Hulda Svart 4.Februar Link til dette innlegget Svart 4.Februar dieselfan skrev 51 minutter siden: Generelt: Hvorfor må alle kikkerttråder hvor en båtglad ønsker tips til en enkel kikkert ende med en tåpelig skrytekonkurranse om hvem som har den dyreste kikkerten? Noen har mer penger enn de har bruk for. Noen har råd til det beste, og betaler mer enn gjerne hva det koster. Noen har desperat behov for penisforlenger. Link to post
Steihy Svart 4.Februar Link til dette innlegget Svart 4.Februar Og noen har stort behov for å markere seg på andre måter. Antisnobberi er en egen gren av snobberi. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Maika Svart 4.Februar Link til dette innlegget Svart 4.Februar Jeg hadde en Biltema-kikkert som gikk fort i stykker. Deretter kjøpte jeg en Steiner Navigator 7x30 som jeg har hatt i mange år. Lett, autofokus og 10 års garanti. Eneste jeg eventuelt savner er stabilisering, men har ikke opplevd det som noe egentlig problem. Koster dog endel. Link to post
dieselfan Svart 4.Februar Link til dette innlegget Svart 4.Februar Steihy skrev 32 minutter siden: Antisnobberi er en egen gren av snobberi. Kan du lage en tittel til sånne som meg som lider av "fornufteri" ? Prøver å ha fokus på fornuftige valg. Bruke opp ting, forlenge levetid og resirkulere. Viktig å respektere TS og forstå dennes ønsker, og tilpasse seg til det i sine anbefalinger. De mest pompøse fråtserne er ikke mine favoritter, og neppe planetens beste venner heller. Kikkerter: Flere store merker kjøper i dag BAK4 elementer fra land jeg ikke ønsker å handle med. Antallet produsenter totalt sett er enormt. Jeg har de siste 15år kjøpt slike billigproduserte kikkerter mest som hobby. Innimellom så treffer jeg blink, men noen ganger på 2. eller 3. forsøket... Dette vitner om for stor variasjon i produksjonen og kanskje manglene eller store hull i kvalitetskontroll. Men, de beste av de dårlige er så bra at det selges kikkerter i 15000kr klassen som de kan sammenliknes med. Så slike smålige påstander som at ingen kikkerter under den og den prisen er noe, ville jeg sett glatt forbi. Jeg har blitt tilbudt en skamdyr kikkert hos "ekspert" butikk i oslo som hadde parallelaksefeil, så uansett hvilken kikkert du velger så gjør alt du kan for å teste den før du kjøper, eller kjøp med åpent kjøp. TS Om du deler din alder skal du få annen viktig informasjon. Link to post
Steihy Svart 4.Februar Link til dette innlegget Svart 4.Februar dieselfan skrev for 3 timer siden: Kan du lage en tittel til sånne som meg som lider av "fornufteri" ? Prøver å ha fokus på fornuftige valg. Bruke opp ting, forlenge levetid og resirkulere. Viktig å respektere TS og forstå dennes ønsker, og tilpasse seg til det i sine anbefalinger. De mest pompøse fråtserne er ikke mine favoritter, og neppe planetens beste venner heller. På et forum der man diskuterer hvor mange hundre tusen K båter i millionklassen har gått opp eller ned, det svis av 30-40K i diesel på en sommerferie, kartplotteren til 30000 må integreres med autopiloten til 30000 og hvor vitsene om båtpenger sitter løst, burde det være lov å si at en brukt kikkert til 5000 er du fornøyd med livet ut, mens det er stor sjans for at en billigkikkert vil måtte byttes ut - uten å bli karakterisert som skrytere eller pompøse fråtsere. Du har jo tydeligvis brukt mer penger på kikkerter enn mange av oss har på båt. Jeg lurer jo på hvordan din strategi med å kjøpe tre billige kikkerter i håp om at en av dem skal funke gjør deg til en forbrukerhelgen og planetens beste venn..? Les gjennom innlegget ditt en gang til, og forklar "fornufteriet" i det. Jeg har en sånn kikkert som TS spurte om, jeg delte min erfaring med den. De andre som har svart har delt sin mening etter beste evne. Med din erfaring vet du bedre enn de fleste av oss, men du kunne delt din kompetanse og erfaring uten å rakke ned på noen. Til slutt: Jeg vet ikke hvorfor du mener deg berettiget til å mase om TS' alder, hvorfor du mener det er relevant, eller hvordan det utrykker respekt for TS. Hadde jeg vært han hadde ikke jeg giddet å svare heller. Du kan gå inn på profilen hans og lese andre ting han har skrevet. Han slår meg som en erfaren og entusiastisk båtmann fullt på høyde med de fleste av oss. Men det siste poenget er at dersom du har mer viktig informasjon om kikkertvalg, vil vi gjerne lære det alle sammen, uavhengig v TS' alder. Bare del her. