dieselfan Svart 8.Februar Link til dette innlegget Svart 8.Februar Steihy skrev for 4 timer siden: paralellaksefeil. Er det noe å se etter, og hvordan ser jeg det? Det er i prinsippet at det er en intern skjevhet i kikkerten, den rett og slett skjeler... høyre og venstre side peker ikke på samme pkt, det oppleves som om du ikke helt finner riktig senteravstand mellom hs og vs av kikkerten og vil om feilen er grov danne to synsfelt og ikke ett sammenfallende. Test av coatingen på frontlinsene på kikkerten. Test med ditt beste øye og test en side av kikkerten om gangen. I sterkt sollys, la solen falle inn på fronlinsen fra siden, ca 60 grader, og roter kikkerten med du studerer bildet, om du nå ser grå "skygger" som varierer mens du roterer kikkerten, og skyggene opptrer likt på neste omdreining, kan det komme av feil på coating, prismer, eller dårlig lystetning. Dette testen er enda mer effektiv på et kikkertsikte om du har det, og mye lettere å trene opp metoden på. Støv mellom linseelementer/prismer. Se inn i kikkerten forfra, forsøk å fokusere øynene dine innover i kikkerten. Om du ser støv på linseelementene "inne" i kikkerten kan det være en indikasjon på at kikkerten ikke lenger er nitrogenfylt... Om kikkerten har senterskrue, skru helt inn og helt ut, sjekk at hs og vs beveger seg helt parallelt. Brik linsebeskyttere, ikke bruk annet enn anbefalt linserens og linseklut. Ikke tørkerull, ikke dopapir+++ det sliter bort den dyrebare coatingen Ikke la kikkerten ligge i en glovarm bil om sommeren. Ikke legg kikkerten på en vibrerende motorkasse i snekka. Lag gjerne en "lur" plass til kikkerten i båten, gjerne med polstring, drenering og hvor det ikke er direkte sollys... så lever den mye lengre Link to post
dieselfan Svart 8.Februar Link til dette innlegget Svart 8.Februar Steihy skrev for 4 timer siden: Kikkerten jeg kjøpte på Finn blir levert på mandag. Da har jeg et døgn til å godkjenne før pengene blir overført. Det er en Zeiss Dialyt T* 7x42. Bare så det er klokkeklart... Det er en fantastisk kikkert du venter på og jeg gleder meg på dine vegne... Det er masse eierglede OG bruksglede i en god kikkert, særlig om en jaktet på en spesiell noen år... det vet jeg av erfaring. Generelt: På dette Forumet representerer vi et utrolig mangfold, vi driver med mye rart, vi bruker båtene våre til MYE forskjellig, og jommen bruker vi kikkertene forskjellig også.... Forskjellig bruk fordrer gjerne at kanskje ikke at en modell er den beste for alle... I en av velforeningene jeg er med i ble jeg spurt om jeg kunne prate litt om "hytte og båtkikkert". Vil gjerne dele noen av de mest tankevekkende uttalelsene som har brent seg fast etter "prøv en kikkert" seansen.. (dette er ment til ettertanke) "Mener du at du her begge øynene åpne samtidig ????" "Jeg får ikke denne kikkerten skarp på noen av sidene jeg" "Far sier kikkerten skal stå på -2.5 ellers så ser jo ikke har en dritt når han trenger den...." "Den skruen i mitten sitter fast på vår kikkert, men alle de andre på hytta sier de ser knallskarpt i den så da må det være meg det er noe galt med..." Link to post
Steihy Svart 11.Februar Link til dette innlegget Svart 11.Februar Dieselfan. Nå blei det sånn at jeg hadde glemt at Bp skulle stenge, Jeg hadde dermed ikke oppskriften din i går, så den første testen husket jeg ikke helt. Jeg tror det gikk bra likevel. Det var ingen bruksmerker eller synlige feil hverken på kikkert eller veske. Synstest imponerende som forventet, jeg godkjente kjøpet. Skikkelig stas. Takk for delt kunnskap. Trådstarter Shortcut, om du ikke har kjøpt kikkert enda. Som sagt i mitt første innlegg har jeg en sånn som du vurderte. Kompasset henger litt, og det var litt kondens i den sist jeg brukte den. Om du vil ha et inntrykk av typen, kan du får den mot frakt. Den ligger i båten og jeg kommer ikke dit på et par uker, men si fra. Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Shortcut Svart 12.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar Jeg var på bådmesse i Gøteborg og fik der en god viden om kikkerter. Vi skal starte et bådførerkursus (Y-3) op i nærmeste fremtid og der er vi blevet enige om at vi inviterer en bådudstyrforhandler på besøg med et foredrag om nødvendig (og godt) bådudstyr - herunder kikkerter. Men takker igen for hjælpen Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn