Shortcut Startet 3.Februar Link til dette innlegget Startet 3.Februar Jeg skal have ny kikkert for sæsonen. Jeg har kikket på denne : https://hellers.dk/shop/161-kikkerter/615735-marinekikkert-7x50-med-kompas-vandtaet-flyder/ Båden er en Bella 703 som sejler meget i grundt vand, + en lille RIP Så vi holder meget øje med omgivelserne Har forummet andre forslag til en kikkert ? Link to post
Chilli Solbris Svart 3.Februar Link til dette innlegget Svart 3.Februar Den kikkerten du viser til er en masseprodusert sak som selges under svært mange navn hos nær sagt alle forhandlere. Også Biltema. Det jeg anbefaler er at kjøper en kikkert som er nitrogenfylt. Det gir det bedre sikt i skumringen. Ganske mye bedre faktisk. Kikkerten du viser til er helt grei. Selv forhandler jeg denne: https://www.solbrismaritime.no/product/optisan-watersport-kikkert-7x50 Også en billig kikkert men den er uten kompass. Litt lettere i vekt og med litt bedre optikk. Fås også med kompass. Selv bruker jeg ikke kompassfunksjonen i kikkerten i nevneverdig grad. Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
-morten- Svart 3.Februar Link til dette innlegget Svart 3.Februar God kikkert er et must når man ferdes på sjøen. Selv har jeg bare en billig en, men brukte noen gode i marinen som var sykt bra i skumringa, men kosta vel 12000 i 95! Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Steihy Svart 3.Februar Link til dette innlegget Svart 3.Februar Jeg har den du ser på, kjøpte den på SeaSea i Gøteborg for ca. 5 år siden. Den er såkalt selvfokuserende etter innstilling, noe jeg ikke synes virker godt. Den er ellers veldig plundrete å fokusere, da man må justere begge okularene. Autofokus har godt rykte i dyre kikkerter, men jeg har i hvert fall ikke fått til denne. Vanntettheten er ikke god. Min er lite brukt, men har kondens inni. Kompasset henger. Den som Solbris selger virker mer tillitvekkende: Senterfokusering, ikke så mye fjas. Jeg har nettopp vært på Finn og funnet en klassiker - Zeiss Dialyt - og er veldig spent. Men jeg hadde fått nesten tre Solbriskikkerter for den prisen. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Pellementmaker Svart 3.Februar Link til dette innlegget Svart 3.Februar Rimeligste porro-prisme kikkertene til opticron er vel så lavt i pris man kan gå og fortsatt få noe som fungerer bedre enn øynene. Se heller på finn. Link to post
Bårdp Svart 3.Februar Link til dette innlegget Svart 3.Februar Etter å ha hatt en haug med diverse billige dritt kikkerter kjøpte jeg meg en slik til å ha liggende i båten: https://www.kikkertspesialisten.no/products/swarovski-habicht-7x42-ga Den er bra. Link to post
-morten- Svart 3.Februar Link til dette innlegget Svart 3.Februar 2 minutes ago, Bårdp said: Etter å ha hatt en haug med diverse billige dritt kikkerter kjøpte jeg meg en slik til å ha liggende i båten: https://www.kikkertspesialisten.no/products/swarovski-habicht-7x42-ga Den er bra. Tror det var sånne vi hadde i marinen, men husker ikke modellen. De var veldig stabile og veldig bra i skumring Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bårdp Svart 3.Februar Link til dette innlegget Svart 3.Februar Ja det er samme kikkerten som forsvaret har brukt i mange år. Den enste forskjellen er ar forsvaret sine har et laserfilter som stjeler en masse lys. Men det er nokk kjekt å ha om noen måler avstand til deg med en gammeldags laser avstandsmåler mens du ser på de. Link to post
Captain A Svart 3.Februar Link til dette innlegget Svart 3.Februar https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kikkerter/maritim-kikkert-7-x-50-2000042419 Denne er eg meget godt fornøyd med Link to post
dieselfan Svart 3.Februar Link til dette innlegget Svart 3.Februar Shortcut skrev for 5 timer siden: Har forummet andre forslag til en kikkert ? Vil du dele ca hvor gammel du er Har du erfaring med skydesport? (stående disipliner) Link to post
Ingar Svart 3.Februar Link til dette innlegget Svart 3.Februar Kikkerter med prismer i barium er normalt bedre enn de med prismer i glass. Man ser forskjell ved å holde kikkerten litt vekk fra øynene. Lysåpningene med glass er firkantete og uklare, med barium runde og klare. Link to post
