larsenigarasjen Startet Tirsdag 07:51 Link til dette innlegget Startet Tirsdag 07:51 Hei. Jeg prøver å hjelpe en kamerat med å koble opp AIS i båten. Vi får ikke opp AIS target i plotteren, så ble usikre på hvordan dette skal kobles opp. Plotter: Raymarine Axiom+9 AIS: Easy AIS Converter: Simrad AT10 Vi har endret baut i AIS til 9600, som er det converteren tar. Vi koblet hvit fra AIS til hvit fra converter, og grønn fra AIS til brun fra converter. Vi finner converteren i device listen i plotteren, men får ikke inn noen AIS target på kartet. Så jeg tenker at feilen må ligge på NMEA0183 nettet. Har jeg tenkt feil mtp. koblingene? Koblinger AIS: Koblinger AT10 converter: Sitér dette innlegget Link to post
Supermix Svart Tirsdag 08:04 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 08:04 Det er kobla feil White/Brown er NMEA Out +/- Yellow/Green er NMEA In +/- Sitér dette innlegget Link to post
larsenigarasjen Svart Tirsdag 08:26 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 08:26 Supermix skrev 21 minutter siden: Det er kobla feil White/Brown er NMEA Out +/- Yellow/Green er NMEA In +/- Dette forsto jeg ikke helt. Kan du forklare nærmere? Sitér dette innlegget Link to post
Supermix Svart Tirsdag 09:05 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 09:05 Sitér dette innlegget Link to post
larsenigarasjen Svart Tirsdag 09:15 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 09:15 Supermix skrev 5 minutter siden: Takk for svar :-) Da prøver vi dette :-) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart Tirsdag 12:19 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:19 38400 baud trengs for å ha kapasitet til å overføre AIS data. AT10 støtter ikke AIS NMEA 183 setninger. AT10 NMEA 183 setninger: AAM, APB, BOD, BWC, DBT, DPT, GGA, GLL, GSA, GSV, HDG, HDT, MTW, MWD, MWV, RMA, RMB, RMC, ROT, THS, VBW, VDR, VHW, VLW, VTG, XDR, XTE, ZDA AIS setningene er AIVDM og AIVDO Kjenner bare til Actisense NGW-1 med spesiell AIS software som kan konvertere AIS data mellom NMEA 183 og 2000. Sitér dette innlegget Link to post
larsenigarasjen Svart Tirsdag 13:32 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 13:32 abbor skrev 1 time siden: 38400 baud trengs for å ha kapasitet til å overføre AIS data. AT10 støtter ikke AIS NMEA 183 setninger. AT10 NMEA 183 setninger: AAM, APB, BOD, BWC, DBT, DPT, GGA, GLL, GSA, GSV, HDG, HDT, MTW, MWD, MWV, RMA, RMB, RMC, ROT, THS, VBW, VDR, VHW, VLW, VTG, XDR, XTE, ZDA AIS setningene er AIVDM og AIVDO Kjenner bare til Actisense NGW-1 med spesiell AIS software som kan konvertere AIS data mellom NMEA 183 og 2000. Ai, ja da har jeg gått på en smell med den converteren :-( Vil en av disse fungere tror du? https://seatronic.no/yacht-devices-ydng-03r-nmea-gateway-for-nmea0183-og-seatalkng https://www.maritim.no/digital-yacht-nmea-2000-to-nmea-0183-converter Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart Tirsdag 14:48 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:48 Har aldri kikket på detaljene for den fra Yacht Devices, men vet at denne virker. https://seatronic.no/actisense-ngw-1-iso-ais Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Tirsdag 15:17 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 15:17 Nå kjenner jeg ikke akkurat den Actisence enheten, men jeg har hatt en Actisence USG-1, NMEA0183 til USB (optisk) i maaange år uten et feilslag. Den har jeg mellom en Raymarine 650 AIS og en ThinkPad laptop med OpenCpn kartprogram. Digital Yacht utstyr har jeg dårlig erfaring med. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.