Jannmar Startet 2.Februar Link til dette innlegget Startet 2.Februar Jeg har en 22 fot styrehusbåt (Tobias 555 HT) hvor jeg har prøvd å plassere et kompass. Uansett hvor jeg plasserer kompasset inne i styrehuset, og da slik at jeg ser det fra førerposisjon, endrer nåla retning straks jeg slår på kartplotter og ekkolodd. Jeg ser i salgsannonser på Finn.no at kompass i en hel del styrehusbåter er plassert på instrumentbordet, og da rett ved kartplotter og ekkolodd. Er dette bare til pynt, eller har det noen nytte? Og i så fall hvilken nytte har det? Hva kan det brukes til? Link to post
Haba Svart 2.Februar Link til dette innlegget Svart 2.Februar Når du slår på kartplotter og ekkolodd og kompasset er montert i nærheten vil det bli påvirket av manetfelt som ledningene til instrumentene generer. Har du mulighet for å montere kompasset over instrumentbordet eks. i taket. Link to post
Jannmar Svart 2.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar I taket har jeg VHF- radio og ekstern høyttaler + 3 stk vindusviskermotorer rett oppunder taket framme, og alt dette utstyret får også kompasset til å endre seg. Taket i styrehuset er for lite til å få plassert kompasset i tilstrekkelig avstand fra disse tingene. Link to post
-morten- Svart 2.Februar Link til dette innlegget Svart 2.Februar Jeg har ikke analogt kompass i min styrehusbåt. Hadde det i forrige båt, men det var skjelden behov for det. Hva skal du bruke det til? Har tre adskildte ting jeg kan se kompaskursen og posisjon på Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Ask Svart 2.Februar Link til dette innlegget Svart 2.Februar Mange yrkesskip, som ofte er av stål, har sjølve kompasset på styrehustaket, og speglar slik at dei kan sjå kompasset innanfrå. Sikkert ikkje det billigaste alternativet på ein fritidsbåt. Link to post
Hulda Svart 2.Februar Link til dette innlegget Svart 2.Februar Du får skaffe deg et gyrokompass om du ikke kan bruke GPS. Livbåtene på gamle Frigg hadde magnetkompass, der nåla fulgte rorutslaget. På Hulda er kompasset så nøyaktig etter justering av magnetene at jeg har ikke giddet å sette opp deviasjonstabell. I en del båkonfigurasjoner blir kompasset bare til pynt. Link to post
-morten- Svart 2.Februar Link til dette innlegget Svart 2.Februar 48 minutes ago, Ask said: Mange yrkesskip, som ofte er av stål, har sjølve kompasset på styrehustaket, og speglar slik at dei kan sjå kompasset innanfrå. Sikkert ikkje det billigaste alternativet på ein fritidsbåt. Det er vel for å kunne gå en kurs ut i fra bruket når man er ute. Her er det snakk om et analogt kompass inne i styrhuset. en repeater på dekk er vel ikke vanskelig å få til når han har kartplotter og diverse fra før ombord! Personlig har jeg ikke bruk for det og i forrige båten var det omtrent til pynt. Jeg har selv lært navigasjon på gamle måten i marinen med papirkart og paralellforsyver. Men bruker 100% elektronisk navigasjon med gps og kartplotter. Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Steihy Svart 2.Februar Link til dette innlegget Svart 2.Februar Jeg har faktisk vært så paranoid at jeg har prøvd å venne meg til oftere bruk av magnetkompasset i rattsøyla. Bare i tilfelle Putin begynner å kødde med alle GPS signalene...Ikke si det til noen. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
-morten- Svart 2.Februar Link til dette innlegget Svart 2.Februar 2 hours ago, Steihy said: Jeg har faktisk vært så paranoid at jeg har prøvd å venne meg til oftere bruk av magnetkompasset i rattsøyla. Bare i tilfelle Putin begynner å kødde med alle GPS signalene...Ikke si det til noen. Da bruker du det til styrekompass for å holde kursen? eller navigerer du med det og rekner ut missvisning avdrift og deivasjon? Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Steihy Svart 2.Februar Link til dette innlegget Svart 2.Februar Jeg kan ikke navigere. Prøver å merke meg kursen så pass at jeg har omtrentlig retning om alt skulle falle ut og tåka siger på. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
