Jump to content

Vil det funke å bruke Polyform MB-100 og 35 kg lodd som "uttrekk"?

Mastiff

Recommended Posts

Jeg har en moring som ligger rundt ni meter utenfor enden av brygga, og det er rundt to meter dypt ved høyvann. Båten er sju meter lang, men kryssholtet som jeg fortøyer i, er minst en halvmeter fra enden. Tanken er å ha et fem meters tau festet i bøya i den ene enden og i båten i den andre enden, med loddet festet i en løkke på midten. Så når jeg drar i fortøyningen, løftes loddet fra bunnen og båten kan trekkes inn, mens når jeg slipper fortøyningen synker loddet ned til bunns igjen og holder båten ute fra brygga. Polyform 100 MB har oppdrift på 94 kilo, så da skal ikke den få noen problemer med det. Men er det noen andre problemer jeg ikke har tenkt på med den løsningen?

Prinsippet høres ut som en god løsning. Kanskje jeg misforstår hvordan båten ligger, men hvis moringen ligger 9 meter fra bryggen og båten er 7 meter blir det et kort tau fra moring til bøye og ikke plass til 5 meter tau? 

Takk! Det blir 2,5 meter tau fra moringen og til loddet, og 2,5 meter fra loddet til båten, så loddet ligger stille på bunnen uten å belaste noe så lenge båten ikke rykker i det. Men det bør kanskje bli litt mer enn 5 meter der, så kanskje 6 m. Det må jeg prøve meg fram med når jeg kommer så langt.

Bare en tanke: Er det hard eller myk bunn der loddet skal ligge? Hvis bunnen er veldig myk risikerer du kanskje at loddet synker ned i bunnen og blir vanskelig å løfte opp når du skal hale båten inn?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

@Popeye70 Godt tenkt. Og det er gjørmebunn der. Dette er hovedsakelig ment for bruk i juli, når min far på 86 år er på hytta og har sin lille seiljolle av tre der. Han har gikt i knærne og må kunne komme lett opp i båten for å bruke den, så da får han bryggeplassen min, der vi skal montere ei bryggetrapp med håndrekke, mens jeg legger båten min ut.  Her er et bilde jeg tok akkurat nå, ut av vinduet. Sånn ligger båten det aller meste av tiden. Brygga rekker til der den ytterste svarte dunken er.

image.png.61419a17cbda368989560ff4bd81e418.png

Det er rød ring rundt den midlertidige blåsa som holder oppe tauet MP-100-blåsa skal festes i. Derfra går det i tillegg firetonns rundslinger fra 90-kilosmoringen min og ut til 500-kilosmoringen lenger ute som er merket med oransje ring.

Så faren min overtar plassen ved brygga, og jeg legger meg ut. Men i juli er det så mye trafikk med båter forbi her på Nordfjorden, mange av dem halvplanere som tar med seg halve sjøen, så jeg regner med at loddet vil være nok i bevegelse til at det ikke setter seg for godt fast. I tillegg er jo båten tung nok til at når den kommer i bevegelse når jeg drar i fortøyningen framme, vil det kunne løfte loddet. Hvis det skulle bli et problem, får jeg heller finne ut av det da.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...