Boatmad Startet Mandag 15:48 Link til dette innlegget Startet Mandag 15:48 Ser idag at Fairline sliter stort og leste tidligere i år at Sunseeker sliter også. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart Mandag 16:32 Link til dette innlegget Svart Mandag 16:32 LVMH (et av verdens mest verdifulle selskaper - de eier bla Louis Vuitton, Dior, Hennesey og Tiffany) valgte å kaste kortene i Princess i 2022 - Private Equity overtok - store tap etter det (tror det er snakk om 100 mill pund samlet i 2022 og 2003. 2024 ikke klart ennå). Da jeg så at de gjorde det så tenkte jeg at "dette kan bli interessant" Flere produsenter stilte ikke ut på Düsseldorf pga lavt salg. Jeg er kanskje representativ for hvordan mange tenker: båten jeg har i dag har kostet ca 1/3 del av hva en tilsvarende ny koster. Å kjøpe ny båt nå er antakelig like smart økonomisk som å brenne penger. Ny teknikk kan vi installere i dagens båt - og den ekstra plassen en ny båt vil ha (de er bredere og høyere) er ikke verdt mange millioner kroner. Bruktprisene er også høye - de proffe i markedet sier at prisene er høye fordi nyprisene er høye. Men om ingen kjøper så vil prisene gå ned - både på nytt og brukt. For produsentene avhenger det fremover av eiernes soliditet, vilje til å ta tap, og bedriftens evne til omstille seg. I tider med inflasjon og høyere renter blir de rike rikere og de fattige fattigere. Nedre middelklasse mister kjøpekraft. Øvre middelklasse og oppover øker kjøpekraften. Det store massemarkedet er i nedre middeklassen og nedover. Det kommer til å prege markedet fremover. BTW: jeg tror ikke rentene skal ned. Og de produsentene som er eid av PE er ofte lånefinansierte i toppselskapet - der oppkjøpet skal betales med cashflow fra driften. Dvs at de som har finansiert dette med lån begynner å få nesa under vann. Sitér dette innlegget Link to post
ohio Svart Mandag 16:37 Link til dette innlegget Svart Mandag 16:37 Tenker det er ikke bare produsenter som svir nå , antakelig også en del konkurser på båtforhandlere også om båtmarkedet fortsatt forblir dårlig Nybåt prisene er helt eksepsjonelt høye også på noen brukte Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart Mandag 21:43 Link til dette innlegget Svart Mandag 21:43 Bitteliten skrev for 4 timer siden: Ny teknikk kan vi installere i dagens båt - Retorisk - Kan vi det? Har batteriteknologien kommet så langt at markedet tør å kaste loss nå? Eller må 30 fot + vente på andre energikilder? Og hva er det? Bitteliten skrev for 4 timer siden: Flere produsenter stilte ikke ut på Düsseldorf pga lavt salg. Jeg kjenner en MDG'er som av prinsipp ikke vil sette sine bein i min forurensende "stinkbombe". Frykter produsentene fremtidens politiske press? Hva er det som holder prisene oppe? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Worry II Svart Mandag 21:59 Link til dette innlegget Svart Mandag 21:59 Og hva er det i 2025 som gjør at 40-50- fotere fra Sunseeker, Fairline og Princess må adoptere design og detaljer fra Galeon ? Panoramavinduer og nedfellbare balkonger er nok sikkert flott, men hva med å ta en fot i bakken.. Båtene trenger kanskje ikke økt bredde og innvendig volum. Heller smidigere og mere økonomisk skrog. Om de kunne klart å få en 40-foter men 1 maskin som klarer seg med en diesel 6-er for å halvplane i 20 knop. Heller det enn balkonger, som jo ser helt Johan ut å sette seg på anyway Tror man må tenke nytt ! Sitér dette innlegget Link to post
