Jump to content

Utskjæring av luke i buet cockpitside - Hva er riktig verktøy?

Lazyjack

Recommended Posts

Jeg skal skjære ut en bit på ca. 20 cm * 20 cm fra en svakt buet cockpitside (GRP). Biten skal senere rammes inn med teaklist og brukes som inspeksjonsluke. 

Holder en knapp på å bruke feinsag men tenker at også stikksag med fintannet blad kan være aktuelt. Og om fein er anbefalingen, buet eller rett blad?

dieselfan skrev On 27.8.2024 at 11.03:

Skal du lage noe sjøl så husk at en ferdig kompresjonmåler også inneholder en tilbskeslagsventil og blødeventil. Det kan kreve endel innsats og prøve/feile for å finne noe som virker bra... 

Normalt er vel jeg en av de som prater varmest for "gjøre det selv" men i dette tilfellet er mitt råd klart. Kjøp et brukt om du synes nytt er for mye penger. Om du skal kjøpe løse deler kan jeg ikke se hvordan du skal få det til rimeligere, og la oss ikke glemme at resultatet skal brukes til å måle noe opp mot en standard... 

Bonus skrev 58 minutter siden:

Du får stikksagblad med ørsmå karbidtenner. Det har funket perfekt hos meg i tilsvarende situasjoner. Ingen flising i det hele tatt. Masker med tape slik at stikksagfoten ikke riper underlaget.

Jeg synes ofte det blir vinglete spo etter stikksag. Noe kan nok skyldes at jeg ikke er i stand til å føre sage helt rett men noe tror jeg også skyldes at sagbladet bøyer seg.  Jeg har kanskje ikke verdens beste stikksag....

Lazyjack skrev 36 minutter siden:

eg synes ofte det blir vinglete spo etter stikksag. Noe kan nok skyldes at jeg ikke er i stand til å føre sage helt rett men noe tror jeg også skyldes at sagbladet bøyer seg.

Har samme erfaring med stikksag, men i andre materialer.

Har brukt multiverktøy "type Fein" i glassfiber og det fungerte greit for meg. Tar nok noe mer tid enn med stikksag, men opplever å ha god kontroll på retning.

Med multiverktøy behøver du ikke å bore hull for start og sagbladet går ikke dypt igjennom. Greit om det er noe bak som ikke må skades.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Lazyjack skrev for 1 time siden:

Jeg synes ofte det blir vinglete spo etter stikksag.

Du er nok ikke den eneste...
Opplever at det er mye lettere å få til lange rette kutt med 4/5" vinkelsliper med syltynne 1mm grønne skiver.
Støvet kommer ut veldig konsentrert og er dermed lett å fange med en våtsuger e.l.
Med stikksag havner det overalt er min erfaring.

Ask skrev On 30.1.2025 at 21.44:

Takk.

Det visste eg ikkje. Eg smurte alt med eit tynt lag med vinsjfett.

Har du tru på at det er tilstrekkeleg å få bort fettet, skifta fjører og ha på olja i staden?

dieselfan skrev for 12 timer siden:

Du er nok ikke den eneste...
Opplever at det er mye lettere å få til lange rette kutt med 4/5" vinkelsliper med syltynne 1mm grønne skiver.
Støvet kommer ut veldig konsentrert og er dermed lett å fange med en våtsuger e.l.
Med stikksag havner det overalt er min erfaring.

Disse grønne skivene, er det diamantskiver eller bare veldig tynne kappeskiver for stål?

Lazyjack skrev 54 minutter siden:

Disse grønne skivene, er det diamantskiver eller bare veldig tynne kappeskiver for stål?

Det er stålskiver strengt tatt godkjent for rustfritt stål. Det er arvingen som har skaffet skivene så vet ikke hvor de er kjøpt. Kan komme fra vindmøllebransjen, skal prøve å finne ut. 
Forskjellen er for meg utrolig stor, på de tynne skivene kontra de vanlige 3mm skivene jeg har brukt i alle år...
Bruker de i alle materialer bortsett fra glass.
Snittet blir meget pent og om jeg skal skjære ut noe med rette kanter opp til 12mm så sparer jeg tid på å la plasmakutteren stå... siden det alltid blir mye etterarbeid. 
GRP: om det er upraktisk med støsuger/våtsuger så blir støvmengden så moderat at om du har en hjelper med håndholdt spraykanne med vann/såpevann så fanger det 90%.
På innsiden kan du tape opp en søppelsekk som fanger alt som slår inn.

dieselfan skrev for 2 timer siden:

Forskjellen er for meg utrolig stor, på de tynne skivene kontra de vanlige 3mm skivene jeg har brukt i alle år.

Enig, har brukt en del av Biltemas 1mm skiver for rustfritt, langt mer effektive kutt og mindre varmgang enn tykkere skiver?? De tåler naturlig nok mindre herjing, men tar man hensyn til det er de fine.

Hakkannen skrev 34 minutter siden:

Enig, har brukt en del av Biltemas 1mm skiver for rustfritt, langt mer effektive kutt og mindre varmgang enn tykkere skiver?? De tåler naturlig nok mindre herjing, men tar man hensyn til det er de fine.

Jeg har noen 1,5 mm skiver liggende så da tenker jeg at prøver med dem.

Og en spruteflaske med vann??

Tok et lite søk nå og oppdaget vel at slike skiver vrimler det av...  ingen tvil om at jeg sliter med å holde meg oppdatert...

Kappeskive exp metall Ø125x1mm lige Bosch

KAPPESKIVE BOSCH INOX 125X1 MM 10 STK

kappeskive 86647 60 125x1mm

Dewalt Kappeskive inox 125x1mm 10st dt3507 125mmx22 ...

bare som noen eksempler...
Er for egen del veldig overrasket over holdbarhet i både GRP og stål, så lenge en ikke går hardt inn i skarpe kanter.

Når skiven er "brukt opp" putter jeg den i Dremelholder eller rettsliper og bruker resten der... mye mindre utsatt for brekk og skader enn Dremel skivene i mine sett.

Lazyjack skrev 56 minutter siden:

Og en spruteflaske med vann??

Sikkert ikke dumt med litt kjøling?

dieselfan skrev 49 minutter siden:

Er for egen del veldig overrasket over holdbarhet i både GRP og stål, så lenge en ikke går hardt inn i skarpe kanter.

Skivene du linker til er nok langt mer holdbare enn Biltemas varianter, men det bør de også være?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...