Jump to content

Raymarine ST6001+ autopilot "logrer" med rorene - båten vipper fra side til side i marsjfart


RITS

Recommended Posts

  RITS skrev On 28.1.2025 at 13.19:

 

Var det selve fluxgaten du skiftet eller driveren til selve styremaskinen? Noen ide om hvordan jeg kan sjekke om det er feil på fluxgaten?

Vis hele sitatet  

@RITS Fluxgate ble byttet på mistanke siden båten ikke holdt kurs, men var ikke noe feil på denne. Etter å testet litt videre uten å funnet feil, pekte flere som jobber med dette, på computer. 

 

Hvilken computer har du?

Link to post
  Førstefender skrev On 28.1.2025 at 19.00:

@RITS Fluxgate ble byttet på mistanke siden båten ikke holdt kurs, men var ikke noe feil på denne. Etter å testet litt videre uten å funnet feil, pekte flere som jobber med dette, på computer. 

 

Hvilken computer har du?

Vis hele sitatet  

 

Ingen ide, er det den som sitter på styremaskinen du tenker på?

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715

Link to post

Her er den jeg har

 

AP Comp1.jpg

AP Comp2.jpg

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715

Link to post

Ser ut til at det er fluxgate og ikke rategyro når du ser på hvor kablene er koblet til?

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715

Link to post

Du mangler rategyro på ditt system. Det er her problemet ditt ligger.

 

Du må skaffe deg en rategyro å kople inn her, da får du tilgang til flere kalibreringsparametere i menyen og kan få piloten til å kurse ordentlig. 

 

Identisk problem som jeg hadde på mitt system og fant ut av det på samme måte, ved å sjekke tilkoplingene på autopilot computeren der jeg oppdaget at disse terminalene sto tomme.

 

Skaffet rategyro fra en som annonserte et svensk system for en rimelig pris på Finn i de tider (ca. 2011).

Var en easy fiks å tilkople og idriftsette. Ble perfekt etterpå.

Link to post

Om det er tilfelle at du har en slik ombord: GyrotracBroA4_10.02

Får vel autopiloten kursinformasjon fra den via NMEA 183. Fluksgaten kan også være koblet til men skal da ikke være i bruk. Du kan fra menyen i piloten velge hvilket kompass den skal bruke.

Om denne GyrotracBroA4_10.02 kompassen er i orden er det jo et mye bedre kompass en det du får med fluksgate og rategyro.

Kan jo være at det bare er valgt feil kompass i menyen.

Link to post
  Bårdp skrev On 6.2.2025 at 16.08:

Om det er tilfelle at du har en slik ombord: GyrotracBroA4_10.02

Får vel autopiloten kursinformasjon fra den via NMEA 183. Fluksgaten kan også være koblet til men skal da ikke være i bruk. Du kan fra menyen i piloten velge hvilket kompass den skal bruke.

Om denne GyrotracBroA4_10.02 kompassen er i orden er det jo et mye bedre kompass en det du får med fluksgate og rategyro.

Kan jo være at det bare er valgt feil kompass i menyen.

Vis hele sitatet  

Da tenker jeg at første steg blir å sjekke hvilket kompass autopiloten er satt opp med. 

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715

Link to post
  shipahoy skrev On 6.2.2025 at 21.10:

Det kan være du har den internt i autopiloten.

S1 er uten og S1G er med intern rategyro.

Vis hele sitatet  

Dette må du forklare. Har den store KVH GyroTrac i utilityrommet, tviler på om AP da bruker intern rategyro

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715

Link to post

Dette blir litt komplisert for en med begrenset digital kompetanse. Hvordan finner jeg ut om APen er koblet til fluxgate eller rategyroen? Tenker det er det første jeg må avklare

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715

Link to post

Ser ut som fluxgate skal kobles fra hvis jeg vil bruke KVH rategyroen?

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715

Link to post
  Bårdp skrev On 6.2.2025 at 16.08:

Om det er tilfelle at du har en slik ombord: GyrotracBroA4_10.02

Får vel autopiloten kursinformasjon fra den via NMEA 183. Fluksgaten kan også være koblet til men skal da ikke være i bruk. Du kan fra menyen i piloten velge hvilket kompass den skal bruke.

Om denne GyrotracBroA4_10.02 kompassen er i orden er det jo et mye bedre kompass en det du får med fluksgate og rategyro.

Kan jo være at det bare er valgt feil kompass i menyen.

Vis hele sitatet  

Noen som kan forklare en med begrenset innsikt hvordan jeg finner menyen der jeg kan velge kompass? Har prøvd å lese meg opp i manualen men ikke kommet noen vei ?‍♂️

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715

Link to post

Mulig jeg blander sammen den Simrad piloten jeg har nå og Raymarine pilotene jeg hadde i båtene før den jeg har nå. Mulig det var slik at en måte koble fra fluke gate for at den skulle ta kurs fra NMEA. Jeg fikk aldring Raymarin piloten til å styrke bra i høy hastighet før jeg koblet til en GPS kompass. 

Link to post
  Bellil skrev On 22.1.2025 at 17.37:

 Vi har lik autopilot og når jeg legger inn «gå til» et punkt jeg har pekt meg til så drar båten av gårde mot babord før den styrer seg inn mot målet

Har ikke sjekket hvor mange grader den drar ut, men tipper det er ca 20

Trykker jeg bare på Auto fortsetter den kursen

Har ikke vurdert å finne ut av hvorfor den drar ut ved bruk av Go to

Vis hele sitatet  


Har samme problem og hos meg så skyldes i alle fall det at fluxgate i en del retninger har svært stor misvisning ift sann kurs. AP starter med å gå mot magnetisk kompasskurs og korrigerer deretter mot sann kurs. Ser dette enkelt ved å legge sann kurs og magnetisk kurs på kartplotter samtidig. Er det ikke avvik får en heller ikke dette utslaget. GPS kompass er nok løsningen for min del. Og dette fenomenet har nok ikke noe med TS’s problem å gjøre vil jeg tro.

Link to post
  J-Å skrev On 8.2.2025 at 16.18:

Er det ikke mulig å få plotter til å sende ut magnetisk kurs mot målet? 

Vis hele sitatet  

Nei det tror jeg ikke er en opsjon og kurs fra en vanlig GPS er vel lite brukbar for en AP. Det den jo kunne gjort var å ha en dynamisk korreksjon av magnetisk kurs under gange da misvisningen på denne varierer kraftig rundt kompassrosa, for min del i alle fall, men en slik funksjon finnes ikke på mitt system. Kalibrering hjelper heller ikke så veldig mye, da det er for mye metall i nærheten av fluxgate. En må vel bare erkjenne at fluxgate er en rimelig løsning med en del begrensninger. I min båt er det umulig å finne en god plassering for det ift å finne en kubikkmeter uten metall og strømledninger ? Så GPS-kompass er på ønskelista. Har liggende COMNAV-kort og antenner for å mekke et system selv men har innsett at jeg trenger noen år til med kompetanseheving på nørderommet for å pusle det sammen. 

Link to post

Startet begge motorene fortøyd i båsen, la inn auto og rorene går kontinuerlig 10 grader fra bb til stb. Når kursen ikke endrer seg skulle rorene stått i ro i mitt hode, men det kan vel ha noe med at jeg ikke har fart? Kan dette være symptomer på noe?

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715

Link to post

Og så begynner jeg å lure på om KVH GyroTrac er tilkoblet i det hele tatt. Det er bare tilkoblet kabler på Fluxgateinngangen ?‍♂️

IMG_1576.jpeg

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715

Link to post
  Bårdp skrev On 9.2.2025 at 18.20:

Roret burde jo stå i ro. Ville nå sjekker rorgiveren.

Vis hele sitatet  

Ja, både du og jeg har vel vært inne på det før. Rorgiver må bevege seg synkront med styresylinder uten slark eller fleksing. Og selvsagt gi signal ihht til det. Hvis ikke blir det trøbbel i den indre kontrollsløyfen, som kontrollerer rorvinkel.  Noen piloter kan settes opp uten rorgiver. Det blir en slags "feed forward" hvor styresylinderen bare får signal en gitt tid for hver korreksjon. Vanligvis dårligere, men kan være bedre enn en defekt rorgiver.

Link to post

Skjønner ikke hva du lurer på, bildet viser jo at du ikke har rategyro tilkoplet piloten og da kan du justere så mye du vil i det uendelige men du kommer aldri til få denne autopiloten god og presis før du får tilkoplet en rategyro.

 

Been there, done that.

 

Men tror kanskje dette er utgått på tida nå, er 14 år siden jeg hadde samme problem og da lot rategyro seg skaffe til en rimelig pris på det åpne markedet.

 

Nå får man neppe tak i noe slikt lengre.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...