Jump to content

Informativ video om osmose.

Arne2

Recommended Posts

Jeg vil regne med at "litt osmose" er no som man må regne med på de fleste litt gamle plastbåter, etter hvert som alderen siger på. På den annen side så er dette noe som man saktens kan vedlikeholde og ta vare på ved "årlig vedlikehold". På den første seilbåten jeg hadde, en Oksøy/ADA 32 bygd i Sverige, så var det ekstremt mye osmose, veldig mye mer enn vist på videoen her. Jeg kunne stort sett ingenting om osmose, polyester og plastbåt, men gjorde bare det som falt seg naturlig og kjøpte inn glassfiber og polyester i fra Biltema, og satte i gang med å fjerne løst materiale og tette alle hullene. Til min store forbauselse så holdt disse reparasjonene fortsatt da jeg kvittet meg med båten etter 4-5 år. 

Synes at den videoen over gir et ganske godt innblikk i problemstillingen osmose, som kanskje gjeder for mange "gamle" plastbåter. (..Og ting som jerg vil tenke på neste gang jeg tar båten opp for vedlikehold.)

1 hour ago, Maika said:

For presiseringens skyld: sjeldent for de av oss som har båter bygget med epoxy.

Ja, det var faktisk mer enn jeg visste, men det ser stort sett ut til å stemme. Men i min verden så "gammel plastbåt" en ca 40 år gammel traust turbåt laget i masiv polyester. Der kan det vel sannsynligvis oppstå litt osmose etter hvert, uten at jeg har funnet det fram til nå.

Synes videoen var bra på den måten at den viste hvordan osmose kan ligge gjemt under overflaten av malingen, på nevnte kategori båter, og hvordan det kan være noe å tenke på, neste gang man har båten på land

Osmose har vel mer med byggemetodene til enkelte produsenter på sytti og åttitallet å gjøre enn alder på båten. Det ser vi blant annet av at noen merker er svært plaget med osmose, andre slipper unna. Uansett, det er greit å vite hva man skal eller bør gjøre. Etter hva jeg forstår så utvikler osmosen seg mye fortere i varmere farvann, så det som skjelden blir et problem her vokser fort til et stort problem der denne båten oppholdler seg. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Hulda skrev for 7 timer siden:

Hadde til nylig en båtnabo med fransk seilbåt. Så ut som underskroget var laget av bobleplast. Ekstremt. Men den sakk ikke.

Hmm, merkelig. Fikk jo inntrykk av for 20 - 25 år siden at halvparten av båtene i norge ville gå i oppløsning og synke hvert øyeblikk. Har vel egentlig vært ganske stilt om hele osmosen de siste årene.

Cheyenne skrev 11 minutter siden:

Fikk jo inntrykk av for 20 - 25 år siden at halvparten av båtene i norge ville gå i oppløsning og synke hvert øyeblikk.

Hmm, omtrent samtidig som disse epoxygrunningene som skal forhindre plastpest kom på markedet. Men neppe noen sammenheng ….

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

6 hours ago, Cheyenne said:

Hmm, merkelig. Fikk jo inntrykk av for 20 - 25 år siden at halvparten av båtene i norge ville gå i oppløsning og synke hvert øyeblikk. Har vel egentlig vært ganske stilt om hele osmosen de siste årene.

Det kan vel ha noe å gjøre med at "plastpest" har vist seg å ikke være noen "pest", og ikke særlig smittsomt, men noen blæredannelser i polyeteren, ut i mot overflaten, som det kan være forholdsvis enkelt å reparere.

9 hours ago, Code0 said:

Slik jeg oppfatter problemstillingen oppstår osmose når det er for lite (for mye?) herder i polyesteren. Sikkert mange som kan korrigere meg her.

Det ser ut som at problemstillingen er litt sammansatt, og at det dreier seg om flere faktorer og at i den grad det drier seg om mengden herder, så er det heller snakk om for lite enn for mye:

https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-finnes/plastpest---oppsummering-og-oppklaring/687300

https://www.international-yachtpaint.com/no/no/support/batmaling-problemer/blemme-blaeredannelse-under-vannlinje

Det kan vel også se ut som at litt osmose er noe man må regne med etterhvert som de gamle båtene blir like gamle som eierne.

Polyester og glassfiber lever kanskje veldig lenge, men ikke evig, og det kan vel etter hvert oppstå sprekkdannelser og delaminering og andre former for svekkelse, som man bør være obs på, vite om og og følge opp. I følge denne trykksaken så vil osmose oppstå i større eller mindre grad på ca 60%  av alle båter som er bygd i polyester og glassfiber:

https://www.navigare.as/media/15549/westsystemhandbok.pdf

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...