Steihy Svart 3.Februar Link til dette innlegget Svart 3.Februar Chilli Solbris skrev for 4 timer siden: Den kikkerten du viser til er en masseprodusert sak som selges under svært mange navn hos nær sagt alle forhandlere. Også Biltema. Det er sannsynligvis denne. Så noen er fornøyd.( Captain A skrev 39 minutter siden: biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kikkerter/maritim-kikkert-7-x-50-2000042419 Denne er eg meget godt fornøyd med. Steihy skrev for 2 timer siden: Den er ellers veldig plundrete å fokusere, da man må justere begge okularene. Jeg registrerer at Biltema velger å gjøre den plundrete fokuseringa til et salgspunkt: "med individuell fokusjustering gir et skarpt og kontrastfylt bide," selv om den er ment som en engangsjustering i autofokusfunksjonen. Jeg mener ikke dermed å si at Captain A's anbefaling er feil, hans vurdering er like god som min. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Grønnskollingen Svart 3.Februar Link til dette innlegget Svart 3.Februar - Ikke høyere forstørrelse enn du må ha (7x er det som ofte anses som største praktiske forstørrelse for en håndholdt kikkert i sjøgang) - Så stor lysåpning du gidder å bære på (50mm vanlig. Gjør det lettere å skille ting fra hverandre når det skumrer.) - Nitrogenfylt for å hindre dugg. Selv har jeg en eldre 7x50 "autofokus" Breitler som har fungert godt for meg på langtur, men i de siste årene har jeg like ofte brukt en liten swarovski 8x21 når jeg er på finværstur. Den får plass i "hanskerommet" i cockpiten. Så for meg er det den kikkerten som er lettest å gripe den som blir mest brukt. Link to post
Hulda Svart 3.Februar Link til dette innlegget Svart 3.Februar Jeg har hatt to av de som TS referer til. Dommen er at kompasset funker et års tid før det setter seg fast. Gummiene som går rundt øynene holder tre/fire år før de ryker. Ellers en grei kikkert. Kikkertbruk om bord hos oss er omtrent fraværende. Jeg har en mer en 50 år gammel kikkert arvet etter svigerfar, som jeg til alt overmål vet hvor er. Det skal sitte i egenprodusert holder på siden av nedgangen. Link to post
Hakkannen Svart 3.Februar Link til dette innlegget Svart 3.Februar Man får oftest hva man betaler for. Spørsmålet er hvor langt man vil strekke seg, og hvilke behov man har. Mye natteseilas? Sannsynligvis mer fornøyd med en påkostet sak. Bruk mest på dagtid? Da holder rimeligere varianter ofte ganske lenge før de kommer til kort. For bruk ute, i cocpit i seilbåt, hadde jeg gjerne valgt en jeg hadde hatt råd til å miste. Inne i et styrehus blir saken en annen. Leste en test av kikkerter for en tid tilbake (mulig det var i bladet Villmarksliv, husker ikke), der Biltemas variant var med. Gikk man godt opp i pris ble det naturlig nok forskjeller, men (ut fra testen) holdt Biltemas variant tritt med kikkerter til triple prisen, optisk sett. Derfor valgte jeg Biltemas variant selv, til bruk i cocpit. Den fungerer og er behagelig i bruk. Klart, den er ikke like slitesterk som dyrere varianter, men likevel har den holdt koken i 14 år. Varianten de selger nå ligner, men ikke helt, så mulig de har en annen produsent i dag. Også mulig jeg har vært ekstra heldig med min, men den har gjort jobben og fungert mer enn jeg hadde forventet, til den prisen. Biltemas variant når ikke opp til far min sin dyrere millitærkikkert, den er skarpere og har større konstrast. Samtidig må/bør han være så forsiktig med sin at den i praksis ikke blir tatt i bruk så ofte, mens min står nå der og brukes med ujevne mellomrom. Link to post
Chilli Solbris Svart 3.Februar Link til dette innlegget Svart 3.Februar Det er ingen tvil om at en dyrere kikkert, BAK4 og nitrogenfylt, vil ha bedre lysgjennomgang og bedre fokus i hele synsfeltet. Men TS referer til en billig kikkert. Jeg har dyrere kikkerter også. I min private «samling» er det en Breitling til en haug med tusenlapper og den jeg linker (som også fås med kompass). Jeg hat også den som TS linker til. I mitt daglige bruk i fritidsbåt synes jeg ikke opplevelsen mellom Breitlingen og den fra Optimal er veldig stor. I skumringen er Breitlingen bedre. Den som TS linker til er ikke lenger i bruk. Etter ni år er den ubrukelig. Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
