Jump to content

Hvor mye tåler akterspeilet til en trebåt?

KapteinPål

Recommended Posts

Hei der. Jeg skal kjøpe meg en trebåt til sommeren, 16 fot. Etter planen så skal jeg ha en 30hk på trebåten. Men jeg lurer alltid på om akterspeilet tåler vekten... Jeg hadde en jolle en gang som jeg prøvde å styrke akterspeilet på, som fungerte veldig bra. Men det var en 5hk, jeg skal kjøpe en motor imellom 20-30hk. Hvor vekten kommer til å øke betraktelig. Er det noen der ute som vet hvor mye akterspeilet på en 16 fot trebåt tåler? Eller burde jeg eventuelt styrke det denne gangen også?

Hei og velkommen til forumet. 

Ditt spørsmål er umulig å svare på uten mer informasjon. Hva er det for båt? Hvilken motorstørrelse er den beregnet for? Er det en ny båt eller en gammel og er det i så fall råte i båten? Noen bilder kan sikkert hjelpe mye.

som nevnt lenger opp, umulig å svare på ut fra den infoen som er gitt.   

Skrogutforming har også mye å si - ikke sikkert det i hele tatt har noen hensikt å sette på 20-30hk dersom skroget ikke er bygd for å plane

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Vi hadde på 70-tallet en yrkesfisker i Son som hele året fisket fra en klinkbygget 17-foter med 25 hk Yamaha på hekken. Han byttet motor hvert annet år. Båten hadde han til han døde, så vidt jeg vet.

Så det går utmerket godt an. Om båten er frisk i treverket og er beregnet for bruken. Hvilket vi ikke vet noe om.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...