mons Svart 2.Februar Link til dette innlegget Svart 2.Februar I tett vær der du ikke har noe som helst å styre etter er det lettere å holde kursen med et kompass enn plotteren. Plotteren viser snittretningen den den siste stunden og reagerer for sent til å korrigere kursen på en skikkelig måte. Var ute og hadde opplæring i mørkekjøring i helga. 20+ knop.En av elevene så på plotteren at båten svingte styrbord, men selv om han svingte babord fortsatte plotteren å vise at han gikk mot styrbord. Han hadde lagt inn nokså skarp sving til sb og reduserte den bare litt når han svingte bb. Lett å bli forvirret når det er helt mørkt overalt.. Bortsett fra kjøring i tett vær uten autopilot er det nok ikke mange som har bruk for kompass. Mons Link to post
abbor Svart 2.Februar Link til dette innlegget Svart 2.Februar All båtelektronikk har en compass safe distance oppgitt, typisk 30-40 cm. Pass på at ledninger og strømforsyning til plottere også har denne avstanden til kompasset. Har en 21' styrhusbåt med et analogt kompass. Men det er et stykke ned på reservelista. Bruker primært satellittkompass, har to elektroniske kompass med rategyroer som backup. Hvis det elektriske feiler så har jeg det analoge kompasset, må fjerne en av plotterene for å få god sikt til det og sikkert også for å unngå forstyrrelser. Kompasses er midt bak plotteren på midten av bildet. Link to post
Ask Svart 2.Februar Link til dette innlegget Svart 2.Februar -morten- skrev for 8 timer siden: Det er vel for å kunne gå en kurs ut i fra bruket når man er ute. Her er det snakk om et analogt kompass inne i styrhuset. en repeater på dekk er vel ikke vanskelig å få til når han har kartplotter og diverse fra før ombord! Personlig har jeg ikke bruk for det og i forrige båten var det omtrent til pynt. Jeg har selv lært navigasjon på gamle måten i marinen med papirkart og paralellforsyver. Men bruker 100% elektronisk navigasjon med gps og kartplotter. Eg oppfattar det slik at det er fordi styrehusa er av metall, og fordi det er mykje elektronikk i styrehusa, men dette sikkert kan @Poseidon mykje om. Link to post
Hulda Svart 3.Februar Link til dette innlegget Svart 3.Februar Det kan Hulda noe om. Det er alle former for jern som ikke er ren austenitt. Pluss strømførende kabler, instrumender, magneter og andre usynlige feller. Link to post
whisper Svart 3.Februar Link til dette innlegget Svart 3.Februar Har også et slikt kuleformet kompass på dashen. Brukes på transportetapper på åpent hav sammen med plotteren. Føler det er lettere å gå 20-30 mil i rett linje mot horisonten uten holdepunkter med kompasskurs i tillegg til plotteren. Også kjekt å ha om plotteren streiker når jeg ikke ser land på vei hjem. Til tider sterk vestgående strøm, så ikke alltid helt lett å holde dønn rett kurs. Link to post
Hulda Svart 3.Februar Link til dette innlegget Svart 3.Februar Det hender rett som det er at jeg setter en kurs på plotter. Sjekker at båten går kursen, ser hva kompasset viser, og så styrer kompasskurs. Som regel tar autopiloten seg av hele greia. Link to post
whisper Svart 3.Februar Link til dette innlegget Svart 3.Februar Helt riktig Hulda, autopilot er lettere, men for oss som går 20-40 mil i rett linje mot horisonten på vei til eller fra fiskeplassen 4-6 ganger i året i 20 knop når været er bra, så er det regningssvarende å kjøre kompasskurs/plotter kontra autopilot. skal dog ikke si tanken er tenkt på autopilot så man rekker å rigge stengene underveis de ganger man er alene. Blir fort en time mer fisketid med opp og ned i fart, så har en viss verdi. Foreløpig har fangstene vært mer enn tilstrekkelig til eget bruk på hver tur, så verdien er ikke der ennå for min ene time eller to hver vei. uansett og igjen, kompasskurs er nyttig hjelpemiddel på lange rette strekker for min del. Link to post