ohio Svart Mandag 22:22 Link til dette innlegget Svart Mandag 22:22 Bavaria forsøkte seg med E 34 og E 40 med 1 motor men det ble ingen suksess Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart Mandag 22:28 Link til dette innlegget Svart Mandag 22:28 ohio skrev 9 minutter siden: Bavaria forsøkte seg med E 34 og E 40 med 1 motor men det ble ingen suksess Nei de blir det nok ikke lett å bli kvitt. Max 11 knop på full spiker med D3, er nok ikke oppskriften Men nå sporet vi av tråden her, beklager. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Mandag 22:49 Link til dette innlegget Svart Mandag 22:49 Problemet for båtbransjen er at de fortsatt leverer produkter som har for lang levetid, slik at behovet for utskifting blir forholdvis lite. I bilbransjen så har man løst dette bedre ved at man klarer å bygge inn en begrenset levetid, slik at bilene må skiftes ut med nye biler, med forholdvis korte intervaller. Dersom man klarte å etablere en hurtig og effetiv produksjon av båter, som delaminerer og går i oppløsning etter ca 20 år, så ville jo nybåtmarkedet bli forholdvis større. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart Tirsdag 00:15 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 00:15 Arne2 skrev 1 time siden: Dersom man klarte å etablere en hurtig og effetiv produksjon av båter, som delaminerer og går i oppløsning etter ca 20 år, så ville jo nybåtmarkedet bli forholdvis større. Hørtes fornuftig ut, båter som går i oppløsning ute på havet blir sikkert en hit! Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Tirsdag 00:22 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 00:22 10 minutes ago, Førstefender said: Hørtes fornuftig ut, båter som går i oppløsning ute på havet blir sikkert en hit! Delaminering mellom innerliner og ytterliner som utvikler seg sånn gradvis bør vel fungere all right. Kjøl og spaderor som knekker blir vel en litt mer brutal variant av det samme. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart Tirsdag 05:10 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 05:10 @Arne2 Ville du selv kjøpt en slik båt? Garantert uten verdi etter 15år. Biler har forøvrig ikke bygget inn begrenset levetid, noen holder 15-20-30år, det kommer ann på vedlikeholdet, en båt som går i oppløsning uansett vedlikehold hadde vært uselgbar. Jeg har forøvrig en sommerbil som runder 33år i disse dager ;) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart Tirsdag 06:21 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 06:21 Nei det var en særdeles dårlig ide! Felles for båtfolk er jo at de stort sett er ute etter kvalitet og robuste løsninger! Man ser jo lett hvilke båter som er solide og mest etterspurt! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Arne2 Svart Tirsdag 07:37 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 07:37 3 hours ago, Førstefender said: rne2 Ville du selv kjøpt en slik båt? Garantert uten verdi etter 15år. Biler har forøvrig ikke bygget inn begrenset levetid, noen holder 15-20-30år, det kommer ann på vedlikeholdet, en båt som går i oppløsning uansett vedlikehold hadde vært uselgbar. Jeg har forøvrig en sommerbil som runder 33år i disse dager ;) Ja si det. Forsøkte bare å hinte litt til hvordan flertallet av dagens produksjonsseilbåter bygges nå i dag, i forhold til hvordan båtdesign før i tiden, og at man (kanskje) går mot en utvikling der båtene får en kortere levetid enn det som var vanlig før i tiden. Skrogene blir nå bygd med forholdvis mindre skrogtykkelse, og med et ytterskrog og en innerliner, der sammenføyningen kan være utsatt for delaminering, noe som gir en komplisert og vanskelig reparasjon, og en kjøl og et ror som er utsatt for veldig store bøymomenter, med tilhørende mulighet for utmatting, noe som har ledet fram til de noen av de ulykkene som har vært med moderne produksjonsseilbåter. Om jeg selv ville ha valgt en slik moderne produksjonsseilbåt? Man må vel kunne si at min gamle Moody 33 er bygd sånn omtrent akkurat motsatt. Det er brukt massive materialer både i skrog og dekk. Ikke noe bruk av noe distansemateriele i skrog eller dekk, ingen innerliner, en semilang kjøl som ikke stikker stikker dypt og som har en særdeles kraftig innfesting, ror beskyttet av rorskjeg og ikke noe seildrev, men en rett propellaksling. Ikke noe teakdek