Jump to content

Dysespisser - D4-260


bjoris

Recommended Posts

Jeg har en D4-260 i min NB870 Ardea. Den er nå 13 år (2012) modell og har gått 1230 timer.

 

Den skal nå inn på verksted for å rense kjølerene, gir kjøleren er en større jobb, men det er en del saltvannsutslag fra den så den bør tas så jeg tar begge selv om motoren går på 85 grader. 
 

i den forbindelse har jeg lurt på om jeg burde gjort noe med dysene. På VP forumet på FB er det mange eksperter som absolutt anbefaler dette samt å bytte mapsensor.

 

Verkstedet jeg bruker er ett mindre firma som ikke er merke forhandler, han er litt skeptisk. Han sier at det er anbefalt å bytte hele dysene når en gjør noe der og ikke bare dysespissene. 
 

Det er jo utrolig dumt å ødelegge noe som fungerer også så jeg er i tvil. Motoren går fint, det var ørlite røyk en gang ved oppstart, men det har jeg ikke klart å gjenskape. Startet den på søndag og kunne ikke se noe røyk tross kjølevannet bare var 3 grader. Jeg lå da i uthavn og så da at det ikke var oljefilm på vannet heller. Tidligere har det sett sånn ut, men ligger i en havn med mye trafikk så det er nok annen olje en fra min…

 

Tenker nå at jeg utsetter å skifte dysespisser.

 

Hva gjør dere andre med slike motorer?

 

Motoren kjøres pent og jeg er nøye med diesel filtrene. Marsjer mest på mellom 2800-3000 (37-38 liter pr time). Får 3400-3550 på fult.
 

Bilde var ett jeg fant på mobilen, det var bare for å vise at dette er den nyere utgaven, du ser det på dekselet på motoren. Disse har ikke de gml dyseproblemene. Jeg har også snakket med Bjordal og Madsen. De sier at dyser og spisser er ment å vare hele motorens levetid, men det krever at den aldri frå dårlig diesel. Den har ikke fått det i mitt eie,  men den var 8 år når jeg kjøpte den  (780 timer) …

 

Er vel disse historiene om brente stempel som bekymrer lltt og at det er ikke er noe forvarsel før slikt skjer…

 

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

MAP-sensor bytter du når/om den feiler. Tidlige årsmodeller av D4/D6 kom med en serie sensorer som hadde dårlig kvalitet. 2012-mod tror jeg er for ny for dette problemet. 
 

Om du har behov for å berge nattesøvnen kan du plukke ut dysene og levere de inn til testing/sjekk. Om du ikke merker noe unormalt med motoren finner de neppe noe feil. 
 

Vedlikehold ellers er olje, filtre, reim, impeller og kjøleveske etter intervall i boka. Motoren har hydrauliske ventilløftere så ventiljustering er ikke et tema. Og registerkjede slik at det ikke er noen registerreim som må byttes. Det er egentlig bare kjølerne som er ekstra utfordring på disse motorene, og disse får du sjekket nå. 
 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Takk for svar begge to.

 

Når en først har begynte å tenke tanken så er det like greit å få det gjort, selv om jeg er tilhenger av å ikke røre ting som fungerer.

 

Jeg har nå avtalt at Lønsethagen AS tester dem i benken sin. Det tar de kr 2.000,- for, de kunne teste 4 samtidig så får vi fasit. Blir godt for samvittigheten å sjekke dette og renset kjølerene så skal vi nok få mange gode år til med denne motoren.

 

Skal oppdatere her med resultatet da det sikkert er litt interessant å vite. Jeg har som sagt ingen symptomer så det er utgangspunktet.

 

 

 

 

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Enkleste måten å kontrollere injectorene på er å måle returmengden. Putt returslangene ned i hvert sitt målebeger og kjør motoren en hvis tid. Er det tilnærmet lik mengde returdiesel på alle, så kan du gå ut fra at injectorene er i orden. Om motoren går som normalt og ingen røyk, så er det helt bortkastet å nappe ut injectorene uten å måle returen først.

Link to post

Jeg fik checket mine 8 dyser på de 2 D4-300 motorer i foråret 2024.

Motorerne havde da gået 1.200 timer, og de sidste 100 timer i mit ejerskab, hvor de kun har fået GTL diesel.

Begge motorer starter med det samme, ryger ikke, og går perfekt.

Båden er importeret fra Middelhavet, og jeg kender ikke kvaliteten på dieselolien dernede, men olivenolien er ellers god.?

 

MEN: Af de 8 dyser var 4 af dem så meget udenfor “normal” på mellemtryksværdier, at de blev fejlmærket.

Og de 4 andre havde også fejl, dog ikke så meget, at de blev kasseret. 

Jeg valgte at få ombyttet alle 8 dyser med nyrenoverede dyser, pris ca 48.000 NOK.

Link to post

Skal man være føre var, så tenker jeg at grundig sjekk av diseseltanken er viktig. Jeg har samme motoren, men med drev, og jeg skal "støvsuge" bunn av tanken med en gammel 12v bensinpumpe. Tenker jeg tar ut 10-15 liter, eller etter behov, og ser om det er noe vann og skitt der. Viktig at pumpa ikke er så sterk at den virvler opp evt vann og grums under prosessen.

Holder man vann unna så er mye riktig gjort. Jeg stoler ikke 100% på filtrene og vil samtidig unngå å kjøre disse tette.

Link to post

I dag er dysene skrudd ut og sendes inn for sjekk. Spent på resultatet.

 

Dersom det er noe feil, hva tenker vi om bytte av dysespisser bare. Bør en gå for helt nye heller? 

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Det spørs hva testen avdekker. Om det er noe som er feil kan det like gjerne være noe annet enn dysespissene. 
 

Jeg ville avventet testresultatene og deretter lyttet til anbefalingene fra dyseverkstedet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Chiefengineer skrev On 21.1.2025 at 23.56:

Dieselkvaliteten er avgjørende, VP forhandlere anbefaler ingen bytte eller kontrollintervall på injektorene men det betinger jo at de ikke har vært utsatt for vann, urenheter etc.

Betyr dette tro at om man fyller vanlig EN590 diesel, har 10mikro forfilter (feks Racor) og standard 2mikro volvo dieselfilter som sitter på motoren, skifter disse årlig, bør man prinsipielt ikke være engstelig for at det kan gå galt? Og hvordan vil dette endre seg om man får litt vann i dieselen,  skal ikke forfilter og filter på motoren sile ut vannet? Eller går det greit sålenge det kun er litt vann, mens større mengder klarer de ikke å filtrere ut? Har lurt på denne sammenhengen.....

Link to post
Gabi skrev for 19 timer siden:

Betyr dette tro at om man fyller vanlig EN590 diesel, har 10mikro forfilter (feks Racor) og standard 2mikro volvo dieselfilter som sitter på motoren, skifter disse årlig, bør man prinsipielt ikke være engstelig for at det kan gå galt? Og hvordan vil dette endre seg om man får litt vann i dieselen,  skal ikke forfilter og filter på motoren sile ut vannet? Eller går det greit sålenge det kun er litt vann, mens større mengder klarer de ikke å filtrere ut? Har lurt på denne sammenhengen.....

 

Jeg hadde min forrige båt med 2 stk. D6 i 8 år, kjørte ca. 900 timer på hver motor ila eierskapet og byttet aldri injektorer. Kjørte med det oppsettet som du nevner, 2 mikro/10 mikro filtere. Og drenerte jevnlig, så aldri spor av vann og hadde heller aldri problemer med injektorene.

 

Kjører på samme måte på dagens båt med D6 og tenker at det fungerer veldig bra.

 

Vann i dieselen kan utvilsomt gi problem, avhengig av mengde så skal filtere med tilhørende vannsensor for alarm ha en viss mulighet til å eleminere ferden inn på motor.

Link to post
  • 2 uker senere...

Da fikk jeg telefon fra Lønnsethagen Elektro-Diesel AS som har testet dysene. De var godt innenfor alle parametrene i testprogrammet deres (Bosh). Nå er de på vei tilbake i posten, kostet 2.100 med porto. Jeg syns det var verd en sjekk før det 13. driftsåret.

 

Blir antakelig henting av båt mandag i neste uke. 

Da er også kjølerne skrudd ut og renset. Tæring på girkjøleren så det er nå to nye deler til 14.000 montert.

 

Når først alt var ute så ble det byttet impeller, kjølevann til ny rosa/rød veske. Iflg verkstedet er det nå siste nytt, i 2021 så var det gul som gjaldt. 
 

Vel, ser frem til en flott og problemfri sesong nå. Fikk tatt vårpuss også, mens jobben pågikk så nå er den helt strøken


 

 

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...