Jump to content

Hvilken vei går strømmen til/fra dynamo og starter?

Maika

Recommended Posts

Jeg har i dag én pluss-kabel fra batteri til starter, og så går det en kabel videre derfra til B+ på dynamo-en. Jeg regner med at det er gjort slik for å slippe å strekke en kabel til hver av disse.

Går strøm alltid fra batteri og til starter, og fra dynamo og til batteri? Eller kan feks dynamoen trekke strøm på B+?

Årsaken til at jeg spør, er at jeg leker med tanken om å koble til en Victron Battery Protect reversert på dynamoen for å ha en kombinert strøm og spennings-kontroll, altså en sikkerhet ved feks. en kortslutning i dynamo. Victron Battery Protect er "enveis", så hvis strøm har behov for å flyte begge veier, så kan den altså ikke brukes.

Maika skrev 56 minutter siden:

Jeg har i dag én pluss-kabel fra batteri til starter, og så går det en kabel videre derfra til B+ på dynamo-en. Jeg regner med at det er gjort slik for å slippe å strekke en kabel til hver av disse.

Ja, for å gjøre motorinstallasjonen litt enklere. Best med kabel direkte fra dynamo til batteri, gjerne en større dimensjon enn originalt.

Maika skrev 58 minutter siden:

Går strøm alltid fra batteri og til starter, og fra dynamo og til batteri? Eller kan feks dynamoen trekke strøm på B+?

Så lenge diodene er i orden går det ingen strøm den veien. 
D+/61 koblingen trekker strøm, men den er koblet via tenningsnøkkel og ladelampe.

Dynamo og lading av flere batterier

I kabelen mellom batteri og starter, går det strøm begge veier.  Først fra batteri til starter når du starter motoren, og så fra dynamo via starter til batteriet, når dynamoen lader.

I kabelen mellom B+ på dynamo og starter, går det bare strøm én vei.  Bare fra dynamo til starter (og videre til batteri), og bare når dynamoen lader.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...