eller treverk. Moody'en må vel sies å være designet til å være nærmest evigvarende og jeg vil nok regne med at den kommer til å overleve meg. Nedsiden den er jo at "gammelt båtdesign" som dette kanskje kan gi litt asisiasjoner til "flytende container" eller "campingvogn på sjøen", men når man ser hvordan moderne seilbåter "fyker avgårde" og hvordan intriøret ser ut, så kan man jo bli litt fristet. Da gjelder det å fokusere på de feilkidene og de svakhetene som finnes ved moderne seilbåtdesign, slik at fristelsen går over, og lommeboken kan bevares i sitt nåværende format. Båten er vel nå 42 og motosykkelen er 32 og ingen av dem har så langt vist tegn til å gi seg. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart Tirsdag 16:00 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 16:00 På finn så teller jeg drøye 300 båtmerker. Mange av de er allerede konkurs, og det eneste som er sikkert flere kommer til å gå konkurs. Jeg mener det fortsatt er for mange båtprodusenter. Det kan jo være artig med mange, men resultatet blir dårlig kvalitet, og høye kostnader, noe som gjør det vanskelig å tjene penger. Problemet kommer jo også på veldikeholdsiden. En forhandler kan kanskje ha 6-8 båtmerker. Blir ikke lett for hverken selgere, verksted, eller delelager å bli god på noe av det de selger. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart igår klokken 07:28 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:28 Produksjonskosten er rett og slett for høy og da blir prisene for høye for folk flest. I tillegg forsvinner det få båter ut av markedet, så volumet blir lite da det bare trengs å fylle litt på fra toppen for å mette markedet. Noe annet med bil der det lekker som en sil i bunnen av markedet. Kommer nok noen konkurser i 2025 Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden 1 hour ago, hanto1 said: I tillegg forsvinner det få båter ut av markedet, så volumet blir lite da det bare trengs å fylle litt på fra toppen for å mette markedet. Det er nok slik at hvis man selger en båt med en framtidig levetid på 50-60 år, så kan man ikke regne med at den kunden kommer tilbake og kjøper en ny, sånn med det aller første, selv om kunden både er merkejojal og godt fornøyd. Moderne seilbåter kan vel kanskje sies å være bygd litt "smekrere" og mindre robust enn de en gang var, men en 20 år gammel seilbåt kan jo fortsatt være "god som ny". Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden On 1/27/2025 at 11:49 PM, Arne2 said: Problemet for båtbransjen er at de fortsatt leverer produkter som har for lang levetid Provoserende tanker - og her er det kanskje noen som faller litt av stolen og antar at dette er en beskrivelse av hvordan @Arne2 ønsker at verden skal utvikle seg. jeg antar jo meget sterkt at dette er en beskrivelse av hvordan verden kanskje vil utvikle seg snarere enn hvordan man ønsker at verden skal utvikle seg. :-) Det er litt konspiratorisk å anta at produkter bevisst produseres med en begrenset levetid for å tvinge folk til å stadig vekk kjøpe nytt og dermed sikre fremtidige inntekter,. Det kan til en viss grad fungere i markeder hvor man har svært få aktører, men ikke i et marked med velfungerende konkurranse. Sannheten er vel heller slik at man kutter hjørner der man kan kutte hjørner for å redusere kostnader - samt at markedsføringsavdelingene er flinke på å overbevise folk om at de trenger ny funksjonalitet. For å digregere enda mer ... jeg hadde mannskap ombord som hadde fast jobb i båtbyggeindustrien i Frankrike. Han fortalte meg følgende: "aldri, aldri kjøp en nyprodusert båt fra Frankrike!". En annen digresjon, og dette er noe jeg har gjentatt flere ganger her på forumet (kanskje mer relevant med biler og vaskemaskiner enn med båter, men også relevant for båter). Sett at 90% av produktene markedet pøser ut har en faktisk levetid på 5 år, mens 10% av produktene har en faktisk