Jump to content

Hva bruker dere fastmontert kompass til, i en styrehusbåt hvor det viser retning i hytt og pine?

Jannmar

Recommended Posts

Feilvisning er avhengi av lokal magnetisme og er forskjellig hvor du er på gradskiva.  Et magnetkompass trenger deivasjonstabeller for lokale områder for å vise riktig. samtidig som at du må ta hensyn til avdrift! Hele grunnen til at jeg i dag bruker 99% elektroniske navigasjonsmidler. ser ikke noe problem med å følge kursstrek på plottere! men har rask båt som går rett. Har mye erfaring å styre etter analok repeater, men det var gyrokompass og rimelig eksakt I slingring og rom sjø tror jeg faktisk kursstrek på elektronisk sjøkart hadde vært like enkelt og kansje mindre kompensering og ratting

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Steihy skrev 28 minutter siden:

Betyr det at feilvisningen vil være konstant, uavhengig av vinkel mot polene?

Nei. Men den vil være rimelig konstant på en og samme kurs over kort tid, forutsatt at men ikke slår noe annet av og på. Så man kan bruke det til å holde kursen konstant.

Og i de aller fleste tilfeller vil det selv med varierende misvisning, være mulig å bruke kompasset til å anslå endring i heading på ca x antall grader, f.eks hvis man har behov for å snu og gå tilbake dit man kom fra, i en situasjon med nedsatt sikt.

Poenget er at kompasset ikke nødvendigvis er unyttig selv om det ikke kan brukes til nøyaktig navigasjon. Jeg bruker f.eks mitt ofte til å forflytte meg i en gitt retning i.f.t et fiskested i åpen sjø, da blir kursvisningen på kartplotteren for "sein" for finmanøvrering, og kompasset er fint å ha.

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

abbor skrev for 2 timer siden:

Feilvisningen er ikke konstant hvis den er forårsaket av elektromagnetiske felt forårsaket av strøm i ledninger og baner på kretskortene i plotter og annen elektronikk. 

Da er de forstyrrende elementene også varierende. Mitt spørsmål gjaldt hva som skjer i emilskj's hypotese om at misvisningen vil være konstant nok til at man kan bruke kompasset til en williams turn i en mob situasjon. Det innebærer at man dreier 180 grader ved å gå til styrbord først, og så babord på en sånn måte at svingen er fullført når man er på samme linje som den man kom fra. Så skal man kunne holde den kursen. Det er en relativt avansert manøver som fordrer at du til en hver tid vet nøyaktig hvor mange grader du har svingt. 

Det som er sikkert er at skuta skal helt rundt og kompassnåla må holde seg på samme plass i forhold til kloden - ikke til forstyrrelsene - om dette skal funke.

Mob er stress, ting skal gå fort og du skal være kjapp i kompassregning for å ta med deg misvisningen gjennom manøveren  - selv om den skulle holde seg konstant. I tillegg er jo et av premissene at kompasset er så forstyrret at man bruker andre navigasjonsmidler på reisen. Er det noen grunn til å gå over til et misvisende kompass i en mob situasjon?

Så jeg tror jeg støtter index' konklusjon. Et kompass som viser i hytt og pine kan ikke brukes til noen ting. Så kan man kanskje spinne videre, og si at om alle andre midler faller bort, kan man skru av forstyrrelser, kanskje endog flytte kompasset, for å finne hjem...men da viser kompasset ikke lenger i hytt og pine.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...