Jump to content

Winston Litium startbatterier - Ok som erstatning for bly?

Maika

Recommended Posts

On 1/23/2025 at 8:35 PM, tobixen said:

Hva som nå enn er riktig, så kan vi vel enes om at informasjonen som er gitt, både fra Wilson og fra norsk leverandør, er under pari.

Da vanker det jo både mulig erstatnings og straffeansvar for den som står for import og salg, ut i fra felles EU-regelvek. (For den som eventuel bryr seg om den siden i av saken.) I Norge så er de aktuelle EU direktivene innarbeidet i form av Produktkontrolloven og Forskft om elektrisk utstyr. Utstyret skal være CE, merket, ha en samsvarserklæring og opplysniner om dette er instllasjonsmateriell for installatører eller maskinbyggere, eller om det er utstys som kan tas i bruk av "menigmann". Det følger vel sannsynligvis også med et lite ansvar ved å ta i bruk denne tyen utstyr, hvis man da, som sagt, bryr seg om den siden av saken.

Har samme opplegg som Maika,  800amp med orginale dynamoer som ikke går varme.  REC. bms. styrer det hele,  og snakker med Victron,  båten er i hellas og jeg sjekker lading og status på battbanken på i-pad og telefon eller mac.

så strøm ombord har blitt enkelt.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

StorStas skrev On 24.1.2025 at 13.38:

Her er utladingsgrafen for disse 90Ah cellene solgt løst, hentet fra Winston sine sider. Som oppladingsgrafen, så harmonerer denne også godt med egne og andres observasjoner, og man finner mye lignende grafer om man f.eks. Googler "LiFePO4 discharge curve":

Er det de samme cellene som er i startbatteriet? I såfall er det bare å hive inn en bms

• 3 uker senere...

Har kjørt med eit winston 90 Ah startbatteri siden sommeren 23.

har ein Mercruiser 4,2 300 hk. Dette har fungert heilt fint fram til no.

Her lader dynamo med 14,6v som egentlig burde vere optimalt ut fra informasjon / bruksanvisning de leverer med den sier 14,4 - 14,8 v ladespenning

skulle starte opp i går da, var det for lite strøm så eg satte på lader med ladeprogram med 14,7 v. Så at den låg på 14,3v og 0,3a så det var mer eller mindre fullladet.

Høyre berre at solinoiden slo inn og datt ut igjen. Samtidig var spenninga ned under 10v.

så dette er nok defekt. Har kontakte levrandør i dag for å høyre om de dekker dette på garanti eller reklamasjon. 

Uten et BMS-system har man heller ingen beskyttelse mot underlading, f.eks. dersom det skulle gå krypstrømmer mens båten står i vinteropplag.  Slik jeg har forstått blir vel også dette batteriet uopprettelig ødelagt dersom batteriet blir helt utladet.  Jeg sier ikke at det er dette som har skjedd her, men jeg ser at det kan være vanskelig å gi gode garantier på batterier som leveres uten BMS.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Hulda skrev On 24.1.2025 at 18.33:

Jeg bevæpner meg minst med et multimeter når jeg kjøper batterier. Og jeg kjøper aldri noe som står nedstøvet borti en krok. 

Støtter deg her når det gjelder bly batterier. Tror det er mange forhandlere som ikke etterlader batterier.  Batterier som står med for lave spenning sulfaterer. Lav spenning og høy temperatur er det blybatterier tåler dårligst.

Ser at mange batterileverandører oppgir at 12,7 V er normal vilespenning.  Nei da er 10 % av kapasiteten borte . I praksis 20% da du bare bør ta ut 50% av et bly batteri.  Paralellkobler du du dette dårlige batteriet, ødelegger også dette for de andre batteriene.

Fekk svar fra forhandler, angående defekt startbatteri for såvidt positivt i første omgang.

fekk returlapp, så batteriet er pakket og sendt i retur for de veille teste det hos seg sjølv.

så får vi berre sjå hvordan det går om de er villig til å dekke dette etter at de har fått undersøkt batteriet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...