levetid på 40 år. Resultatet er at man vil ha en del biler/båtene/vaskemaskinene som fortsatt er i drift etter tretti år, samtidig som at nyere modeller går i stykker rett som det er. At relativt nye ting gikk i stykker også for tretti år siden har man forlengst glemt. Det er da lett å konkludere med at "de bygde båter/biler/vaskemaskiner bedre før i tiden". Påstanden kan nok sikkert være sann i enkelte tilfeller, men jeg tror ofte at den er et resutlat av at man har glemt at 90% av de gamle tingene allerede har gått i stykker. (Vaskemaskin er såpass billig at "enkleste løsning" tidvis er å erstatte gammelt med nytt, men ellers kjøper jeg mye heller brukt og billig enn nytt og dyrt. En brukt båt som allerede har overlevd i 30 år overlever sikkert en god stund til, mens en splitter ny båt/bil kanskje har mistet mer enn halvparten av markedsverdien i det garantien løper ut. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
-morten- Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden 36 minutes ago, tobixen said: Provoserende tanker - og her er det kanskje noen som faller litt av stolen og antar at dette er en beskrivelse av hvordan @Arne2 ønsker at verden skal utvikle seg. jeg antar jo meget sterkt at dette er en beskrivelse av hvordan verden kanskje vil utvikle seg snarere enn hvordan man ønsker at verden skal utvikle seg. :-) Det er litt konspiratorisk å anta at produkter bevisst produseres med en begrenset levetid for å tvinge folk til å stadig vekk kjøpe nytt og dermed sikre fremtidige inntekter,. Det kan til en viss grad fungere i markeder hvor man har svært få aktører, men ikke i et marked med velfungerende konkurranse. Sannheten er vel heller slik at man kutter hjørner der man kan kutte hjørner for å redusere kostnader - samt at markedsføringsavdelingene er flinke på å overbevise folk om at de trenger ny funksjonalitet. For å digregere enda mer ... jeg hadde mannskap ombord som hadde fast jobb i båtbyggeindustrien i Frankrike. Han fortalte meg følgende: "aldri, aldri kjøp en nyprodusert båt fra Frankrike!". En annen digresjon, og dette er noe jeg har gjentatt flere ganger her på forumet (kanskje mer relevant med biler og vaskemaskiner enn med båter, men også relevant for båter). Sett at 90% av produktene markedet pøser ut har en faktisk levetid på 5 år, mens 10% av produktene har en faktisk levetid på 40 år. Resultatet er at man vil ha en del biler/båtene/vaskemaskinene som fortsatt er i drift etter tretti år, samtidig som at nyere modeller går i stykker rett som det er. At relativt nye ting gikk i stykker også for tretti år siden har man forlengst glemt. Det er da lett å konkludere med at "de bygde båter/biler/vaskemaskiner bedre før i tiden". Påstanden kan nok sikkert være sann i enkelte tilfeller, men jeg tror ofte at den er et resutlat av at man har glemt at 90% av de gamle tingene allerede har gått i stykker. (Vaskemaskin er såpass billig at "enkleste løsning" tidvis er å erstatte gammelt med nytt, men ellers kjøper jeg mye heller brukt og billig enn nytt og dyrt. En brukt båt som allerede har overlevd i 30 år overlever sikkert en god stund til, mens en splitter ny båt/bil kanskje har mistet mer enn halvparten av markedsverdien i det garantien løper ut. Det skjedde jo faktisk med Amerikansk bilindustri på 70-80 tallet! Filosofien var at bilene skulle skrotes etter få år. og folk kjøpe nytt Da jeg begyndte å se etter Pilothouse båt for noen år siden, så jeg at Franske båter var ca 200000 billigere enn de skandinaviske båtene. Tror det er en grunn.. ikke bare etterspørsel. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
