Lars H. Startet Mandag 14:28 Link til dette innlegget Startet Mandag 14:28 I tråden "Så ble det ny Solbris - Chillie Solbris - Storebro"er det snakk om å overhale/reparere en dieselpumpe, noe som kan komme på rundt 50k. Da kom jeg til å tenke på da jeg hadde fått vann i sylindrene på min Yanmar 4JHE for 30 år siden og motoren måtte på verksted for stor reparasjon. Da måtte dieselpumpen også sendes til spesialist for rep/overhaling. Den gang kom den delen av jobben på kr. 1754. Men hele jobben for resten av arbeidet hos Ni-To Marineservice kom på nesten 50 tusen. Jeg lurer på hva det ville kostet nå, 62 arbeidstimer ble det. Da var timeprisen kr.295! Men det var en stor jobb med sliping av topp, ventiler, nye foringer og stempelringer, veivlager osv. Den gangen var motoren kun 9 år, så jeg tviler på at jeg hadde tatt den jobben idag når motoren nå er 39 år. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart Mandag 15:26 Link til dette innlegget Svart Mandag 15:26 Fy filler'n. Betalte ikke mer for V8'ern som rakler rundt nedi Hulda ennå! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Mandag 15:55 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 15:55 Ja, den regningen svei, men nå har jeg en 39 år gammel motor som fungerer som om den var ny. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
LM 605 Svart Mandag 16:07 Link til dette innlegget Svart Mandag 16:07 Ja dette var en heftig pris for en slik reparasjon, 30 år tilbake... Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart Mandag 16:21 Link til dette innlegget Svart Mandag 16:21 Til å være 30 år siden så var det dyrt. I 1995 var snittlønn i Norge ca 225.000. Men prisene har jo eksplodert. Motor'n i vår Saga 315 koster nå ca 500.000 pluss montering ! Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart Mandag 16:54 Link til dette innlegget Svart Mandag 16:54 Vet du hvordan du fikk vann i sylindrene? En kamerat fikk får noen år siden trolig vannlås i sylindrene på en tilsvarende 4JH maskin med bøyde stempel stenger etc. Kan du ha kinnet for lenge uten å få start på motor eller rustet hull i eksosmanifold? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart Mandag 16:54 Link til dette innlegget Svart Mandag 16:54 Jepp, stive priser. Koster å ha båt, dyrt før, dyrt nå og sikkert svindyrt i fremtiden. Heldigvis finnes det enkle billige båter også, skjærgården er jo like fin uansett. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart Mandag 16:56 Link til dette innlegget Svart Mandag 16:56 50000kr i 1994 er i dagens verdi 10200kr, så heftig når snittlønn var 225000kr Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Mandag 17:25 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 17:25 atletico1 skrev 35 minutter siden: Vet du hvordan du fikk vann i sylindrene? Ja, etter hvert ble båten fylt opp med så mye "stasj" (varmtvannstank, ankervinsj kjetting til ankeret osv osv . . at toppen kom lavere en vannlinjen. Dermed fikk jeg hevertvirkning av vannet i eksossystemet inn via eksosventilene og inn i sylindrene. Dette er sikret med en antihevertopplegg som på bildet nedenfor, markert med blått før. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Stormwatch Svart Mandag 17:29 Link til dette innlegget Svart Mandag 17:29 Dekker ikke vanlig kasko om man er uheldig og "drukner" motoren? Spesielt om det er en original motormontasje. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Mandag 17:33 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 17:33 Det tviler jeg på, dette er ikke noen plutselig og brå hendelse. Jeg har jo selv fremprovosert situasjonen etter som jeg gjorde båten tyngre og tyngre. Jeg er sikker på at et forsikringsselskap også ville kommet til en slik forklaring. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
TideRace Svart Mandag 19:52 Link til dette innlegget Svart Mandag 19:52 jørn skrev for 3 timer siden: 50000kr i 1994 er i dagens verdi 10200kr ... Hvis du får med den siste "nullen" stemmer svaret ditt sånn omtrent. Hvis vi forutsetter en gjennomsnittlig årlig inflasjonsrate på 2,35% av 49.748 kroner for perioden 1995-2025, blir reparasjonssummen etter dagens kroneverdi ca. 99.800 kroner. Edit: Matte er gøy, så måtte bare også dobbeltsjekke med konsumprisindeksen (kpi) for samme perioden. Den tilsier ca 98.950 kroner. Så ut fra grovt estimat basert på gjennomsnittlig kpi i disse årene (ikke finregnet på årlig kpi), stemmer dette ganske bra. Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart Mandag 20:33 Link til dette innlegget Svart Mandag 20:33 Hvor mye kostet en ny sånn motor i 1995 mon tro? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Mandag 20:44 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 20:44 Timeprisen på kr.295 er vel mye mer enn doblet på 30 år? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart Mandag 20:58 Link til dette innlegget Svart Mandag 20:58 Lars H. skrev 13 minutter siden: Timeprisen på kr.295 er vel mye mer enn doblet på 30 år? Du er vel mer på firegangen tenker jeg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TideRace Svart Mandag 21:05 Link til dette innlegget Svart Mandag 21:05 Fakturaen din over viser at 295 kr var ekskl. mva. I 1995 var mva på 22%. Ut fra en kjapp utregning etter gjennomsnitt kpi i perioden, tilsvarer 18.290 kroner, som er arbeidspengene på fakturaen fra 1995, ca 36.241 kroner eks mva i 2025. Inkl mva i dag blir det ca 45.300 kroner. Delt på 62 timer blir timeprisen tilsvarende ca 731 kroner inkl mva. Så da har antagelig verkstedbransjen hatt en større gjennomsnittlig prisstigning siste 30 år enn samfunnet forøvrig. Bransjen har fått en rekke nye hms-krav siden da, avskrivninger på nytt dyrt og avansert verktøy, obligatoriske pensjonsordninger, økte feriepenge- og andre ansattkostnader, mm., så det stemmer sikkert. SSB har sikkert statistikk på det også for den som gidder å lete 🙂. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart Mandag 22:46 Link til dette innlegget Svart Mandag 22:46 jørn skrev for 5 timer siden: 50000kr i 1994 er i dagens verdi 10200kr, Sikker? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart Mandag 22:49 Link til dette innlegget Svart Mandag 22:49 dieselfan skrev 2 minutter siden: Sikker? Om du legger til en 0 så ;) Kilde: https://www.norges-bank.no/tema/Statistikk/Priskalkulator/ Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart Mandag 22:49 Link til dette innlegget Svart Mandag 22:49 Stormwatch skrev for 5 timer siden: Dekker ikke vanlig kasko om man er uheldig og "drukner" motoren? Spesielt om det er en original motormontasje. I dette tilfellet er ikke Yanmar sin installasjonsmanual fulgt. Da kan en ikke kalle det et uhell. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart Mandag 22:55 Link til dette innlegget Svart Mandag 22:55 jørn skrev 4 minutter siden: Om du legger til en 0 så ;) Jeg skulle nok oppdatert nettleseren Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart Tirsdag 05:33 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 05:33 Motorhavari i båt er grisedyrt.. Skiftet motor i fjor, kunne fått en heftig bil for den prisen (: Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Bellil Svart Tirsdag 05:51 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 05:51 Blouberg skrev 17 minutter siden: Motorhavari i båt er grisedyrt.. Skiftet motor i fjor, kunne fått en heftig bil for den prisen (: Men det hadde jo blitt veldig trang i båten med den bilen der 😜 Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
-morten- Svart Tirsdag 06:17 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 06:17 Jeg måtte få proffe folk til å rense tanken på forrige båten da det var umulig å komme til bak det innerste skvalpeskottet uten spesialutstyr..Ikke fikk jeg opp mannlokket heller. med dagens timepris for to mekanikere og kjøring, så ble dette meget kostbart! Bytta injectore et par ganger da verksteder ikke tok opp følgetråden og fant årsaken. Har vel fortrengt summen men var over 30000! samt bytte av bensinregulator til 5600kr. Totalt kom vel trøbblet oppi 60-70000, etter at jeg selv hadde tømt tanken og trodde det var ok! Uansett hadde ikke hatt samvittighet til å solgt den med uren tank. Dessuten var det en jeg kjenner som kjøpte den og! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Chiefengineer Svart Tirsdag 06:28 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 06:28 Subsidiet av Staten i transaksjonen (også kalt MVA) har også økt med 2% fra dette ble utført og fram til i dag. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart Tirsdag 06:29 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 06:29 Lars H. skrev for 9 timer siden: Timeprisen på kr.295 er vel mye mer enn doblet på 30 år? Exen min fortalte i går at hennes bilverksted tar kr 2200 pr mekanikertime nå... og hun kjører langt fra noen luksusbil... Den reparasjonsprisen kan jo ikke ha vært så langt unna ny motor? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.