Jump to content

Èn ustabil turteller når begge motorer er igang - TAMD41A

Bonita I

Recommended Posts

Oppdaget i dg at stb turteller detter ut når bb motor er igang med over 1000 omdr.   

Stb turteller fungerer utmerket når bare denne motoren kjøres - på alle turtall.

Når bb motor startes og går på tomgang er alt ok.  Men økes bb motor til over 1000omdr. faller stb turteller til 0 - og kommer først inn igjen ved over 2200 omdr. 

Ved reduksjon i turtall under 2200 omdr (på begge motorene)  faller igjen stb turteller til 0 

Stoppes bb motor etter stb turteller viser 0 - skjer ingen ting - fortsatt 0.  Ny start stb og turteller virker som normalt, helt til bb motor startes og har mer enn 1000 omdr

Alt har funger ok til like før jul - så håper bare det er en kontakt som er dårlig el. lign - men før jeg begynner å leite etter feilen er det kanskje noen som har en logisk forklaring og råd for feilsøking/ fix ?

BONITA I

Kan det ha noe med at begge dynamoene lader mot et felles punkt, eksempelvis skillediode eller lignende? Om den ene dynamoen har lavere settpunkt enn den andre kan den vel slutte og lade og dermed heller ikke gi signal til turteller over W uttaket. Litt tvilsom teori kanskje siden alt har vært ok tidligere.

Likevel er det flere med dobbelinstalasjon hvor motorene lader hver sitt startbatteri, men hvor den ene også lader forbruk i tillegg. Egentlig ulogisk da en dynamo må slite mye mer enn den andre, men kanskje en måte man unngår problemet med  turteller og andre ting? Er det mulig å koble ladekabler til hver sine batteri og se om det da ordner seg?

Bare en teori dette fra meg  :smiler:

Takk for tips @hegra  Må ta en gjennomgang på opplegget - og se om jeg kan koble til hvert sitt batteri for å se om det ordner seg.  Har som sagt fungert greit tidligere - og eneste som har vært gjort i fjor vår var installert ny dynamo på bb motor.  Men som sagt fungert greit etter det .....

Kan det være at dynamo stb motor nærmer seg slutten/er dårlig  ?? Og hvordan finne ut "settpunkt" for dynamoene ??

BONITA I

Bonita I skrev for 4 timer siden:

Takk for tips @hegra  Må ta en gjennomgang på opplegget - og se om jeg kan koble til hvert sitt batteri for å se om det ordner seg.  

Ja, det er viktig og kjenne anlegget uansett. VP brukte ofte en blå skillediode på sine installasjoner, men om det er tilfelle hos deg vet jeg ikke. Dette med settpunkt er ikke jeg den rette å svare på. Jeg hadde prøvd ja og kjøre dynamoene mot hver sine adskilte batteri og sett hva som da skjer, men ikke sikkert det hjelper. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...