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Grønnskollingen Svart 4.Februar Link til dette innlegget Svart 4.Februar Akkurat det med alder er faktisk relevant, da øyets lysåpning blir dårligere med alderen. Det betyr at en ung person kan nyttiggjøre seg lyset som samles fra et stort objektiv, mens en pensjonist ikke vil kunne det. Så om TS er 70 år gammel er det faktisk ikke noe poeng å se etter en kikkert med et digert objektiv. Altså vil man kunne kjøpe en bedre kikkert for samme prisen fordi man kan gå ned på størrelsen for eksempel. Her er sakset fra Teno Astro som skriver nokså forståelig om temaet: Utgangspupill Utgangspupillen er lyset som kommer ut og treffer øyet ditt. Hvis man ser på okularet i en kikkert på litt avstand, så ser man den runde lille lyse flaten i okularet. Den er sirkelformet og måles i mm. Komfortable observasjoner oppnår man når utgangspupillen er nær diameteren på din egen pupill. Avhengig av alder og lysforhold er menneskets pupill mellom 4 og 7 mm. Man kan regne ut utgangspupillen ved å dividere objektivlinsens diameter med forstørrelsen på kikkerten. Eksempelkikkerten vår gir 42 ÷ 8 = 5,25 mm utgangspupill. I utgangspunktet vil en større lysåpning tilføre kikkerten mer lys, og man vil få et klarere bildet. Men dette er en sannhet med modifikasjoner, da det ikke stemmer helt med alle aldersgrupper. Med alderen vil nemlig pupillens evne til å utvide seg avta. Noe som gjør at den ikke kan fange opp like mye lys. Er man f.eks. i 60 årene, vil det være lite hensiktsmessig å kjøpe en kikkert med utgangspupill på 7 mm når pupillen ikke blir større enn 4 mm. Nattsyn (når pupillen utvider seg maksimalt) oppnås først etter en time i dårlig lysforhold, og om en blir blendet vil det ta like lang tid før pupillen utvider seg igjen. Se tabell med pupillstørrelse og kikkertforslag under; Maksimal pupilldiameter ved gitt alder: 20 år: 8,0 mm 30 år: 7,0 mm (7×50/8×56) 40 år: 6,0 mm (7×42/8×50/10×56) 50 år: 5,0 mm (7×35/8×42/10×50) 60 år: 4,1 mm (7×30/8×32/10×42) 70 år: 3,2 mm (7×22/8×25/10×32) 80 år: 2,5 mm (8×20/10×25) Link to post
dieselfan Svart 4.Februar Link til dette innlegget Svart 4.Februar Steihy skrev for 2 timer siden: Jeg vet ikke hvorfor du mener deg berettiget til å mase om TS' alder, hvorfor du mener det er relevant, Fordi det er essensielt Hensikten med det er at TS ikke skal kaste bort masse penger/tid fordi han får råd fra folk som kanskje rett og slett ikke har peilig på at vår alder, er veldig viktig i forhold til hvor lysstærk kikkert øynene kan utnytte. En lysstærk kikkert har ved lik forstørrelse, i sammenlignbar klasse/serie, nesten uten unntak høyere pris, volum og vekt. I båt ønsker jeg en liten, lett og prisfornuftig kikkert. Dette er kopiert fra en fagskrift, klippet fra en annen tråd basert på samme tema. Jeg har i mange år prøvd å få den samme gjengen her inne til å se viktigheten av disse fakta. "Et voksent menneskes nattsyn avtar i takt med økende alder. Det skyldes i hovedsak at pupillens evne til å utvide seg, avtar. I tabellen under ser du hvor stor pupillen kan bli i nattemørket. Det er viktig å ha dette i tankene når du skal velge kikkert – det er liten hensikt i å kjøpe en kikkert med større utgangspupill enn ditt eget øyes maksimale pupill. Reduksjonen i øyets maksimale pupilldiameter med alderen: 30 år: 7,0 mm (7x50/8x56) 40 år: 6,0 mm (7x42/8x50/10x56) 50 år: 5,0 mm (7x35/8x42/10x50) 60 år: 4,1 mm (7x30/8x32/10x42) 70 år: 3,2 mm (7x22/8x25/10x32) Fra 50 års-alderen kan øyets pupill åpne seg til bare 5 mm diameter. Med tanke på lysstyrken alene vil det være bortkastet å kjøpe en kikkert med større utgangspupill enn dette. En 8x40 vil oppleves like lys som en 8x56, også i mørke. Steihy skrev for 2 timer siden: Jeg lurer jo på hvordan din strategi med å kjøpe tre billige kikkerter i håp om at en av dem skal funke gjør deg til en forbrukerhelgen og planetens beste venn..? Nei, det har gått ut over speidere, unge amatørornitologer, sjøspeidere, klassesett til "naturgruppe", jegervenner ++ Link to post
abbor Svart 4.Februar Link til dette innlegget Svart 4.Februar Nå er ikke utgangspupill og alder så viktig for en båtkikkert. En kikkert med stort objektiv i forhold til forstørrelsen har stor dybdeskarphet, dette gjør at en kan fokusere kikkerten på en avstand og bruke den på alle praktiske avstander på sjøen uten å refokusere. Når en ser etter et mål på sjøen er det ikke praktisk å stadig bruke fokuseringshjulet for å se skarpt, hvis man søker etter mål så har en heller ikke noe annet å fokusere på enn havoverflaten og det gjør det enda vanskeligere. Dette er en av årsakene til at 7x50 er så populær på sjøen. Link to post
dieselfan Svart 4.Februar Link til dette innlegget Svart 4.Februar abbor skrev 16 minutter siden: Nå er ikke utgangspupill og alder så viktig for en båtkikkert. Det er noe som du kan presentere som din mening, men det er drøyt å legge det fram som generelt fakta. Dybdeskarphet er ett av flere kriterier, ikke det eneste og ikke det viktigste uten å kjenne TS sitt bruksområde i detalj. Link to post
abbor Svart 4.Februar Link til dette innlegget Svart 4.Februar Han skal bruke kikkerten i båt det sier nok for meg. Det er en grunn til at 7x50 er de absolutt mest brukte båtkikkertene. Jeg har 8x25, 10x32, 8.5x42 og 10x42 premiumkikkerter som jeg bruker på fjellet og 7x50 og 14x40 jeg bruker i båten så jeg vet en del om fokusering på forskjellige avstander for ulike kikkerter. Link to post
dieselfan Svart 4.Februar Link til dette innlegget Svart 4.Februar abbor skrev 54 minutter siden: så jeg vet en del om fokusering på forskjellige avstander for ulike kikkerter. Jeg har aldri vært i nærheten av å mene at du ikke har dyptgående kunnskap i det du deler på Forumet. At du kan mye nyttig om kikkerter også er jeg helt trygg på. abbor skrev 1 time siden: Det er en grunn til at 7x50 er de absolutt mest brukte båtkikkertene. Den grunnen er ikke dybdeskarphet alene. Noe er vitenskap - dybdeskarphet og utgangspupill Noe er smak og behag - øyemusling, grep, fokusering Noe er markedet - hva som faktisk tilbys. Jeg begynte å bruke kikkert for 51 år siden, den gang hadde en optiker eller fotobutikk en eller to kikkerter i en liten by på sørlandet, det var 7x50 eller 8x40. Slik var det frem til rundt -90. Klart det har påvirket salget. Vi visste jo ikke bedre. Kunne jo ikke kjøpe noe vi ikke visste om? Og det påvirker fortsatt manges valg, hva en bestefar eller onkel hadde... Brillebrukere burde absolutt prøve kikkerten først. Fokussystemet er det også veldig viktig, en sørgelig stor del av befolkningen aner ikke hvilket øye som er deres ledeøye.. hvordan kan disse få fult utbytte av en kikkert med individuell fokusering.. Jeg har sett høytstående ledere skjelle ut en kikkert på jegerkurs som uskarp og ødelagt... produsert av et selskap som begynner på Z. Har den fortsatt. Ingen feil på den om man stiller den inn riktig... Link to post
Shortcut Svart 5.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar Rolig nu... Skulle bare have inspiration til en ny kikkert til båden Lidt om min person : Jeg er årgang 1963 -og bruger kun læsebriller. Har sejlet semiproffesionelt i mange år som hovmester/kok. Er nu på min 3. båd 2958 Command Bridge, Husky Dane 85 -og nu en Bella 703 (Jeg lider af omvendt 3-fot syke ) Båden bruges bl.a. til praktisk sejlads på NAV-kurser -Og jeg sejler bevist ind på MEGET grundt vand med kursisterne. Mest sand og lergrund. -Hvilket er årsagen til at jeg har fået lavet en skrue/rordyse. Vil ikke ofre skruer i samme tempo som @Chilli Solbris (Stor respekt for dit store arbejde med din båd) Tror faktisk jeg har billeder af hvordan vi lavede skrue/ror dysen nok til at lave en tråd om det, hvis det har nogen interesse. Ang. kikkert : Nu har jeg en god brugt 7X50 kikkert der er ved at være lidt ridset m.m. -og derfor er jeg på kik efter en ny der kan tåle lidt hårdt brug til søs -uden at koste det samme som den nye motor jeg også ønsker mig. Men ellers : Mange tak for debatten . Jeg er også afhængig af Baatplassen.no - selv om jeg er dansk. Link to post
Steihy Svart 5.Februar Link til dette innlegget Svart 5.Februar Ok, unnskyld for å mistenke at det lå noe respektløst i det med alder. Man skal tenke seg om flere ganger når man er irritert. My bad. Så jeg har bestemt meg for å glemme det med skrytekonkurranse og pompøs fråtser også. Detta går fint. Og nå kom det mye ny info. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Steihy Svart 5.Februar Link til dette innlegget Svart 5.Februar dieselfan skrev for 7 timer siden: En sørgelig stor del av befolkningen aner ikke hvilket øye som er deres ledeøye Jeg er blant dem. Hvordan tester man for å finne det ut? Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Bårdp Svart 5.Februar Link til dette innlegget Svart 5.Februar Hold tommelen i været og fokuser på noe et stykke bak den. Lukk så et øye og leg merke til om tommelen flytter seg. Når du lukker det dominante øyet vil den tilsynelatende flytte seg. Link to post
jerognal Svart 5.Februar Link til dette innlegget Svart 5.Februar Hulda skrev for 16 timer siden: Noen har mer penger enn de har bruk for. Noen har råd til det beste, og betaler mer enn gjerne hva det koster. Noen har desperat behov for penisforlenger. Hvordan det blir en penisforlenger å anbefale en 50 år gammel zeiss framfor nytt billig-jalla sier vel mer om dere..... jeg har to kikkerter som sagt. En 7x50 som nevnt fra 1972. Har og en mindre zeiss fra 60-tallet på hytten. Og ingen av de blir byttet ut med noe "moderne". Snobberi???? Nei sunn fornuft. TS står sef fritt til å handle akkurat det han vil. Lykke til med handel. Link to post
Hulda Svart 5.Februar Link til dette innlegget Svart 5.Februar Så, så, nå må vi ikke la hormonene ta overhånd sånn tidlig på morgenen. Og så må man som regel sette ting i sammenheng. Det eneste virkelig fornuftige jeg har fått ut av denne kikkerttråden er hvordan synet endrer seg med årene. Det har jeg ikke hørt om tidligere, og det var jeg ikke klar over. Så sunn fornuft er virkelig ikke som 20-åring å kjøpe seg en kostbar 7X50 kikkert i den hensikt at den skal holde i 50 år. Egentlig burde man kjøpe kikkert i et 5- til 10 års perspektiv. Det er sunn fornuft. Ha en fortreffelig formiddag @jerognal. Pass på blodtrykket :-) Link to post
Olevine Svart 5.Februar Link til dette innlegget Svart 5.Februar abbor skrev for 11 timer siden: En kikkert med stort objektiv i forhold til forstørrelsen har stor dybdeskarphet, dette gjør at en kan fokusere kikkerten på en avstand og bruke den på alle praktiske avstander på sjøen uten å refokusere. Jeg stusset litt på dette siden jeg har fotografert ganske mye i min ungdom. På et kamere har vi størst dybdeskarphet med minst lysåpning (blenderåpning), og minst dybdeskarphet med stor blenderåpning. Om det samme gjelder for kikkerter vet jeg ikke, så jeg spurte min fortreffelige allvitende (?) Copilot for å se om det var noe fornuftig å få vite fra den kanten. Har limt inn svaret under. Den siste setningen har jeg uthevet. Så får dere selv vurdere om det er relevant. Lysåpningen på en kikkert, også kjent som objektivdiameteren, har en betydelig innvirkning på dybdeskarpheten. Dybdeskarphet refererer til området i synsfeltet som er i fokus samtidig. Her er noen viktige punkter: Større lysåpning: En større objektivdiameter slipper inn mer lys, noe som kan forbedre bildekvaliteten i dårlig lysforhold. Men det kan også redusere dybdeskarpheten, spesielt ved høyere forstørrelser Forstørrelse: Dybdeskarpheten avtar med økende forstørrelse. For eksempel vil en kikkert med 3-15x forstørrelse ha størst dybdeskarphet på 3x og minst på 15x Utgangspupill: Diameteren på utgangspupillen, som er lysåpningen du ser i okularene, påvirker også dybdeskarpheten. En større utgangspupill gir et lysere bilde, men kan redusere dybdeskarpheten Kort sagt, en kikkert med stor lysåpning og høy forstørrelse vil ha mindre dybdeskarphet sammenlignet med en kikkert med mindre lysåpning og lavere forstørrelse. Link to post
Chilli Solbris Svart 5.Februar Link til dette innlegget Svart 5.Februar Steihy skrev for 1 time siden: Jeg er blant dem. Hvordan tester man for å finne det ut? Som regel følger ledeøyet den samme hånd som du skriver med. Altså er du høyrehendt det er det ditt høyre øye som er dominant. Og motsatt om du er venstrehendt. Du kan egentlig tenke på hvilket øye du sikter med. Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 5.Februar Link til dette innlegget Svart 5.Februar Shortcut skrev for 2 timer siden: Rolig nu... Skulle bare have inspiration til en ny kikkert til båden Lidt om min person : Jeg er årgang 1963 -og bruger kun læsebriller. Har sejlet semiproffesionelt i mange år som hovmester/kok. Er nu på min 3. båd 2958 Command Bridge, Husky Dane 85 -og nu en Bella 703 (Jeg lider af omvendt 3-fot syke ) Båden bruges bl.a. til praktisk sejlads på NAV-kurser -Og jeg sejler bevist ind på MEGET grundt vand med kursisterne. Mest sand og lergrund. -Hvilket er årsagen til at jeg har fået lavet en skrue/rordyse. Vil ikke ofre skruer i samme tempo som @Chilli Solbris (Stor respekt for dit store arbejde med din båd) Tror faktisk jeg har billeder af hvordan vi lavede skrue/ror dysen nok til at lave en tråd om det, hvis det har nogen interesse. Ang. kikkert : Nu har jeg en god brugt 7X50 kikkert der er ved at være lidt ridset m.m. -og derfor er jeg på kik efter en ny der kan tåle lidt hårdt brug til søs -uden at koste det samme som den nye motor jeg også ønsker mig. Men ellers : Mange tak for debatten . Jeg er også afhængig af Baatplassen.no - selv om jeg er dansk. Skjønner ikke hva du mener @Shortcut??? Lykke til med kikkert kjøp!?? Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Bårdp Svart 5.Februar Link til dette innlegget Svart 5.Februar Nå er nokk jeg mer kikkertfokusert en folk flest og jeg har mange kikkerter uten at jeg her skal ramse opp noen. Men det er den del ting med praktisk bruk av kikkert en skal tenke på. Jeg som gammel gubbe 62 modell, har nokk fått redusert pupille åpning som alle andre. Men jeg vil ikke av den grunn nødvendigvis gå for en kikkert med liten lysåpning. En skal jo tros alt treffe med pupillen det som kommer ut av kikkerten og jo mindre det blir jo vanskeligere blir det. Det krever en mye mer nøyaktig plassering av kikkerten foran øyet om det som kommer ut er lite. Jeg har av den grunn byttet ut min turkikkert Swarovski 8x25 med en 8x30 da den er mye enklere å se i og i tillegg ga mer lys i skumringen. Jeg ville derfor valgt 7x50 eller 7x42 som båtkikkert det spiller ingen rolle om den er stor og tung en skal jo ikke bære den med seg. Men jeg ville nokk også ha valgt en anerkjent kikkert fra en av de som virkelig kan lage kikkerter. Det er stor forskjell å se i en skikkelig kvalitetskikkert og en billig kikkert. Link to post