sunnmøre Svart 3.Februar Link til dette innlegget Svart 3.Februar Berre til opplysning - Biltemakikkerten har BAK4 og er nitrogenfylt. Har hatt denne i mange år no, og den har hatt eit ganske tøft liv i cockpiten på seilbåten. Har ramla ned i cockpitdørken mange gongar. Eg meiner at Biltemakikkerten er eit røvarkjøp. Må ganske langt opp i pris for å få noko betre. Link to post
Lazyjack Svart 3.Februar Link til dette innlegget Svart 3.Februar Bårdp skrev for 9 timer siden: Etter å ha hatt en haug med diverse billige dritt kikkerter kjøpte jeg meg en slik til å ha liggende i båten: https://www.kikkertspesialisten.no/products/swarovski-habicht-7x42-ga Den er bra. Jeg fikk en slik til Swarovski kikkert til 30-årsdagen for 40 år siden. Tror den kostet rundt kr. 5000 den gangen. Fantastisk kikkert og like god i dag. Min har kun justering på okularene og ikke innstilling for avstand men har man stilt den inn for sine øyne så er den like krystallklar på alle avstander. Link to post
Hulda Svart 3.Februar Link til dette innlegget Svart 3.Februar Jeg så forbrukertest av kikkerter en gang i verden. Og kikkerten som Biltema solgte ble kåret til best i test relatert til pris. Det er derfor jeg har eid to stykker. Jeg er ikke videre opphengt i kikkerter, fete klokker og denslags. Link to post
Captain A Svart 3.Februar Link til dette innlegget Svart 3.Februar Folk har jo forskjellig syn ,så kikkerter må testes til ka som passer til sine øyne Har testet dyre kikkerter som har passet dårlig til mine øyne Link to post
abbor Svart 3.Februar Link til dette innlegget Svart 3.Februar Nikon 7x50 CF WP er svært bra i forhold til prisen. Jeg har dessverre kompassversjonen, har ikke behov for kompasset og føler at kompass og skala for avstands og størrelsesbedømming forstyrrer, men det var denne versjonen som var på tilbud på XXL da jeg handlet for mange år siden. https://www.nikon.no/no_NO/product/sport-optics/7x50-cf-wp Jeg har Swarovski, Zeiss og Nikon HG kikkerter så jeg har godt sammenligningsgrunnlag, synes denne Nikon kikkerten er svært bra prisen tatt i betraktning. Har også Fujinon TS-X 14x40 stabilisert kikkert, men den blir som regel igjen hjemme siden jeg er godt fornøyd med Nikon kikkerten som ligger i båten. Link to post
Steihy Svart 4.Februar Link til dette innlegget Svart 4.Februar abbor skrev for 5 timer siden: Har også Fujinon TS-X 14x40 stabilisert kikkert.. Funker stabiliseringen så bra at du kan bruke 14x i båten? Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
abbor Svart 4.Februar Link til dette innlegget Svart 4.Februar Ja, den fungerer suverent, TS-X 14x40 er mye bedre enn den tidligere modellen TS 14x40. Link to post
jerognal Svart 4.Februar Link til dette innlegget Svart 4.Februar Bedre å kjøpe en 20-30 år gammel zeiss/swarovski enn nytt jalladrit. Som jeger gjennom 40 år har jeg prøvd det meste. Alt under 5000 nytt er dritt. Finner du en gammal zeiss for 5-8000 har du en kikkert som er MYE bedre enn alt annet nytt under 5K. Selv har jeg en Zeiss 7x50 gummiert fra 1972. Folk med nye kikkerter som prøver den blir sjokkert av hvor god den er. Bruker den på jakt enda. I stummende mørke kan eg se gresstråene på bøen. Når jakta er over kommer kona løpende og vil ha den til neste høst. Legg inn autosøk på Finn og smør deg med tålmodighet. Se gjerne etter en zeiss med Lolutec behandling. (dogger ikke). Men da blir det litt nyere, men aner ikke budsjettet ditt. Kjøp kikkert 1x i livet og kjøp kvalitet. Link to post
dieselfan Svart 4.Februar Link til dette innlegget Svart 4.Februar jerognal skrev for 6 timer siden: Men da blir det litt nyere, men aner ikke budsjettet ditt. Om du gidder så vet du det. Les første post... TS linker til en kikkert til ca 1500NOK, det gir et klart signal om hva budsjettet er. Så dine "bedritne" uttalelser om alt til under 5000kr er vel en aning skivebom. Om TS redder en frende i nød med en kikkert til 1500 NOK, eller om han blir skremt av dine råd og står over og dermed ikke ser personen i nød... Generelt: Hvorfor må alle kikkerttråder hvor en båtglad ønsker tips til en enkel kikkert ende med en tåpelig skrytekonkurranse om hvem som har den dyreste kikkerten? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn