bjoris Startet igår klokken 05:42 Link til dette innlegget Startet igår klokken 05:42 Jeg har en D4-260 i min NB870 Ardea. Den er nå 13 år (2012) modell og har gått 1230 timer. Den skal nå inn på verksted for å rense kjølerene, gir kjøleren er en større jobb, men det er en del saltvannsutslag fra den så den bør tas så jeg tar begge selv om motoren går på 85 grader. i den forbindelse har jeg lurt på om jeg burde gjort noe med dysene. På VP forumet på FB er det mange eksperter som absolutt anbefaler dette samt å bytte mapsensor. Verkstedet jeg bruker er ett mindre firma som ikke er merke forhandler, han er litt skeptisk. Han sier at det er anbefalt å bytte hele dysene når en gjør noe der og ikke bare dysespissene. Det er jo utrolig dumt å ødelegge noe som fungerer også så jeg er i tvil. Motoren går fint, det var ørlite røyk en gang ved oppstart, men det har jeg ikke klart å gjenskape. Startet den på søndag og kunne ikke se noe røyk tross kjølevannet bare var 3 grader. Jeg lå da i uthavn og så da at det ikke var oljefilm på vannet heller. Tidligere har det sett sånn ut, men ligger i en havn med mye trafikk så det er nok annen olje en fra min… Tenker nå at jeg utsetter å skifte dysespisser. Hva gjør dere andre med slike motorer? Motoren kjøres pent og jeg er nøye med diesel filtrene. Marsjer mest på mellom 2800-3000 (37-38 liter pr time). Får 3400-3550 på fult. Bilde var ett jeg fant på mobilen, det var bare for å vise at dette er den nyere utgaven, du ser det på dekselet på motoren. Disse har ikke de gml dyseproblemene. Jeg har også snakket med Bjordal og Madsen. De sier at dyser og spisser er ment å vare hele motorens levetid, men det krever at den aldri frå dårlig diesel. Den har ikke fått det i mitt eie, men den var 8 år når jeg kjøpte den (780 timer) … Er vel disse historiene om brente stempel som bekymrer lltt og at det er ikke er noe forvarsel før slikt skjer… Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Brigg Svart igår klokken 07:14 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:14 MAP-sensor bytter du når/om den feiler. Tidlige årsmodeller av D4/D6 kom med en serie sensorer som hadde dårlig kvalitet. 2012-mod tror jeg er for ny for dette problemet. Om du har behov for å berge nattesøvnen kan du plukke ut dysene og levere de inn til testing/sjekk. Om du ikke merker noe unormalt med motoren finner de neppe noe feil. Vedlikehold ellers er olje, filtre, reim, impeller og kjøleveske etter intervall i boka. Motoren har hydrauliske ventilløftere så ventiljustering er ikke et tema. Og registerkjede slik at det ikke er noen registerreim som må byttes. Det er egentlig bare kjølerne som er ekstra utfordring på disse motorene, og disse får du sjekket nå. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
blue moon Svart igår klokken 09:54 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:54 @bjoris Du har kanskje sett denne tråden? Ser i mine papirer at MAP-sensor er byttet på mine motorer en gang ganske tidlig. Jeg opplever heller ikke noe unormalt med motorene, så heller mot å la dysene være... Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
bjoris Svart igår klokken 11:42 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:42 Takk for svar begge to. Når en først har begynte å tenke tanken så er det like greit å få det gjort, selv om jeg er tilhenger av å ikke røre ting som fungerer. Jeg har nå avtalt at Lønsethagen AS tester dem i benken sin. Det tar de kr 2.000,- for, de kunne teste 4 samtidig så får vi fasit. Blir godt for samvittigheten å sjekke dette og renset kjølerene så skal vi nok få mange gode år til med denne motoren. Skal oppdatere her med resultatet da det sikkert er litt interessant å vite. Jeg har som sagt ingen symptomer så det er utgangspunktet. Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
bellen Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Enkleste måten å kontrollere injectorene på er å måle returmengden. Putt returslangene ned i hvert sitt målebeger og kjør motoren en hvis tid. Er det tilnærmet lik mengde returdiesel på alle, så kan du gå ut fra at injectorene er i orden. Om motoren går som normalt og ingen røyk, så er det helt bortkastet å nappe ut injectorene uten å måle returen først. Sitér dette innlegget Link to post
Clasg Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Jeg fik checket mine 8 dyser på de 2 D4-300 motorer i foråret 2024. Motorerne havde da gået 1.200 timer, og de sidste 100 timer i mit ejerskab, hvor de kun har fået GTL diesel. Begge motorer starter med det samme, ryger ikke, og går perfekt. Båden er importeret fra Middelhavet, og jeg kender ikke kvaliteten på dieselolien dernede, men olivenolien er ellers god.😊 MEN: Af de 8 dyser var 4 af dem så meget udenfor “normal” på mellemtryksværdier, at de blev fejlmærket. Og de 4 andre havde også fejl, dog ikke så meget, at de blev kasseret. Jeg valgte at få ombyttet alle 8 dyser med nyrenoverede dyser, pris ca 48.000 NOK. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Dieselkvaliteten er avgjørende, VP forhandlere anbefaler ingen bytte eller kontrollintervall på injektorene men det betinger jo at de ikke har vært utsatt for vann, urenheter etc. Måling av returmengden er allerede nevnt, det er det eneste man kan gjøre selv og det gir en god indikasjon på tilstanden. Biltema har kurant utstyr for slikt: Dieseltester “common rail“ - Biltema.no Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.