Jump to content

Det koster å ha båt om noe går galt med motoren.


Lars H.

Recommended Posts

I tråden "Så ble det ny Solbris - Chillie Solbris - Storebro"er det snakk om å overhale/reparere en dieselpumpe, noe som kan komme på rundt 50k. Da kom jeg til å tenke på da jeg hadde fått vann i sylindrene på min Yanmar 4JHE for 30 år siden og motoren måtte på verksted for stor reparasjon. Da måtte dieselpumpen også sendes til spesialist for rep/overhaling. Den gang kom den delen av jobben på kr. 1754. Men hele jobben for resten av arbeidet hos Ni-To Marineservice kom på nesten 50 tusen. Jeg lurer på hva det ville kostet nå, 62 arbeidstimer ble det. Da var timeprisen kr.295!

 

Men det var en stor jobb med sliping av topp, ventiler, nye foringer og stempelringer,  veivlager osv.

 

Den gangen var motoren kun 9 år, så jeg tviler på at jeg hadde tatt den jobben idag når motoren nå er 39 år.

 

nito_marineservice1.jpg.fb78e20c5ef22613b5cf8a3bf049901d.jpg

 

nito_marineservice2.jpg.7bf830bc66166316d53362bae25bd080.jpg

 

nito_marineservice3.jpg.8e8a3e528993f0010a25a3337da14f4d.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
atletico1 skrev 35 minutter siden:

Vet du hvordan du fikk vann i sylindrene?

 

Ja, etter hvert ble båten fylt opp med så mye "stasj" (varmtvannstank, ankervinsj kjetting til ankeret osv osv . . at toppen kom lavere en vannlinjen. Dermed fikk jeg hevertvirkning av vannet i eksossystemet inn via eksosventilene og inn i sylindrene.

 

Dette er sikret med en antihevertopplegg som på bildet nedenfor, markert med blått før.

 

antihevert2.jpg.507f0d23355d95e329ba7186102365e2.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det tviler jeg på, dette er ikke noen plutselig og brå hendelse. Jeg har jo selv fremprovosert situasjonen etter som jeg gjorde båten tyngre og tyngre. Jeg er sikker på at et forsikringsselskap også ville kommet til en slik forklaring.

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
jørn skrev for 3 timer siden:

50000kr i 1994 er i dagens verdi 10200kr ...

 

Hvis du får med den siste "nullen" stemmer svaret ditt sånn omtrent.

 

Hvis vi forutsetter en gjennomsnittlig årlig inflasjonsrate på 2,35% av 49.748 kroner for perioden 1995-2025, blir reparasjonssummen etter dagens kroneverdi ca. 99.800 kroner.

 

Edit:

Matte er gøy, så måtte bare også dobbeltsjekke med konsumprisindeksen (kpi) for samme perioden. Den tilsier ca 98.950 kroner. Så ut fra grovt estimat basert på gjennomsnittlig kpi i disse årene (ikke finregnet på årlig kpi), stemmer dette ganske bra.

Link to post

Fakturaen din over viser at 295 kr var ekskl. mva. I 1995 var mva på 22%.

Ut fra en kjapp utregning etter gjennomsnitt kpi i perioden, tilsvarer 18.290 kroner, som er arbeidspengene på fakturaen fra 1995, ca 36.241 kroner eks mva i 2025. Inkl mva i dag blir det ca 45.300 kroner. Delt på 62 timer blir timeprisen tilsvarende ca 731 kroner inkl mva.

Så da har antagelig verkstedbransjen hatt en større gjennomsnittlig prisstigning siste 30 år enn samfunnet forøvrig. Bransjen har fått en rekke nye hms-krav siden da, avskrivninger på nytt dyrt og avansert verktøy, obligatoriske pensjonsordninger, økte feriepenge- og andre ansattkostnader, mm., så det stemmer sikkert.  SSB har sikkert statistikk på det også for den som gidder å lete 🙂.

Link to post

Jeg måtte få proffe folk til å rense tanken på forrige båten da det var umulig å komme til bak det innerste skvalpeskottet uten spesialutstyr..Ikke fikk jeg opp mannlokket heller.

med dagens timepris for to mekanikere og kjøring, så ble dette meget kostbart! Bytta injectore et par ganger da verksteder ikke tok opp følgetråden og fant årsaken. Har vel fortrengt summen men var over 30000! samt bytte av bensinregulator til 5600kr. Totalt kom vel trøbblet oppi 60-70000,  etter at jeg selv hadde tømt tanken og trodde det var ok! Uansett hadde ikke hatt samvittighet til å solgt den med uren tank. Dessuten var det en jeg kjenner som kjøpte den og! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Lars H. skrev for 9 timer siden:

Timeprisen på kr.295 er vel mye mer enn doblet på 30 år?

Exen min fortalte i går at hennes bilverksted tar kr 2200 pr mekanikertime nå... og hun kjører langt fra noen luksusbil...

 

Den reparasjonsprisen kan jo ikke ha vært så langt unna ny motor?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...