er på båttur. Bruker derfor et 100Ah Lifepo4 jeg lader hjemme som ekstra forbruksbatteri. 

Link to post
tobixen skrev for 5 timer siden:

Det er heller ikke mulig for meg å anslå hvor god ladning man kan oppnå med 13.5V (3.375V), men jeg anser det fortsatt som ganske opplagt at det ikke vil være mulig å oppnå 100% ladning dersom man lader med 13.5V.

Det jeg sa for noen innlegg siden, var at med så lite som 13.6V, altså 3.4V pr. celle, kan man lade et batteri til 100%.  Og med disse grafene så kan man jo sikkert diskutere når et batteri egentlig er 100%, men poenget mitt var at du ikke kan doble kapasiteten ved å øke ladespenningen fra 13.5V til 16V som det ble sagt tidligere.  Det er heller snakk om i høyden noen ganske få prosent økning.  Jeg tror også du misforstår hva disse grafene kan fortelle, for den informasjonen vi snakker om nå, ligger ikke der.  De er basert på egen og andres erfaring.  Det er ikke sånn at lading opphører selv om man holder spenningen lavere enn 16V, og så lenge det flyter strøm inn i batteriet så vil det fylles.

 

tobixen skrev for 6 timer siden:

Jeg greier ikke helt å se dette, jeg ser samme graf der som for de andre batteriene - en utladningsgraf som viser at det tas ut omtrent angitt Ah-kapasitet i området fra 16V til 14.5V, og deretter samme kapasitet igjen i området 14.5V til 10V.

Grafen for 60Ah batteriet har en annen tids-skala enn for de andre batteriene.  Den går fra 0-180 minutter, mens de andre går fra 0-360 minutter.  Da blir regnestykkene forskjellige.  Jeg regner med det var disse minuttene du ble oppmerksom på da du konkluderte med dobbel kapasitet her tidligere.

 

 

Link to post
12 hours ago, StorStas said:

Grafen for 60Ah batteriet har en annen tids-skala enn for de andre batteriene.  Den går fra 0-180 minutter, mens de andre går fra 0-360 minutter.  Da blir regnestykkene forskjellige.  Jeg regner med det var disse minuttene du ble oppmerksom på da du konkluderte med dobbel kapasitet her tidligere.

Ja, jeg ser det nå - og da kan vi vel konkludere at i allefall X-aksen er gal i minst én av PDF-filene.

 

12 hours ago, StorStas said:

Det jeg sa for noen innlegg siden, var at med så lite som 13.6V, altså 3.4V pr. celle, kan man lade et batteri til 100%.

 

Jeg skal ikke krangle mer på det.  Når det primære arbeidsområdet til battericellene er over en såpass lite intervall, så kan det være stor forskjell mellom 13.5V og 13.6V.

 

12 hours ago, StorStas said:

  Og med disse grafene så kan man jo sikkert diskutere når et batteri egentlig er 100%, men poenget mitt var at du ikke kan doble kapasiteten ved å øke ladespenningen fra 13.5V til 16V som det ble sagt tidligere. 

 

Ikke i henhold til grafen for én celle som du refererte til, nei - det er jeg enig i - og jeg har mer tiltro til denn enn til grafene for startbatteriene som ligger i pdf'en.

 

 

12 hours ago, StorStas said:

Jeg tror også du misforstår hva disse grafene kan fortelle, for den informasjonen vi snakker om nå, ligger ikke der.

 

Informasjonen ligger ikke der, men det er fordi grafene er gale. Vi har etablert at tallene langs X-aksen er gal i allefall i én av PDF-filene,  Kanskje tallene langs Y-aksen også er gale?

 

Hvis grafene skulle ha vært riktig, så viser de veldig klart at batteriene tar signifikant med ladning helt til det når 15V - derfra når man et "diminishing point of return" hvor spenningen vokser raskt.  Utladningskurven viser at når batteriet har kommet seg ned til ca 14.5V (etter mitt øyemål) så har man brukt opp halvparten av kapasiteten.  Skal man tro den mer pålitelige grafen så skulle det vært 14.0V og ca 13.4V volt (pluss/minus en del).

 

Når målt spenning er 14.5V under kraftig forbruk, så ligger batteriets hvilespenning på 14.5V eller høyere.  Dersom batteriets hviespenning er 14.5V, så trengs det mer enn 14.5V for å tilføre batteriet lading.

 

12 hours ago, StorStas said:

Det er ikke sånn at lading opphører selv om man holder spenningen lavere enn 16V, og så lenge det flyter strøm inn i batteriet så vil det fylles.

For at det skal gå strøm, trengs det en spenningsforskjell.  Dersom ladespenningen er høyere enn batteriets hvilespenning så vil det gå en ladestrøm.  Når ladespenningen er helt lik batteriets hvilespenning så vil ladingen opphøre.  Dersom batteriet er nært 100% oppladet ved en hvilespenning på 13.6V, så vil 13.6V være tilstrekkelig for å lade opp batteriet.  Dersom batteriet er nært 100% oppladet ved 15V (slik det fremkommer på grafene som trolig er gale), så vil 13.6V slettes ikke være tilstrekkelig til å lade opp batteriet.

 

(En annen ting å være oppmerksom på er forskjellen mellom Wh (energi) og Ah - dersom man kan oppnå "10% overladning" og presse inn 110 Ah på et 100 Ah-batteri ved å øke spennigen fra 14V til 16V, så innebærer det ganske mye mer enn 10% økning i hvor mye energi batteriet holder på.

 

Slik jeg oppfatter det, er det relativt store forskjellen på lithium-batterier og blybatterier i øvre del av ladekurven.  Overlader man blybatteriet (til 14.4V eller 13.5V), så vil batterispenningen synke til 13V så snart man kobler fra laderen.  Dersom man utsetter lithium-batteriet for 15V ladespenning over lengre tid, så vil det kunne holde på 15V også etter at laderen er koblet fra.  Er blybatteriet ferdig oppladet (hvilespenning 13V), så vil det ikke ta mer ladning, men det vil fortsatt gå noe strøm gjennom det dersom man kobler på 13.5V.  Lithiumbatteriet vil ta lading så lenge det fortsatt går strøm gjennom, og når batteriet er fullt oppladet vil strømmen stoppe nesten helt opp.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev for 12 timer siden:

Hvis grafene skulle ha vært riktig, så viser de veldig klart at batteriene tar signifikant med ladning helt til det når 15V - derfra når man et "diminishing point of return".  Ved ca 14.5V (etter mitt øyemål) har man brukt opp halvparten av kapasiteten.

 

Når målt spenning er 14.5V under kraftig forbruk, så ligger batteriets hvilespenning på 14.5V eller høyere.  Dersom batteriets hviespenning er 14.5V, så trengs det mer enn 14.5V for å tilføre batteriet lading.

Jeg tror egentlig vi er rimelig enige om mye.  Nå har det kanskje vært nok "grafer meg her og grafer meg der" allerede, men jeg tar sjansen på å legge inn et kanskje siste innspill om dette med spenning.

 

Her er utladingsgrafen for disse 90Ah cellene solgt løst, hentet fra Winston sine sider. Som oppladingsgrafen, så harmonerer denne også godt med egne og andres observasjoner, og man finner mye lignende grafer om man f.eks. Googler "LiFePO4 discharge curve":

 

image.png.3f52027b906d5d5047d9bbe25dd8ec7b.png

 

Det som er interessant, og som avviker fra de startbatteri-grafene, er at spenningen faller omtrent umiddelbart ned til under 3.4V pr. celle/13.6V pr. batteri, under belastning.  Det skjer allerede helt fra start (så raskt at grafen ikke kan vise det med den oppløsningen).  Og grafen tar hensyn til at cellene har overkapasitet, så 0 på x-aksen betyr at batteriet er fullt som i 115-120%.  Det viser hvor lite energi som fins i det øvre spenningsområdet.  Dette kan f.eks. sammenlignes med en vanntank som smalner ekstremt i toppen, sånn at de siste centimetrene i høyden, nesten ikke kan holde noe vann. Så når man tapper ut av tanken så synker vannstanden i de øverste centimetrene mye raskere enn resten.  Bare for å sette et bilde på det.

Link to post

Veldig interessante saker. Kunne tenkt meg slike batterier. På den andre siden, startbatteriet mitt har startet på år 11 og baugbatteriet til år 12. De er virker begge til å være fulle av futt. Dog hadde det vært coolt å erstatte denne dinosaurteknologien med noe som holder i 30 år. Fyller 79 til sommeren :-)

Link to post
52 minutes ago, Hulda said:

Kunne tenkt meg slike batterier. På den andre siden, startbatteriet mitt har startet på år 11 og baugbatteriet til år 12. De er virker begge til å være fulle av futt.

 

 Mens jeg kjøpte nye blybatterier i Portugal mai/juni 2022, og de holder nesten ikke lading lengre :-(

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...