Steihy Svart 5.Februar Link til dette innlegget Svart 5.Februar Hulda skrev 1 time siden: Det eneste virkelig fornuftige jeg har fått ut av denne kikkerttråden er hvordan synet endrer seg med årene. Det har jeg ikke hørt om tidligere, og det var jeg ikke klar over. Så sunn fornuft er virkelig ikke som 20-åring å kjøpe seg en kostbar 7X50 kikkert i den hensikt at den skal holde i 50 år. Egentlig burde man kjøpe kikkert i et 5- til 10 års perspektiv. Det er ikke nødvendigvis sånn at det eneste fornuftige i tråden, er det du har fått ut av den. Jeg har i hvert fall lært mye mer. Kommentaren din om folk med mer penger enn vett, penisforlenger ol, bare fordi prioriteringene ikke ligner dine, var uansett unødvendig. Når det er sagt, lurer jeg på akkurat det jeg nettopp har lært om alder og pupillstørrelse og hvordan det skal påvirke valg. Tar alle som har stor glede av en dyr kikkert de kjøpte for 40 år siden, feil? Hadde det, som Hulda postulerer, vært sunn fornuft å kjøpe billigere kikkert i et 5- til 10 års perspektiv? Håper noen av de kyndige svarer. En ting er at stor lysåpning er overflødig for gamle øyne, men gir det dårligere bilde? Vil jeg (gammel) se merkbart dårligere i en 7x50 enn i en 7X22? Jeg har som sagt nettopp kjøpt en 7x42 Zeiss Dialyt på Finn. Ikke fått den enda, så ikke prøvd. Har jeg kjøpt helt feil? Redigert: Mens jeg skrev har Bårdp sagt noe litt beroligende om det. Tar gjerne flere innspill. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Bårdp Svart 5.Februar Link til dette innlegget Svart 5.Februar Tror ikke du har kjøpt feil. Den blir sikkert bra. Link to post
Grønnskollingen Svart 5.Februar Link til dette innlegget Svart 5.Februar Nei, det vil ikke gi dårligere bilde. Som Bårdp sier vil stor objektivdiameter kunne gi en mer generøs "øyeboks". Dette opplever jeg selv på kikkertsiktene mine. Nå er ikke tidsaspektet så kritisk ved titting i kikkert, og de fleste har tid til å legge an kikkerten skikkelig, men om man bruker briller vil det kunne ha noe for seg. Om jeg skal prøve meg på et poeng (tolk meg velvillig her) er det at mange kjøper optikk utifra tanken om at "det største tallet vinner", enten det er pris, størrelse på linser eller annet. Som når hvert digitalkamera måtte ha flere megapixel enn det forrige. Så hvis man står i butikken og ser på to kikkerter til samme pris, hvor den ene har større lysåpning og den andre har bedre optikk/er nitrogenfylt/har bedre ergonomi, ville jeg gått for det siste framfor det første, fordi ergonomien vil alltid være god, mens lysåpningen vil man få mindre og mindre nytte av. (Alt med måte selvsagt) Og så må jeg erkjenne at jeg seiler mye mindre om natten enn det jeg kunne ønsket meg. Og om jeg først seiler om natten får nattesynet sjelden tid til å etablere seg fullt ut. Derfor er en kikkert som ikke dugger og er god å holde, bedre for meg enn en kikkert som teoretisk har bedre lysinsammlingsevne. Når det kommer til pris er optikk som HiFi, bil og sykkel. Legg litt ekstra penger i det og få noe mye bedre. Legg masse ekstra penger i det å få noe litt bedre. Link to post
Steihy Svart 7.Februar Link til dette innlegget Svart 7.Februar dieselfan skrev On 4.2.2025 at 18.01: uansett hvilken kikkert du velger så gjør alt du kan for å teste den før du kjøper, eller kjøp med åpent kjøp. Kikkerten jeg kjøpte på Finn blir levert på mandag. Da har jeg et døgn til å godkjenne før pengene blir overført. Det er en Zeiss Dialyt T* 7x42. Bortsett fra åpenbare ting som bulker,skrapte linser og at ingenting skrangler, hvordan kan ieg best teste? Hva er enkleste prosedyre for en ukyndig - hva skal jeg se på? Avstand, fokus, lys..? Dieselfan nevnte paralellaksefeil. Er det noe å se etter, og hvordan ser jeg det? Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn