Jump to content

Flyttbare varme og Air conditioner i båten

Pønk 63

Recommended Posts

• 1 måned senere...

Ser bruken av en varmepumpe på vinterhalvåret da båten ligger stille på havet i en havn.

da tenker jeg på fuktighet og inneklima.

det er mulig ideen er døføtt pga isproblemer på tak og rellingen.

håper noen har utprøvd ideen.

Om dette skal fungere tror jeg avhenger veldig av type båt og konstruksjon. Overflater, isolasjon, lufting osv.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Det som er helt sikkert er at den ytelsen de skryter av i markedsføringen er bare mulig om du bor i en lufttett isoporkasse med 20 cm vegger. De er helt hinsides. Jeg er på tur nå. Båten er en 35' seilbåt med for- og akterkabin. I morges var det 3° ute og ca 5° inne. Salongen er ca 15m³ med lukkede dører fore and aft. Med 2 kW ovn tar det minst et kvarter å få meg ut av køya, ca 15°.

5100 btu (kjøling) og 6100 btu (varme, tilsvarer hhv 1,49 og 1,79 kWt. Strømtrekket skal være fra 0,4 til 0,8 kWt så vidt jeg kan se. Jeg påstår ikke at det ikke går, men om jeg får en bekreftende måling fra nøytral tester på det, kjøper jeg en.

Dingsen virker i henhold til internettet, bare ikke så godt som lovet. Jeg klarer ikke å se noe i veien for å ha den i båt. Tar et forbehold om at jeg ikke ser hvor kondensatet blir av, og at det må gjøres en slags installasjon for å få det noenlunde tett rundt slangene.

Stikkordet er - som i alle spørsmål som angår temperaturforskjeller - isolasjon. Din båt vil ligge et eller annet sted mellom ok effekt, og dårlig effekt, avhengig av varmetap. Ser litt spennende ut, bare forventningene er noenlunde realistiske. Fint om du holder oss oppdatert om du kjøper, eller lærer mer på annen måte.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Hadde en liten båtferie nå på ca 1 mnd nå i vinter. Jukset litt og brukte landstrøm til oppvarming (har tidligere pleid å bruke dieselvarmer). Kjøpte en 2 Kw Oljefyllt radiatorovn hos Power, og syntes oppvarmingen gikk tregt. Så målte jeg effekten på ovnen til Power, og da viste målingen at ovnen på 2 KW faktisk brukte 1 KW. La så til en 2 KW vifteovn i fra Jula og satte på begge to. Måte da effektforbruktet med begge ovnene kjørende. Påstemplet effekt var jo til sammen 4.000 Watt, men målt effekt var 2.700 Watt for begge ovnene til sammen.

Med 2.7 KW så gikk det imidlertid ganske radig å få varmet opp salongen, og det ble ganske snart behov for å redusere oppvarmingen. (Men det har jo ikke vært veldig kaldt i år.)

En god varmepumpe skal jo klare sånn omtrent 3 gangen av tilført effekt, slik at tilfører man 800 watt, så skal man klare å produsere 2.4 Kw varme med en varmepumpe. Utetemperaturen skal jo da ikke ikke være for lav, dersom varmepumpen skal ha en god virkningsgrad.

Har ikke vært borte i denne spesielle varmepumpen, men varmepumper generelt. Om man tilfører 2.4 Kw vha vifteovn eller varmepumpe, det skulle bli sånn noenlunde hips om happ. Min på er på 33 fot og det har i hvert fall ikke vært noe problem å holde den varm med den vinteren som vi har hatt i år, med 2.7 KW tilgjengelig. (På vestlandet.)

En annen side ved saken det er jo hvor stor del av båten man ønsker å varme opp. Hvis jeg lukker døren til forpiggen og til lugaren bak og til toalettet, slik at det bare er salongen i midten som varmes opp, da går det mye lettere å holde varmen. Har irritert meg litt over at de har bygd tykke vegger og mye stueplass i sidene av salongen, men skjønner jo nå at dette også bidrar som isolasjon, slik at båten blir varmere. Man kunne jo også stue inn noe isolasjonsmateriale, hvis man har tenkt å være der lenge, eller hvis det er kaldt. Med den vinteren som har vært nå, så var 2.7 Kw mer enn det som var nødvendig, og med varmepumpe som gir 2.4 KW så skulle det ha kjørt helt fint, forutsatt en brukbar varmepumpe. 

Når man bruker dieselvarmer, så kan man jo bare gjette litt på hvor mange watt oppvarming man har, man nå man bruker elektrisk, så har man jo 100% kontroll.     

En Eberspächer D2 gir maks 2kW og D4 4kW. Hvis en ønsker å se på gjennomsnittlig effekt så lar det seg gjøre ved se på dieselforbruket og sammenligne med spesifisert forbruk hvis en bruker separat tank. 

Har en Webasto Evo 55, som gir utrolig bra varme og rask oppvarming. Blir fort t-skjorttevær i minusgrader.  5,5kw er jo relativt mye i en 25 foter. Har lukket styrhus, men tviler på at det er noe isolasjon. Men hadde aldri turt å sove med dieselvarmer på. Har ikke målt noe forbruk, men går veldig lite, og bruker jo båten bare fra april-okt.

den er trinnløs og spec sier 0,17-0,6 l/t

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...