tobixen Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden 2 minutes ago, -morten- said: Det skjedde jo faktisk med Amerikansk bilindustri på 70-80 tallet! Filosofien var at bilene skulle skrotes etter få år. og folk kjøpe nytt At noe er en konspirasjonsteori betyr ikke nødvendigvis at det er usant :-) Dersom dette er en bevisst strategi fra en hel bransje, så vil jeg hevde at det er en konspirasjon. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Seilars Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden tobixen skrev 16 minutter siden: For å digregere enda mer ... jeg hadde mannskap ombord som hadde fast jobb i båtbyggeindustrien i Frankrike. Han fortalte meg følgende: "aldri, aldri kjøp en nyprodusert båt fra Frankrike!". Det er på tide at journalister går litt dypere på byggemetoder og materialvalg. Jeg følger endel youtubere, og når enkelte av dem får problemer ombord, så ser jeg veldig mange elendige byggemetoder. El. anlegg og batterier står plassert under dørken, der hvor vår båt kun har ei lensepumpe. Innerliner som aldri har vært limt skikkelig fra fabrikk. Spant som er forsøkt limt fast, men uten tilstrekkelig vedheft. Dørkplater som er limt fast så man ikke får tilkomst. Treverk plassert på steder der det kan suges opp vann. Generelt så tror jeg folk blir blendet av det de ser når de går ombord, og så glemmer de å studere bak kulissene. Rustfritt stål med speil finish og tykke solide bordplater gir inntrykk av kvalitet, det krever kunnskap å avsløre det motsatte. Når jeg er på båtmesser, så velger jeg tider med lite trafikk, for det mest interessante er det som er bak, under, og inni. Der ser man forskjellene på de ulike produsentene. Det handler ikke egentlig om hvilket land båten er produsert i, selv om det naturligvis er fellesnevnere også der. Det handler om byggemetoder og materialvalg. Det har aldri vært bedre båter å få kjøpt enn i 2025. Men kontrastene har vel heller aldri vært større i kulissene. Litt av problemet er at kundene er trofaste og naive ovenfor merkevarer. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden tobixen skrev 39 minutter siden: Det er litt konspiratorisk å anta at produkter bevisst produseres med en begrenset levetid for å tvinge folk til å stadig vekk kjøpe nytt og dermed sikre fremtidige inntekter Dette er ikke noe nytt og det gjøres. Det påstås at produsenter av lyspærer var de første som bevist laget produkter med begrenset levetid for å kunne selge nye. Lyspære, Historie | Kunne lage lyspærer som lyser «evig»: – Bedre at forbrukeren må skifte pære ofte Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
ohio Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Nedgang i nybåtmarkedet skyldes høye priser Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden 2 minutes ago, Jens_P said: Dette er ikke noe nytt og det gjøres. Javisst, jeg er klar over det - det har til og med et begrep på engelsk, "Planned Obsolescence". Jeg vil likefullt hevde to ting: I et marked med velfungerende konkurranse vil ikke slike grep ha noe effekt, tvert om. Dersom mange nok folk er involvert, så vil det på sikt være umulig å hemmeligholde slike grep. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hekri Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Og høye priser kommer av god kvalitet - og varighet. Hvis ting - båter - skal ha begrenset varighet og lave priser - hva da med miljøaspektet? Så vidt jeg vet er glassfiber ikke resirkulerbart? Søppelbergene renner over. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
tobixen Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden 22 minutes ago, -morten- said: Det skjedde jo faktisk med Amerikansk bilindustri på 70-80 tallet! Alred P. Sloan i General Motors introduserte dette konseptet allerede i 1924. Post-edit: dette var vel en litt mer uskyldig variant, planen var å stadig vekk endre design på nye biler slik at gamle biler ble oppfattet som mindre moteriktige, og således fikk en redusert markedsverdi. Å bevisst lage ting slik at de går i stykker etter kort tid har definisjonen "Contrived durability" ihht wikipedia. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.