Jump to content

Gasskasse 5kg til seilbåt brønn

audunfr

Recommended Posts

Heia. Skal installere gass i båten og må ha gassbeholder i ene sittebrønnen over vanntank. Her kan det i teorien lekke inn i båten så jeg vil sikre meg med en gasskasse med drenering ut over vannlinje (kort strekk). Det blir gassalarm i gulvhøyde koblet til avtrekksvifte ( i gulv) om alarm skulle gå. 

Men siden jeg vil ha en gasskasse så startet jeg å undersøke dette. Blir overrasket over hvor ekstremt dyrt dette er. En gasskasse for 2kg er over 2000kr, 5kg er 5500kr (båtbua har til 3200 som jeg kan gå med på, men virker som de ikke vet når ting er operativt igjen). 

Er det noen her som har handlet gasskasse, installert gass, evt vet om alternativer som er trygt uten å koste halve lønna? Jeg ønsker helst 5kg, men ser jeg nok må gå for 2kg og kjøpe kasse for 2kg. 

Noen som har tips til vei jeg kan gå her? 

Tusen takk

Takk for svar. Fant at en kan benytte finner plater og legge high density plast inni plus gasstett fugemasse. Men er litt usikker da jeg vil ha ting sikkert. Plastboks industri til noe heavy middel må jo også være en mulighet jeg må undersøke. 

Skal følge litt med på finn. Har sendt melding på en der ute uten noe svar. Litt redd for 2kg blir for lite over en 20 dagers utfart selv om det kun er komfyr. Vi er to voksne og tre barn i skuta. Kan ha med ekstra, men da skal den også oppbevares trygt. 

audunfr skrev 57 minutter siden:

Litt redd for 2kg blir for lite over en 20 dagers utfart selv om det kun er komfyr.

Ville godt for 5kg og hatt 2kg som reserve den går normalt i  dregg luka som normalt har drenering til friluft

Husk at fulle gassflasker skal stå.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Ja jeg er også veldig på 5kg flaske istedenfor 2 for å slippe å ta med ekstra. 

Har satt opp varsels på finn for å se om det kommer ut noe. 

Hvis ikke det kommer ut noe så mulig jeg går for Huldra sitt forslag med følgende oppsett:
15mm vannfast finér

Sikafleks 292i for liming og hjørnefuger (ekstra forsterket med beslag i hjørner og midt på). 

0.5mm HDPE plastinnlegg for ekstra "gasstettning" som limes til innsiden av kassen i ett stykke.

Lokk med klemmer med lekt innvendig i kassen som EPDM list kan legges mot for tetning. 

Test:
Siden den må tåle at gassflasken "sprekker" så trykktester jeg med 6-10bar. Drenering er 30mm så burde ta unna endel ved en flaskesprekk. Hvis den klarer dette uten å boble i skjøter eller lokk så burde vel konstruksjonen være rimelig ok. 

Men blir en nødløsning da jeg ikke har regnet på pris dette kommer oppi vs kjøp av gasskasse (kanskje det er likt for alt jeg vet selv om platene kommer på under 1000 lappen), evt om jeg er helt på jordet.  

• 3 uker senere...

Liten update her. Kontaktet via tipset til @Morten_L norsklystbåtdestruksjon som tilfeldigvis hadde en 2 og 5kg gasskasse stående (blå). Så kjøpte meg den på 5kg til en grei penge som kom i posten for litt siden. Den er og ser ikke ny ut, men forhåpentligvis gjør den nytten sin. Takk for alle tips - alle ble vurdert. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...