Bårdp Startet igår klokken 08:56 Link til dette innlegget Startet igår klokken 08:56 Hadde en noe vel spennende opplevelse i går. Etter en tur på 1 1/2 t i sur vind skulle jeg fortøye båten i båtplassen min. Når jeg koblet motor i fri, gikk plutselig alarmen røv blinkende varseltrekant i alarmdisplayet og hendelen sluttet å virke. Var jo ikke kommet inn i båtplassen og drev fort mot en steinfylling. Stoppet motor og slo av tenningen. Startet opp på nytt men alarmen kom med en gang jeg rørte hendelen som fremdeles ikke virket. Løp så opp på monkytoppen og prøvde hendelen der og heldigvis virket den så jeg fikk båten trykt fortøyd. Har merket at motorturtallet plutselig har endret seg med et par hundrede RPM når jeg går på marsjfart dette skjer som oftest ved slag i båten. På denne turen skjedde det vel tre fire ganger. Så da var det store spørsmålet hva er galt. Mistenker vel poppmeter i hendelen. Motoren er fra 2008. Noen som har vært borti noe lignende eller kjenner til problematikken? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart igår klokken 09:34 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:34 Blir fort varmt i topplokket når slike ting ting skjer da det passer dårlig. Har opplevd lignende på EVC B/C som har hendler med kule. Potmeter er en gjenganger, men det siste tilfellet med en båt som av og til nektet å ut av gir (drev) samt at turtallet plutslig økte ved giring og i lav fart, viste seg til slutt, etter å ha byttet både aktuator og girvaier å være mikrobryter i hendelen. Kjapp og relativ billig fiks kontra aktuator eller bytte hele hendelen. VP verkstedet testet spaken mens de leste ut verdiene fra pot og bryter og så at noen ganger var verdiene ustabile. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bårdp Svart 21 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Er en slik hendel med kule jeg har. Var om bord nå og testet lit. Nå er feilen borte og hendel virker på et vis men er ute av kalibrering. Øker turtallet før den går i gir bakover og må tas temmelig langt frem for og gå i gir forover. Tydelig at poppmetre er ute av lage. På monkytoppen fungerer hendelen helt fint. Får ta ut hendelen og skifte poppmetre samt sjekke fribryteren. Men hendelen var nå skrudd fast men fire lange bolter med låsemutre på. Og selvsagt på et sted det er vanskelig å komme til. Ville blitt et evighetsarbeide med en vanlig 8mm fastnøkkel. Men heldigvis hadde biltema en smart sak som forhåpentligvis vil gjøre denne jobben enklere. https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/verktoynokler/kombinasjonsnokler/skrallenokkel-flex-2000018640 Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden 29 minutes ago, Bårdp said: Er en slik hendel med kule jeg har. Var om bord nå og testet lit. Nå er feilen borte og hendel virker på et vis men er ute av kalibrering. Øker turtallet før den går i gir bakover og må tas temmelig langt frem for og gå i gir forover. Tydelig at poppmetre er ute av lage. På monkytoppen fungerer hendelen helt fint. Får ta ut hendelen og skifte poppmetre samt sjekke fribryteren. Men hendelen var nå skrudd fast men fire lange bolter med låsemutre på. Og selvsagt på et sted det er vanskelig å komme til. Ville blitt et evighetsarbeide med en vanlig 8mm fastnøkkel. Men heldigvis hadde biltema en smart sak som forhåpentligvis vil gjøre denne jobben enklere. https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/verktoynokler/kombinasjonsnokler/skrallenokkel-flex-2000018640 Fastnøkler med skralle er genialt, har flere av de i verktøyskrinet ombord! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.