Jump to content

Montere dekksvinduer. Butyl eller typ tec7

skage

Recommended Posts

Klarer ikke helt og bestemme meg her. Har demontert mine 2 tak vinduer på min Bavaria Vision. Det er da disse fast vinduene på hver side av masten. 
Aluminiumsramme som skrus fast med mange skruer rundt. De satt i en typ butyl pakning. Ganske lite syntes jeg og derfor lakk det også. Begge er nå renset og klare for remontering. Det enkleste er nok og lime de fast med typ tek 7 eller sika.

Men da sitter de jo fast for evig. Butyl i patron syntes jeg er for tynt og vil nok ikke være tilstrekkelig. Burde nok ha en butyl pakning som er noen mm tykk og ca2 cm bred. Det tror jeg er best. Men fristende og bare lime dette fast.

Har ikke sett slike butyl remser i butikker heller. Synspunkt her inne?

Gode forslag og løsninger. Jeg har en patron med butyl som jeg har testet ut på en test ramme i garasjen. Syntes dette er for tynt og tenker at dette vil tyte ut raskt når jeg strammer til skruene.

jeg vil prøve og få tak i en skikkelig butyl pakning tror jeg. Med litt hold i slik at det blir godt press på pakning/ramme når jeg strammer skruene til. 

Hvilken type butik på patron synes du er for tynn?

Jeg har riktig butyl til denne type jobb. 
Tec7 vil ikke holde tett. Den blir for hard og er ikke uv-bestandig. 
Send meg en PM så kan vi snakkes på telefon. Det er mye bedre!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Jeg kjøpte denne for 5-6 år siden og har brukt den til beslag og skruer. Den har ingen tape- eller limfunksjon. Du drar av en liten dølp og trykker rundt en skrue f. eks. Synes du det blir for tynt eller må fylle litt ekstra på ujevnt underlag, legger du dobbelt eller mer. Problemet er at jeg ikke husker hvor jeg kjøpte den. Tror det var en amerikansk nettbutikk.

Den andre fra Sailrite ser fin ut. Litt dyrt med frakt og moms, men i motsetning til åpnede tuber med Tec7 eller Sika holder den i evighet, med null svinn...

Men det gjør antageligvis butyl på patron eller tube også.

Hulda skrev for 2 timer siden:

Jeg kjøpte butyl på rull hos Biltema.

Er denne ment å skjøte matter med, eller ligner den på den jeg beskriver?

Screenshot_20250119-204506_Chrome.jpg

PXL_20250119_193709583.jpg

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Hadde gått for butyl selv, i alle fall når du takvinduene er festet med aluramme og skruer. Enten på tube eller butylremse, om du liker å kna litt. Slikt kan du få tak i blant annet hos campingbutikker, men finnes også andre steder (uten at jeg skal gå god for noen av disse butikkene, har kun kjøpt over disk selv, hos en nå nedlagt campingutstyrsbutikk). Legger du nok i vil overskytende tyte ut når du teiter til skruene, da blir det oftest tett og varig.

Teroson virker jo som et skikkelig produkt. Den ser ikke like tynn ut som de andre jeg har sett/prøvd.

tror jeg går for den jeg.

Tenker jo at det er viktig at det er litt hold i dette da. Det er jo slik at fordelen med butyl er jo at det skal være mulig og etterstramming etter noen år om nødvendig. Lim fugemassen som sika/tek7 er jo ikke dette mulig med. Da skal det liksom sitte og være tett i evigheten , og det vet vi ikke stemmer.

Jeg pleier også å forsenke skruehullet, slik at det blir plass til litt tetningsmiddel rundt skruen.

Det beste er å holde skruen i ro under tilstrammingen, dersom det er mutre på innsiden. Legger da litt tetningsmiddel rundt skruen også.

Butyl på rull synes jeg virker best dersom du ikke trenger lim-effekten.

Ja det har jeg sett på og tenkt litt rundt. Det er forsenket i dag så det er ok. Men jeg er litt usikker på hva som skjer med skruen når den treffer butyl pakningen og begynner og feste seg i den når jeg skrur nedover i glassfiberen. Det er da ikke  skruer med mutter hos meg.

Erfaringsmessig så kleber disse pakningene seg veldig rundt skruer og blir med noen runder, dette kan jo skape et lekkasje område, eller?

Jeg har tenkt og presse inn fugemasse inn i de gamle skrue hullene da jeg ser at de har skapt lekkasje gjennom skruen og inn i hullet. Tenker da at da blir i alle fall hulle tett. Men som sagt litt usikker på butul pakningen og skruen som går rundt.

Hva med og ta litt silikon på skruen først slik at den sikke kleber seg fast pakningen???

Ja og tenke på tetting topp skrue hode, godt poeng.

Jeg tror du skal holde deg langt unna silikon. Du skaper deg problemer som ikke eksisterer. De skruene jeg har skrudd inn med butyl, kommer ut med butyl når jeg skrur dem ut igjen. Butyl er tettestoff, ikke lim. Og det holder seg klissent i årevis.

• 2 uker senere...

Ser silikon nevnes. Jeg for min del bruker aldri silikon på tube i båten, men heller sika, tec7 etc. Er ikke silikon noe man brukte før ms-polymer kom på markedet?

Men jeg bruker egnet silikon på glidelåser.

Tec7 er et glimrende monteringslim. Både over og under vannflaten. Men det er ikke egnet som tetting av vinduer. Tec7 er ikke uv-beskyttet og skal dermed ikke eksponeres for sollys. I tillegg blir det for hardt/lite fleksibelt over tid. 
Silikon har ingenting i båt å gjøre. Med mindre det er et spesialsilikon til spesifikke oppgaver. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

For to år siden skulle jeg finne opp kruttet på nytt og bruke det jeg hadde. Og det var Tec7.

Hadde irriterende lekkasje gjennom, og inn under badeplattformen. 

La en centimeter brei fuge inntil teaken og rundt badeplattformen. 

Det holdt tett et års tid. 

Nå må Tec7 pirkes opp, teaken av, og lekkasjen må angripes fra "ribba" plattform. :frustrert:.

Kanskje det blir prosjekt her. 

Som @Chilli Solbris sier: Tec7 er glimrende lim, men blir hardt, og ser at det virker som at det krymper?

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Vinduene er nå remontett med skikkelig god butyl pakning . Det serveldig bra ut og det virker som om det tetter og presser seg godt ut der den skal. Klebrig og god.

takker for gode innspill og kjøps alternativer . Dette ble bra.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...