Jump to content

Raymarine ST6001+ autopilot "logrer" med rorene - båten vipper fra side til side i marsjfart

RITS

Recommended Posts

Båtopplaget knøvlet kompasset mitt da Hulda var på land for to år siden. Kompasset var umulig å skaffe nytt. Marinaen greide å skaffe et 'remanufactured' kompass fra et foretak som driver med slikt. Jeg fikk beskjed om at hvis de ikke hadde greid å skaffe dette kompasset, ville jeg måttet skifte ut hjernen (X30).

Chiefengineer skrev for 21 timer siden:

Skjønner ikke hva du lurer på, bildet viser jo at du ikke har rategyro tilkoplet piloten og da kan du justere så mye du vil i det uendelige men du kommer aldri til få denne autopiloten god og presis før du får tilkoplet en rategyro.

Been there, done that.

Men tror kanskje dette er utgått på tida nå, er 14 år siden jeg hadde samme problem og da lot rategyro seg skaffe til en rimelig pris på det åpne markedet.

Nå får man neppe tak i noe slikt lengre.

Hva er det som er koblet til på NMEA 1 da? Fluxgaten har 4 kabler pluss skjerm men inn på NMEA 1 går det bare 2. Kan det være KVH GyroTrac som er koblet på NMEA 1?

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715

Usikker på om dette er avhengig av generasjon av AP men jeg fikk beskjed om at dersom fluxgate var tilkoplet min SPX-10 (tror jeg den heter..) så ville den ignorere andre kurser som kom via NMEA - altså at fluxgate måtte koples fra for å få velge annen kurs.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...