Jump to content

Nor-Dan 61 Quartro VS Bella 621 DC

Bilo

Recommended Posts

Hei båtfolk !!

Vi holder på å se oss rundt etter ny båt, og skal se på to stk nå i helga som kommer.

En Nor-Dan 610 fra 2001, med 120hk Mercruiser innenbords diesel fra 2008, tik 100.000kr, og en Bella 621 fra 2007, med 135hk Mercury Verado utenbordsmotor, til 150.000kr.

Nor-Dan har fastmontert toalett i benken framme, og eget skap til kokeapparat.

Bella har verken toalett eller kokemuligheter, men man får jo kjøpt portapotti og billig gassbluss i koffert, så det er jo ikke noe stort problem.

Begge båtene ser bra ut (på bildene i alle fall) og har fulgt servicer osv.

Hvis man ser bort fra aldersforskjellen, hvem av disse to vil dere ha valgt med tanke på sjøegenskaper, komfort osv ?

Det er disse to det står mellom nå, i prisklassen 100-150 tusen.

På forhånd takk, hilsen fra Gildeskål, nord-Norge :)

Har ingen erfaring med de to båtene, men hadde ikke kjøpt noe med den Mercruisern.  Generelt vil jeg har påhenger på båter opp til 28-29 fot.  Veldig glad jeg ikke har Drev, med belger gjennomføringer styresylindre osv.

for meg så gjelder så ny båt og motor som mulig.  Sjekk også kalesjen på begge! kostbart å bytte på slike med helkalesje. Ikke noe stor kostnad med portta potti og kokeapparat. Spørsmålet er hvor mange overnattinger det blir i året med en sånn båt

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Takk for svar. Kalesje er bytta i 2020 på Nor-Dan, og i 2022 på Bella. Jeg har null erfaring selv med hekkagregat, så jeg heller nok mot Bella. Det samme gjør kona, og det er jo et stort pluss :)

Satser på noen langhelger i båt til sommern, så da er det jo kjekt med bærbar dass :)

Har hatt Nor-Dan 610 med innenbords, de finnes også med utenbords og hadde mye heller gått for en av de. Ville også sett etter en med luke i vindskjermen. Bella 621 har jeg ingen erfaring med.

Som nevnt over, 1,7l diesel bør du styre langt unna uansett båt. 

Ellers anbefaler jeg å se på Askeladden 605 Explorer som jeg anser som et bedre alternativ enn begge de to nevnte i den klassen. Yamarin 6110 også et godt alternativ men kanskje ikke fullt så godt utnyttet.

Nå vet jeg ikke hva slags erfaring trådstarter har på sjøen. Førstegangs kjøper?

Mitt inntrykk er at folk ønsker ALT når båt skal handles. Tenker da på do, dusj, mange sengeplasser, kokemuligheter, gjerne med varmt og kaldt vann osv. 

Mitt tips er til den størrelsen, jo enklere jo bedre. Noe som er fordelen, og for noen ulempen med Bella. Jeg mener en fordel. 

Fyll opp en kjølebag med fryste elementer hjemenfra. Ungå kjølebag  som kobles i sigarettutaker. Går fort å tømme et batteri...

Ta med det som trengs for en dag, eller ei natt på sjøen. Som du sier et portabelt kokeapparat, kanskje supplert med en grill, så kan du leve godt i et døgn. Lys løses med ei hodelykt, og ei portabel LED-lykt. Portaoitti er noe drit sies det, men det er fast installasjon også.... Egentlig ikke så gale å tømme ei Portaoitti på vei hjem, der hvor du bor er det lovlig. 

Med det ender du opp med en enkel båt, kun et batteri, og hverken vann eller kloakk. Egentlig helt ok. Min forrige båt var slik, savner den av og til. 

Har en kamerat som har en slik båt. Enkel og bra den. 

Ved inspeksjon kikk for vannskader i kabinen. Min kamerat sliter med utett takluke. 

Jeg har ikke kjennskap til Nor-Dan, men jeg tror ikke den er selvlensende. Bella er selvlensende. En mer moderne måte å bygge båt på. Fordelen er at det er lett å spyle båten hvis en har noe fiskeslo, reker eller annet graps. Fordel på båter i den alderen hvis de ikke har teakdekk. 

Lykke til. 

Sørlandet2 skrev 35 minutter siden:

Nå vet jeg ikke hva slags erfaring trådstarter har på sjøen. Førstegangs kjøper?

Joda, jeg har god erfaring med båtlivet. Fikk bruke vår Rana 14 med 4hk johnson alene fra jeg var 10 år på starten av 80-tallet, og har vel igrunn alltid hatt båt. Alt fra tresjark med 8hk Sabb, via Viksund colombi, til 15 fots Selco med 100hk evinrude som gikk i 42 knop, til Ryds 560HT med Yamaha F100.

Sistnevnte har vi nå, men har lyst på litt mere comfort og mulighet til overnatting. Er vant med campingvogn og campingliv også, så dotømming er ikke noe problem :)

Det er bare jeg og kona som skal på tur, så da trenger vi jo ikke allverdens med plass. Portapotti, plastkoffert med gassbluss i, en Cobb-grill eller lignende, kjøleboks, og en oppladbar dusj fra Biltema, så har vi det vi trenger til ei langhelg / lita uke på tur.