Jannmar Svart 4.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar Takker for mange svar. Det ser ut til at de fleste som har fastmontert kompass som pga. diverse påvirkninger viser himmelretning i hytt og pine, rett og slett bruker det til å holde kursen med. Link to post
index Svart 4.Februar Link til dette innlegget Svart 4.Februar Jannmar skrev 16 minutter siden: Det ser ut til at de fleste som har fastmontert kompass som pga. diverse påvirkninger viser himmelretning i hytt og pine, rett og slett bruker det til å holde kursen med. Ja, på den måten får man jo sett mange nye steder. Jeg har ikke så mye som påvirker ombord, så jeg er en av de som faktisk kan stole på kompasset. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hanto1 Svart 4.Februar Link til dette innlegget Svart 4.Februar Kompasset har funket ok i alle lukkede båter jeg har hatt siden 95. Sikkert noen grader feil på enkelte kurser, men tålig ok. Får man ikke plassert kompasset riktig så bruk et håndholdt i nøden. Link to post
Jannmar Svart 4.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar whisper skrev for 22 timer siden: Har også et slikt kuleformet kompass på dashen. Brukes på transportetapper på åpent hav sammen med plotteren. Føler det er lettere å gå 20-30 mil i rett linje mot horisonten uten holdepunkter med kompasskurs i tillegg til plotteren. Også kjekt å ha om plotteren streiker når jeg ikke ser land på vei hjem. Til tider sterk vestgående strøm, så ikke alltid helt lett å holde dønn rett kurs. Takker @whisper for det eneste svaret som er svar på det jeg spurte om. Eller var resten av svarene like mye i hytt og pine som et kompass ved kartplotteren. Typisk Båtplassen. Til alle på Båtplassen: Les spørsmålet trådstarter stiller, før dere svarer. Link to post
index Svart 4.Februar Link til dette innlegget Svart 4.Februar Jannmar skrev 10 minutter siden: Til alle på Båtplassen: Les spørsmålet trådstarter stiller, før dere svarer. Svaret på spørsmålet ditt er jo helt opplagt: Ingenting. Et kompass som viser i hytt og pine kan ikke brukes til noe som helst" Ellers vil jo de fleste gjerne ha hjelpe til å løse problemet, men du vil bare ha bekreftet det opplagte. Lykke til videre, jeg gidder ikke å følge med på slike tulletråder. Så jeg blokkerer. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
emilskj Svart 5.Februar Link til dette innlegget Svart 5.Februar For meg er det et helt åpenbart svar på spørsmålet: Uansett hvor mye feilvisning kompasset har, kan det sannsynligvis brukes til å gjennomføre en Williamson-tørn i en MOB-situasjon. Samt at det er greit å bruke hvis ukyndige skal avlaste bak rattet, de fleste klarer å forholde seg til å fortsette å styre samme kompasskurs, og da er det totalt irrelevant om kursen er faktisk korrekt. Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Steihy Svart 5.Februar Link til dette innlegget Svart 5.Februar emilskj skrev for 3 timer siden: or meg er det et helt åpenbart svar på spørsmålet: Uansett hvor mye feilvisning kompasset har, kan det sannsynligvis brukes til å gjennomføre en Williamson-tørn i en MOB-situasjon. Samt at det er greit å bruke hvis ukyndige skal avlaste bak rattet, de fleste klarer å forholde seg til å fortsette å styre samme kompasskurs, og da er det totalt irrelevant om kursen er faktisk korrekt. Betyr det at feilvisningen vil være konstant, uavhengig av vinkel mot polene? Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
abbor Svart 5.Februar Link til dette innlegget Svart 5.Februar Feilvisningen er ikke konstant hvis den er forårsaket av elektromagnetiske felt forårsaket av strøm i ledninger og baner på kretskortene i plotter og annen elektronikk. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn