Jump to content

Søker tips med tanke på slitte dørkplater

Menti

Recommended Posts

Hei,

Har ikke noe særlig kunnskap om puss og lakk av dørkplater, og øvrig treverk for så vidt. Er litt usikker på hva jeg burde gjøre for å få platene penere. Dette er noe finerplater - så det øverste laget med treverk er tynt. Noen tips? ?

IMG_6546.jpeg

Dette er sannsynligvis teak-finer, som er tynt lag som kan bli svidd hvis du bruker for mye varme fra pistol. 

Prøv først på ei plate der det ikke synes. 

Jeg gjorde dette på dørkplatene på en Baltic - jeg var forsiktig, men det ble svidd noen steder, ikke helt optimalt, men det funka. 

Nye plater med sorte eller hvite nater er å få kjøpt bl.a. hos Maritim.

Men da får du jobb med kapping og tilpassing. It don't Come easy.  

Følger gjerne denne tråden hvis du tar noen bilder og skriver underveis.

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Takk for tips!

Planen er å freshe opp litt i forkant av salg. Tenker derfor at nye plater blir litt i overkant. Kanskje prøve forsiktig med varmepistol. Skal høre litt mer rundt. 

En ting jeg blir litt usikker på er dette med de natene. Er det så enkelt som å bruke sort lakk? 

Hvis du søker på ordet Teakfiner her på Bp, vil du finne mye info om emnet og prosjektet du skal i gang med.

Her er bare en tilfeldig link:

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Natene fikser du med sort lakk ja. På det lakkerte ville jeg ha brukt en sikling til å skrape det løse med. Det er mest skånsomt for treverket. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...