Bilo skrev 13 minutter siden:

Joda, jeg har god erfaring med båtlivet. Fikk bruke vår Rana 14 med 4hk johnson alene fra jeg var 10 år på starten av 80-tallet, og har vel igrunn alltid hatt båt. Alt fra tresjark med 8hk Sabb, via Viksund colombi, til 15 fots Selco med 100hk evinrude som gikk i 42 knop, til Ryds 560HT med Yamaha F100.

Sistnevnte har vi nå, men har lyst på litt mere comfort og mulighet til overnatting. Er vant med campingvogn og campingliv også, så dotømming er ikke noe problem :)

Det er bare jeg og kona som skal på tur, så da trenger vi jo ikke allverdens med plass. Portapotti, plastkoffert med gassbluss i, en Cobb-grill eller lignende, kjøleboks, og en oppladbar dusj fra Biltema, så har vi det vi trenger til ei langhelg / lita uke på tur.

Bra ?

Ta en kikk på de du nevner. Tilstanden på de du ser på er kanskje mer avgjørende, enn hvordan de kom ut i test for 20 år siden. 

Lykke til. 

Bilo skrev for 2 timer siden:

så har vi det vi trenger til ei langhelg / lita uke på tur.

Innen samme prisklasse, men 1 fot opp , og etter hva jeg kan se av diverse omtaler her inne en litt mer romslig og komfortabel weekendcruiser - Skibsplast 655
Ikke allverdens erfaring selv i denne klassen, men sikkert andre her som kan utdype mer

https://www.finn.no/mobility/item/389920640

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg har hatt Nor Dan 610 med utenbords motor, det var en båt som jeg var veldig fornøyd med, men jeg ville ikke hatt den med innenbords motor. Jeg har kjørt en med, og synes ikke det passet den båten.  Bella har jeg ingen erfaring med. 

Lykke til med kjøp av båt.

Hei! Som flere andre har vært inne på ville jeg også ha gått for utenbordsmotor på denne type båt - og jeg ville uansett ha styrt unna Mercruiser 1,7 som har et relativt frynsete rykte.

Jeg har hatt en 2008 Bella 621 DC med Mercury Optimax 115 i fire sesonger. Kjøpte den våren 2010 som "ny" utstillingsbåt fra forhandler som min første båt.

Vi var godt fornøyde med båten i vårt eie, og syntes den hadde et fint design og en bra planløsning. U-sofaen bak passet oss bra, og gjennomgang via luke i vindskjermen med solide trappetrinn var et pluss. Kjøpte også putesett for solseng bak som konverterer sittegruppen til en grei solseng. Kvaliteten virket bra, og alt utstyr var fra anerkjente underleverandører.

Opplevde litt knirk fra dørløsningen inn til kabin, men det ble enkelt løst med noen filtknotter.

Jeg kunne imidlertid ha ønsket meg litt mer motor, så jeg vil tro at en Verado 135 passer skroget bra og gir en helt annen opplevelse enn 115 hesteren jeg hadde.

Når det er sagt finnes det mange produsenter i dette segmentet, og alternativer som f.eks. Yamarin og Ibiza kan kanskje være hakket over på finish og sjøegenskaper - uten at jeg har erfaring med disse. Bellaen var absolutt god nok for oss inntil 3-fotssyken slo inn for fullt...

Lykke til!

Takk for svar ?

Vi har nå vært å sett på båten, og fikk et veldig bra inntrykk. Både båt og motor ser bra ut, og båten står på en dobbelaksla Brenderup båthenger som følger med i prisen. Eierne har vært nøye med alle servicer, og har stelt godt med båten. Ny kalesje i 2020, og kartplotter med kart over Nordland. Et stort pluss at Veradoen ikke har registerreim ?

Alt i alt et bra kjøp til 150 tusen vil jeg tro ?

Bilo skrev On 2.2.2025 at 15.05:

Takk for svar ?

Vi har nå vært å sett på båten, og fikk et veldig bra inntrykk. Både båt og motor ser bra ut, og båten står på en dobbelaksla Brenderup båthenger som følger med i prisen. Eierne har vært nøye med alle servicer, og har stelt godt med båten. Ny kalesje i 2020, og kartplotter med kart over Nordland. Et stort pluss at Veradoen ikke har registerreim ?

Alt i alt et bra kjøp til 150 tusen vil jeg tro ?

Høres bra ut. 
Verado kan for noen høres skummelt ut. De japanske har kanskje et bedre rykte hos enkelte. 
Kanskje jeg er litt upartisk, men har hatt Verado i 10 år. Super motor. Velbygd, og solid. Var vel noe tull med de første, men søker du på nett, så er det lite problemer, både teknisk eller med korrosjon. Enkel å gjøre vedlikehold på selv. Årlig service bytte olje på motor og gir. Sørg for rein bensin, og gode filter. Impeller skal byttes hver tredje år. 

Den har elektrisk gir og gass. Noe som sikrer fin og behagelig giring, samt med servostyring så er den fin å operere. Kompressor sørger for at den er sterk i lave turtall. 

Lykke til med valg.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...