Jump to content

Hvilken vei går strømmen til/fra dynamo og starter?

Maika

Recommended Posts

Jeg har i dag én pluss-kabel fra batteri til starter, og så går det en kabel videre derfra til B+ på dynamo-en. Jeg regner med at det er gjort slik for å slippe å strekke en kabel til hver av disse.

Går strøm alltid fra batteri og til starter, og fra dynamo og til batteri? Eller kan feks dynamoen trekke strøm på B+?

Årsaken til at jeg spør, er at jeg leker med tanken om å koble til en Victron Battery Protect reversert på dynamoen for å ha en kombinert strøm og spennings-kontroll, altså en sikkerhet ved feks. en kortslutning i dynamo. Victron Battery Protect er "enveis", så hvis strøm har behov for å flyte begge veier, så kan den altså ikke brukes.

Starteren bruker du vel bare før motoren har startet og dermed produserer jo ikke generatoren noe strøm

Det vil overraske meg om generatoren bidrar med strøm når motoren drives rundt av starteren (normalt) kun noen sekunder. 

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Maika skrev 56 minutter siden:

Jeg har i dag én pluss-kabel fra batteri til starter, og så går det en kabel videre derfra til B+ på dynamo-en. Jeg regner med at det er gjort slik for å slippe å strekke en kabel til hver av disse.

Ja, for å gjøre motorinstallasjonen litt enklere. Best med kabel direkte fra dynamo til batteri, gjerne en større dimensjon enn originalt.

Maika skrev 58 minutter siden:

Går strøm alltid fra batteri og til starter, og fra dynamo og til batteri? Eller kan feks dynamoen trekke strøm på B+?

Så lenge diodene er i orden går det ingen strøm den veien. 
D+/61 koblingen trekker strøm, men den er koblet via tenningsnøkkel og ladelampe.

Dynamo og lading av flere batterier

Takk for svar!

Ingar skrev 14 minutter siden:

Så lenge diodene er i orden går det ingen strøm den veien. 

Da mener du dioder inne i dynamoen? 

(Jeg har ingen dioder mellom B+ og batteriet, dynamoen er en Valeo 60A fra på motor fra 1999.)

I kabelen mellom batteri og starter, går det strøm begge veier.  Først fra batteri til starter når du starter motoren, og så fra dynamo via starter til batteriet, når dynamoen lader.

I kabelen mellom B+ på dynamo og starter, går det bare strøm én vei.  Bare fra dynamo til starter (og videre til batteri), og bare når dynamoen lader.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...